DX11: Stalker: Call of Pripyat

stalker.jpg

Egenskap

Värde

Titel

Stalker: Call of Pripyat

Utvecklare

GSC Gameworld

Genre

FPS

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2010-02-05

Systemkrav

  • Intel Pentium 4 2 Ghz eller motsvarande

  • Grafikkort (128 MB) ur Radeon 9000/Geforce 5000-serien

  • 512 MB RAM

Call of Pripyat är den tredje delen i GSC Gameworlds postapokalyptiska Stalker-serie. Ännu en gång får man panga sig igenom den radioaktiva zonen i Tjernobyl och denna gång gå på sightseeing i spökstaden Pripyat. I grunden står grafikmotorn X-Ray som i sin senaste version numera har stöd för DirectX 11-finesser som exempelvis tesselering.

Vi använder oss av Call of Pripyat-testsviten från spelutvecklarna själva där resultatet tas från det fjärde deltestet. Vid upplösningen 1920 x 1200 pixlar skruvar vi upp detaljnivån till Ultra samt använder oss av fyra gångers kantutjämning.

Nvidia-korten presterar här generellt sett bättre än AMD:s, men skalar dock sämre när det kommer till flergrafiks-konfigurationer. Stalker: Call of Pripyat kräver mer eller mindre två grafikkort för att hålla sig inom en spelbar bildfrekvens vid de här aggressiva inställningarna.