Funderingar och frågor rörande iPod touch, HTC Wildfire och X10 mini

Permalänk

Funderingar och frågor rörande iPod touch, HTC Wildfire och X10 mini

Hej,

Jag har den turen att jobba för en operatör som erbjuder dess anställa personalköpsrabatter på mobilerna i sortimentet. För tre veckor sedan lade jag beställning på iPhone 4 16GB men pga av den höga efterfrågan så prioriteras kunderna först (så klart), vilket innebär att jag kan få vänta ända till november, totalt 2-3 månader. Det är inte så viktigt för mig med en iphone så jag har ångrat mig och tänkte istället ta en enklare telefon. Och istället för iphone 4 så köper jag en iPod Touch av fjärde generationen, som jag faktiskt tycker är snyggare och smidigare. Den saknar ju 3G visserligen men det kan det vara värt när man i princip får samma prestanda och funktionalitet som en iphone 4 till mer än halva priset. Min fråga är dock:

Vilken storlek på flashminnet bör jag välja - 8 eller 32? Den med 8GB är cirka 7-800kr billigare, vilket ändå är en ganska markant skillnad. Det jag kommer fylla iPod:en med är en del musik (kanske 1000-1300 låtar max) en del videos och säkert många podcasts samt en drös av applikationer. 8GB räcker ju för detta, men frågan är ju om jag kommer ångra mig i längden, dvs är det värt för mig lägga 800kr till för att få 4 gånger så mycket utrymme? 32GB kan nog ta ett bra tag för mig att fylla, jag har en iPod classic som jag stundtals haft flera säsonger av serier (visserligen MPEG-4) och en massa annat på men aldrig använt mer än 15-16 GB. Jag vet att den med 8GB räcker - men det kan innebära att jag måste vara mer selektiv med vad jag lägger in och hur mycket. Är jag fjantig som snålar med några hundra kr, eller tror ni att jag kommer vara nöjd med en 8GB-version även om några månader eller ett år frammåt?
(Det bör tilläggas att det bara är minnesstorleken som skiljer modellerna åt, hårdvaran i övrigt är exakt likadan.)

Och då till min andra fundering:

I och med att en Ipod inte är en telefon vill jag ju passa på att köpa en smidig och tunn/liten telefon nu när jag kan få en till ett så pass bra pris. För HTC Wildfire och X10 Mini handlar det om 1000kr, vilket är otroligt prisvärt.

Det jag gillar med HTCn är att den är tunn, välbyggd och har HTC Sense. Sen har jag genomgående en bra känsla för telefonen. Men det som får mig att tveka är förstås upplösningen på skärmen och att den har en gammal processor på 528 MHz.
X10 mini å andra sidan är riktigt liten, smidig och rapp, vilket är bra eftersom jag ändå kommer ha en iPod touch till spel och andra apps. Nackdelen är att den har sämre batteritid och är lite tjockare än HTCn. Jag vill kunna ha den i fickan utan att det putar ut för mycket.

Vad väljer jag?

tack,
/S

Permalänk
Medlem

X10 mini har ju lika stor upplösning och en processor runt 5-600mHz.
Åk till media markt och känn på dom, tänk på att med x10 mini får du bara en widget per homescreen. medans wildfire har en större skärm med samma upplösning, vilket betyder mindre pixeltäthet och en mindre skarp skärm

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

Jag tycker också att det är mer värt med 32GBvarianten. då behöver du aldrig vara ens i närheten av att fylla minnet. Touchen har ju en mycket större upplösning, om du har HD-filmer som du konverterar till det formatet kommer dom ju ta mycket mer plats än vad dom gjorde på din gamla classic

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

Själv beställt 4G versionen. Haft 16 GB på min 2G version och haft gott om plats över men i just detta fall så var det viktigt för mig att ta den dyrare 32 GB. Endast för dess möjlighet att spela in Video i HD kvalitet som verkligen kommer kapa på minnet.
Angående Xperia Mini så hade jag det jobbigt med det lilla keyboard och sålde den efter 2 månader, men det var ej Pro modellen.

Visa signatur

Mvh
janptr

Permalänk
Skrivet av ChipZ:

Jag tycker också att det är mer värt med 32GBvarianten. då behöver du aldrig vara ens i närheten av att fylla minnet. Touchen har ju en mycket större upplösning, om du har HD-filmer som du konverterar till det formatet kommer dom ju ta mycket mer plats än vad dom gjorde på din gamla classic

Det har du rätt i! Det var ju filmer på 2-400MB, nu kommer jag kunna ha betydligt större filmer med tanke på upplösningen på skärmen osv.

Skrivet av janptr:

Själv beställt 4G versionen. Haft 16 GB på min 2G version och haft gott om plats över men i just detta fall så var det viktigt för mig att ta den dyrare 32 GB. Endast för dess möjlighet att spela in Video i HD kvalitet som verkligen kommer kapa på minnet.
Angående Xperia Mini så hade jag det jobbigt med det lilla keyboard och sålde den efter 2 månader, men det var ej Pro modellen.

Juste, jag tog inte med alla HD-videor man filmar med touchen i min beräkning. Och jag har ju tänkt att använda den en hel del som filmkamera så då är ju mer minne ett måste. Då var det avgjort, det blir 32GB - tack

angående telefonen så har du rätt i att x10 mini har rätt jobbig knappsats med tanke på den lilla skärmen, har testat den lite och det är ju inte speciellt svårt, problemet är väl bara att det tar en jäkla massa tid att skriva om man skickar mer än några enstaka sms per månad. då är ju Pro ett alternativ, den är snygg, men lite tjockare. Överlag känner jag mer för Wildfire, men den låga upplösningen får mig att tveka. Jämfört med retina display på ipod touch så är jag rädd att den kommer se ut som en sunkig disktrasa.

Decisions, decisions.... i-lands problem.

Permalänk

Har införskaffat en ipod touch som borde komma hem någon gång i slutet på nästa vecka med lite tur. Och har bestämt mig för en HTC Wildfire. Fick känna på den idag och det märks väldigt tydligt att det är låg pixeltäthet, vilket gör att det känns lite GameBoy över bilden men å andra sidan var den jäkligt trevlig att använda, samt rapp och snygg.

Permalänk
Medlem

32 Gb säger jag. varför? för om du ångrar dig blire en klart dyrare historia om än de där 7-800 kronorna. du kanske inte behöver de extra Gb:en nu, men vem vet om 1-2 år. 7-800 kr, för 24 Gb extra, är ingen stor kostnad.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Skrivet av jens:

32 Gb säger jag. varför? för om du ångrar dig blire en klart dyrare historia om än de där 7-800 kronorna. du kanske inte behöver de extra Gb:en nu, men vem vet om 1-2 år. 7-800 kr, för 24 Gb extra, är ingen stor kostnad.

ja precis, det har du rätt i. det blev en sådan också