Permalänk
Medlem

Gamerdator ~10 000 kronor!

Hej! Har bestämt mig för att bygga en dator nu för första gången, och för att ersätta, den snart 4 år, gamla burk jag kör på nu. Dessvärre har jag ingen aning om vilka delar jag ska välja och om delarna passar ihop. Just därför behöver jag er hjälp så att jag kan få en så bra dator för pengarna! Tänkte använda datorn till främst spel men en del video- och fotoredigering kan förekomma. Enda kravet på datorn e att GPU:n ska vara nVidia, resten kvittar. Skärm och OS har jag redan så det behöver inte inkluderas i paketet.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

http://data.fuskbugg.se/skogsturken/ccccccccccccc.png

Permalänk
Medlem

Så denna dator kommer palla de nyaste spelen på max? Jag hade också tänkt att klocka den, hur e det med överklockningspotentialen?

Permalänk
Medlem

Jävligt fin dator, vill du klocka den så ska du nog slänga till extra kylning, typ en h50/h70 sen är jag osäker på chassit, jag hadfe gått på ett FD r2 eller r3.

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk
Medlem

Stockkylaren kommer inte palla med överklockning samt att den oftast låter som en mindre jetmotor. CPU kylare från Noctua, Corsair, Thermalright och Zalman kan jag rekommendera. Speldatorn som nakphud plockade ihop kommer funka perfekt utan någon som helst överklockning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ankman:

Så denna dator kommer palla de nyaste spelen på max? Jag hade också tänkt att klocka den, hur e det med överklockningspotentialen?

Den datorn kommer inte att palla de nyaste spelen på max. Det gör ingen dator för 10k. Inte ens klockad

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem

Den klarar la de nyaste spelen på max i typ 1680x1050 upplösning eller 2 gtx 460 ligger juh på typ 30+ fps i crysis 1900x1200 4 aa highest typ? Eller är det processorn som ökade fpsen så mycket i sweclockers testet ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av schkutt:

Den datorn kommer inte att palla de nyaste spelen på max. Det gör ingen dator för 10k. Inte ens klockad

Du är helt ute och cyklar min vän Min polare sitter på en dator som är hälften så bra som förslaget i denna tråd och han kör allt på högsta utan minsta problem En dator för 10k klarar nya spel på högsta lätt

Permalänk

.

Visa signatur

ASUS UL30VT 13.3"
5D MK II, 17-40 F/4 - 24-70 2,8 - 70-200 2,8 IS II

Gratis frakt Inet över 500:-

Permalänk
Skrivet av KandZor:

Du är helt ute och cyklar min vän Min polare sitter på en dator som är hälften så bra som förslaget i denna tråd och han kör allt på högsta utan minsta problem En dator för 10k klarar nya spel på högsta lätt

HAHAHAHAHA, I´loled

Hösta på 1024x768 maybe

Till TS: Nej, en dator för 10k klarar inte spelen på högsta, inte ens i närheten.

Visa signatur

ASUS UL30VT 13.3"
5D MK II, 17-40 F/4 - 24-70 2,8 - 70-200 2,8 IS II

Gratis frakt Inet över 500:-

Permalänk
Medlem

Då måste min polare ha en magisk maskin då för han sitter och kör spel på högsta med sämre grejer än denna i detta topic

Permalänk
Medlem
Skrivet av KandZor:

Då måste min polare ha en magisk maskin då för han sitter och kör spel på högsta med sämre grejer än denna i detta topic

Så han maxar Crysis på högsta i 1920x1080++ upplösning på en dator under 10k? Och Metro 2033 också? Jadu, det låter verkligen som en magisk maskin han har hittat.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

ok, så om jag har fattat det rätt så lär denna dator inte palla med den max inställningar på de nyaste spelen (kör på 1920x1080). Frågan e då hur mycket man måste punga ut med för att få en dator som pallar det. Eller ere mer värt att bara köra på denna och sen uppgradera i framtiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av schkutt:

Den datorn kommer inte att palla de nyaste spelen på max. Det gör ingen dator för 10k. Inte ens klockad

Min polare köpte en likadan dator för ca 1 vecka sen , han maxxar S.T.A.L.K.E.R , och det har jag hört ska vara väldigt krävande, han kör alla spel på max inställningar, den datorn kosta 10 500 kr , men om du kan fixa en källa där det står att man inte kan maxxa ett spel om man har en burk för 10 tusen ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smokie37:

Min polare köpte en likadan dator för ca 1 vecka sen , han maxxar S.T.A.L.K.E.R , och det har jag hört ska vara väldigt krävande, han kör alla spel på max inställningar, den datorn kosta 10 500 kr , men om du kan fixa en källa där det står att man inte kan maxxa ett spel om man har en burk för 10 tusen ..

Är det shadow of chernobyl du menar? Det är 3 år gammalt. Så det kan ni säkert "maxxa"

http://www.sweclockers.com/recension/12470-grafikkort-hosten-2010/20#pagehead

Där har de Sweclockers egna test på Stalker: Call of Pripyat. Som du ser så är det bara GTX 480 som håller minsta FPS på 30 som singel kort ifrån Nvidia. Bara det kortet kostar halva din budget

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ankman:

ok, så om jag har fattat det rätt så lär denna dator inte palla med den max inställningar på de nyaste spelen (kör på 1920x1080). Frågan e då hur mycket man måste punga ut med för att få en dator som pallar det. Eller ere mer värt att bara köra på denna och sen uppgradera i framtiden?

Kör på denna och ge fan i att försöka maxxa allt. Du kan köra SLI senare, det höjjer prestandan avsevärt.

Mitt råd blir att spara pengar nu och köpa en dator som klår det mesta senare.

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk

nakphud
Förslag är ganska bra, fast jag skulle personligen köpa 2 stycken GTX 460 768MB då de kostar 1000kr mindre och man får runt 5fps mindre än med 1GB.

Visa signatur

i5 2500k@stock ** P67A-GD65 ** AMD 6950 ** 1TB F3 ** Lian-Li PC-FI8

Permalänk
Medlem
Skrivet av schkutt:

Kör på denna och ge fan i att försöka maxxa allt. Du kan köra SLI senare, det höjjer prestandan avsevärt.

Mitt råd blir att spara pengar nu och köpa en dator som klår det mesta senare.

det är redan 2 st GTX 460 i paketet?

Permalänk
Medlem

Gaah varför såg jag inte det för.

Men lik förbannat kan han inte maxxa alla nya spel. Så mitt påstående stämmer men mina är helt åt helvete.

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Visa signatur

AMD Phenom II x4 955 3,2GHz ~ Corsair 2x2GB 1600MHz XMS3 ~ ASUS Radeon HD 6850 ~ MSI 870A-G54 ~ 500GB Samsung Spinpoint F3 ~ CM HAF 912 Plus ~ Corsair TX 650W ~ CM Hyper 212 Plus
BenQ 21,5" G2222HDL LED ~ Microsoft SideWinder X4 ~ Microsoft IME 3.0 ~ Creative Fatal1ty HS-800

Permalänk
Medlem

kommer denna dator kunna maxa gta 4 och köra race driver: grid på en acceptabel nivå?

Permalänk
Medlem

alltså... det är rätt diffust de här med "att maxxa" för den vanlige gamer'n skulle denna datorn maxxa alla spel tillräckligt bra. men om du vill spela typ warhead och i vår crysis 2 på "Gamer" inställningarna så kan den sacka efter lite i fps'en...
Kolla tex. på dessa benchmarksen för 2 st GTX 460 i SLI. de är iförsig inte med din dators speccs men du får en uppfattning av vad de klarar av. Crysis warhead 1920x1200 Gamer quality 4xAA med 61 FPS... det skulle jag kalla att maxxa ett av de tyngre spelen på marknaden, BC2 högsta settings 75 fps... Om vi säger att din rigg är lite sämre än den de testat me förlorar du inte mer än ca 5 fps typ... så om du inte är en riktigt insatt entusiast så skulle jag köra på den (dock skulle jag lagt lite mer pengar på ett bättre chassi typ Lian Li PC-K62 och en processorkylare typ h70 eller h50)
//MVH swij

Visa signatur

Öl är gott och nyttigt.

Permalänk
Medlem

Min polare säger att jag bör satsa på en i7:a för multi-threading (?) och slopa en GPU för att senare köpa ett när jag får pengar, bra råd eller bara trams?

Permalänk
Medlem

GTX 470 kostar bara 500 kr mer och presterar bra mycket bättre så jag rekommenderar det istället.

Permalänk
Medlem

Fick möjlighet att utöka budgeten med 2k och min fråga blir då om dessa pengar lär utgöra nån skillnad i prestanda eller om jag ska köra på denna dator och lägga dessa 2k på kringutrustning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ankman:

Fick möjlighet att utöka budgeten med 2k och min fråga blir då om dessa pengar lär utgöra nån skillnad i prestanda eller om jag ska köra på denna dator och lägga dessa 2k på kringutrustning.

lägg dom 2k på mus, T-bord och mus matta etc...

denn datorn som en satte ihop kommer vara grym! fast byt till nvidia istället för då får du 1 års mer garanti på grafikkorten

Visa signatur

CITERA ANNARS HITTAR JAG EJ TILLBAKA

Cpu: i5 2500k @ 3.8Ghz | Mobo: ASrock Z68 extreme3 gen3 | Ram: Coresair8gb 1600mhz Vengeance | Graffe: Gainward GTX 570 Phantom | Nätdel: Corsair HX650W | Kylning: Noctua D14

Permalänk
Medlem

har redan all kringutrustning jag behöver från min gamla dator Och vad menar du med byta till nVidia, e GPU:n inte redan det?

Permalänk
Medlem

Köp inte en dator förens AMD släpper sina nya kort....

Visa signatur

Fuck yea!

Permalänk
Hedersmedlem

Jäklar vilken rörig tråd, stackars TS!

460 SLI ger bra med prestanda > gtx480, med viss reservation för höga upplösningar.
paketet är ok om man inte vill lägga något på ett ordentligt chassi osv.
470 SLI är ett alternativ som jag skulle vilja påstå är helt klart prisvärt, då bör TS fixa ett chassi med bra kylning.
Ett tredje alternativ är gtx480 som ligger på 3,7k kr ca (om singlekort är önskvärt).

edit: i7 (antar att han syftar på 1366) ger inget extra i dagens spel. kör du andra tyngre flertrådade applikationer så är ju 1366 att föredra, spel nej (med ev. reservation för framtida spel, även om jag har svårt att se att det skulle vara så mycket till flaskis, är ju gpu som är a och o för spel).

Permalänk
Medlem

http://data.fuskbugg.se/skogsturken/asetq.jpg

Detta e vad jag tänkte beställa. Kan tänka mig att slopa musmattan och den extra hårddisken för att byta ut nåt annat som ger en märkbar skillnad i prestanda. Kan som sagt röra mig upp till 12k max.