Skydda HTC Desire och andra smartphones

Permalänk

Skydda HTC Desire och andra smartphones

Jag fick min digitizer på min G1a krossad efter en tryckskada. Jag hade köpt den såpass tidigt så det fanns inget armor case ute vilket jag brukar köpa och skyddar telefonen väldigt bra. Jag hade då bara ett plastskal som jag knäppt runt.

Många har tappat sina Desire från låg höjd och fått det främre glaset (en del av digitizern) sprucket. Det kostar oftast minst 1000kr att få det reparerat hos Anovo. Minst dubbelt så dyrt blir det om skärmen också ska bytas (Skärmen ligger under Digitizern).

Jag har använt PDair armor case på några telefoner men problemet är att man inte når ut i kanterna med fingrarna och att exempelvis att dra ner den övre listen fungerar inte särskilt bra utan man måste öppna fodralet och då förlorar man lite poängen av det "aktiva" fodralet.

Det bästa fodralet jag någonsin använt har jag till min Iphone 3G, det kallas Otterbox Defender och tillverkas av Otter Products. De är ganska kända för sina fodral i USA. Det är ett speciellt fodral som först innehåller ett plastfodral liknande plastic hard case fast med tillhörande film för skärmen och filter för högtalare. Ovanpå plastfodralet trär man på ett silikonfodral som även inkluderar skydd för hörlursuttag, låsknapp och ladd/synk kontakt. Över allting trär man sedan över ett bältesklipp som man antingen trär över framsidan (skärmen fullt skyddad) eller baksidan (ställ).

Nu är Otterbox Defender till Desire (fast utan film över skärmen och skydd över knapparna som på Iphone 3g) på gång men jag har inte sett exakt när det kommer ut. Jag vart väldigt imponerad av fodralet till Iphone.

Just nu har jag ett simpelt silikonskydd man trär över baksidan och ett slip case från min G1a och det känns inte så optimalt. Så jag skulle behöva lite tips över vad man kan göra medans man väntar på Defender. Detta gäller även andra smartphones förutom Iphone i allmänhet.

Jag tappade min Desire i backen från ca 50cm och den landade med skärmen neråt på silkonkanterna men frågan är om den verkligen klarar sig nästa gång eller om den åker i backen utomhus?

Jag vill inte lägga över 2000kr för att få både digitizer och skärm utbytt. Jag vill heller inte byta själv då resultatet inte blev så bra senast.

Är det inte så att det är meningen att man konstant ska köpa ny telefon med tanke på hur lätt de går sönder?

Det känns som att mycket är känsla och ren tur också. Ofta när man går på stan är det nästan alltid någon som låter sin telefon gå i backen och får alla delar utspridda på marken.

Är det någon som har något trick för att skydda smartphones på ett "aktivt" sätt?

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk

Det bästa är ju om man har telefonen fäst i en sele eller band runt nacken, men då får man stå ut med att den slår mot magen när man går. ärligt talat så får man räkna med att telefonen kommer dra i backen för eller senare, oavsett vilket skydd man har på den eller hur den transporteras. Det gäller bara att ha tur.
självklart kan man ju skydda den med silikon och diverse cases, men har man för mycket runt telefonen så tappar man ju hela känslan av att använda den och dessutom kan det blir omständigt att hela tiden ta ut den ur ett fodral. Man kommer liksom till en punkt där nyttan med att skydda sin telefon undergräver telefonens användbarhet; mig veterligen finns det ingen optimal lösning på detta. Det handlar bara om vad man är villig att offra...

Permalänk
Medlem

Själv hatar jag allt vad silikonskydd heter. Telefonen blir typ 30% större känns det som. Köper man en telefon så ska man använda den utan att vara över-rädd om den. Att köpa silikonskydd eller heltäckande invisible shield/copter plast till den är ju som att slå in en porsche i gladpack och silikon. Ingen som gör det direkt.

Själv övervägde jag invisible shield/copter till min Htc legend (bara displayen, inte heltäckande. Man vill ju fan inte ta bort aluminium-känslan som man betalt extra för). Men efter att ha testat den på en kompis iphone så tänkte jag "aldrig". Skärmen blev ju som gummi, as äcklig att använda.

Så nu har jag beställt en helt vanlig tunn och hård plastfilm till skärmen samt en snygg läderficka till telefonen. Filmen känns inte och läderfodralet har man ju inte på när man använder telefonen, och det skyddar andtagligen bra mot fall och tapp. Ganska snyggt att ha telefonen i en slimmad läderficka enligt mig med

Hur är det för övrigt med htc desire/legend och nexus ones glasskärmar? Är de reptåliga? Och skalet på legend, är dt lättrepat?:)

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg