Permalänk
Medlem

Har kolla igenom hela tråden för det är dags för en ny nalle efter 3års tjänst (W610i)
Och har varit intresserad för en mobil runt 2500kr (max) så då är "fighten" mellan
HTC Wildfire - SE X10 Mini - Samsung Galazy Spica | Kvittar det egentligen vilken man väljer?
För den ena är bättre än den ändra på sitt egna plan men du kommer inte att bli missnöjd för det val du gjorde?

Permalänk
Skrivet av Mimematis:

Har kolla igenom hela tråden för det är dags för en ny nalle efter 3års tjänst (W610i)
Och har varit intresserad för en mobil runt 2500kr (max) så då är "fighten" mellan
HTC Wildfire - SE X10 Mini - Samsung Galazy Spica | Kvittar det egentligen vilken man väljer?
För den ena är bättre än den ändra på sitt egna plan men du kommer inte att bli missnöjd för det val du gjorde?

X10 Mini ligger i en annan kategori om du frågar mig, med tanke på att den har så liten skärm. Men vill du ha en liten kompakt android så är den säkert finfin.

Wildfire är den enda av dom tre som har stöd för multitouch direkt ur lådan, både Spican och X10 mini har hårdvarustöd för det och det finns inofficiella drivrutiner till Spica som ger den multitouch stöd. Vad jag vet så finns ej motsvarande till x10 mini.

Gillar du att greja lite osv. med root och custom ROM's så tycker jag att Spican är det bästa valet. Om inte så kanske Wildfire är att föredra då dom är snabbare med uppdateringarna av OS'et, 2.2 är på väg. SE har vart väldigt tröga med att få ut uppdateringar så x10 har fortfarande 1.6, vilket suger om du frågar mig. Många apps kräver 2.x för att funka, men 2.1 ska visst vara på väg till SE, säger dom iaf.

Spica har 2.1, personligen skulle jag lätt ta spican då den har bäst cpu, högre upplösning osv.

Kommer du surfa, köra gps och pilla mkt med luren så kan det nog bli rätt jobbigt i längden med en så liten skärm som x10 mini har.

Om du främst vill ha en mobil för att ringa/sms'a på med bra batteritid osv så ska du nog kolla på en "vanlig" mobil. Smartlurar behövs oftast laddas varje dag om man håller på och grejar endel med dom, värt att tänka på.

Permalänk
Medlem

Har haft min HTC Wildfire i 2 dagar nu och tycker att mobilen är hur skön som helst. Designen är riktigt bra och den känns bra i handen. Det enda negativa med telefonen är att man märker direkt den lågupplösta skärmen, i början kan man störa sig väldigt mycket på det men efter ett tag så vänjer man sig. Annars så är den utmärkt, har alla funktioner man kan önska sig, snabb och verkar ha en slags multitaskig vilket är grymt bra.
Om någon undrar nåt om mobilen kan jag svara på frågor.

EDIT:

Skrivet av Gfield:

Vilka apps är det egentligen som inte fungerar? Ni som har en Wildfire, har ni upptäckt några speciella ni saknar?

Har kollat igenom Market ganska mycket och det verkar som alla apps man vill ha finns. Saknar iaf inte något speciellt.

Visa signatur

Stationär: Intel i5 2500k, Corsair 8GB, XFX HD6870, Fractal Design Core 3000 Svart. Steelseries 6G V2, Ikari.
Bärbar: Lenovo x121e

Permalänk
Medlem

Får panik just nu om man inte tar bilder utan bara surfa, ringa, sms mm i5700 eller wildfire känns som spica är bättre tanke på upplösningen och cpun men fortfarande är wildfire snyggare.

känns som wildfire kommer bli snabbare med 2.2 än samsung som verkar få behålla 2.1.

Permalänk
Skrivet av Skippy:

Får panik just nu om man inte tar bilder utan bara surfa, ringa, sms mm i5700 eller wildfire känns som spica är bättre tanke på upplösningen och cpun men fortfarande är wildfire snyggare.

känns som wildfire kommer bli snabbare med 2.2 än samsung som verkar få behålla 2.1.

Froyo:
[Dev] Android 2.2 Froyo for Samsung i5700 Alpha.3 [+Audio(Speaker)+MT] [27.08.2010]
Dalvik Virutal machine:
-={ SAMDROID TURBO }=-

Visa signatur

i5 2500k@stock ** P67A-GD65 ** AMD 6950 ** 1TB F3 ** Lian-Li PC-FI8

Permalänk
Skrivet av Skippy:

Får panik just nu om man inte tar bilder utan bara surfa, ringa, sms mm i5700 eller wildfire känns som spica är bättre tanke på upplösningen och cpun men fortfarande är wildfire snyggare.

känns som wildfire kommer bli snabbare med 2.2 än samsung som verkar få behålla 2.1.

Froyo finns som sagt till inofficiellt till spica också, hårdvarumässigt är spican överlägsen på alla punkter typ. Wildfire har bättre kamera dock,(och multitouch vilket spican saknar direkt ur kartong, går som sagt att fixa med mjukvaru uppdatering) att surfa i 240x320 på 3,2" kan inte vara roligt.

Permalänk
Skrivet av Gfield:

Vilka apps är det egentligen som inte fungerar? Ni som har en Wildfire, har ni upptäckt några speciella ni saknar?

Sett många som skriver att swedbank appen ej funkar, och det är massor med apps som kräver att man har 2.x. Men det ska visst vara påväg när som helst sägs det.

[edit]

Ovan gäller x10 mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Det som är synd med wildfire är att skärmen har så låg upplösning, vilket gör att många apps ej funkar. Tycker att samsung galaxy spica är mkt prisvärd i den prisklassen nu när det finns inoficiellt multitouch stöd till den. Den har snabbare cpu(800mhz ARM11), högre upplösning fast samma skärmstolek som wilfire(3,2").

Spica har 128MB RAM, 'nuff said. Är väl en tredjedel av Wildfirens? Det lär märkas...

Har Wildfire själv och är oerhört nöjd. Kan vara min dåliga syn men stör mig inte alls på upplösningen. Gick in för att den skulle ha dålig display när jag köpte den så för mig blev det inte direkt nån chock, förväntade mig faktiskt t.om sämre än vad den är. Det är faktiskt inte så farligt som folk får det att låta.

Det man får i övrigt är dock sagolikt, den är välbyggd, har riktigt bra ljud, kameran tar faktiskt riktigt bra bilder där man oftast bara får skit (dvs inomhus där den är t.om bättre än Desire) och allt flyter på bra. Ångrar inte mitt köp en endaste sekund, de brister som finns (displayen och kanske hastigheten) vägs upp av pris och kvalité.

Permalänk
Skrivet av Lidodido:

Spica har 128MB RAM, 'nuff said. Är väl en tredjedel av Wildfirens? Det lär märkas...

Har Wildfire själv och är oerhört nöjd. Kan vara min dåliga syn men stör mig inte alls på upplösningen. Gick in för att den skulle ha dålig display när jag köpte den så för mig blev det inte direkt nån chock, förväntade mig faktiskt t.om sämre än vad den är. Det är faktiskt inte så farligt som folk får det att låta.

Det man får i övrigt är dock sagolikt, den är välbyggd, har riktigt bra ljud, kameran tar faktiskt riktigt bra bilder där man oftast bara får skit (dvs inomhus där den är t.om bättre än Desire) och allt flyter på bra. Ångrar inte mitt köp en endaste sekund, de brister som finns (displayen och kanske hastigheten) vägs upp av pris och kvalité.

Jo spican har 128mb ram, den har också mindre minne för apps. Men man kör ju root och custom ROM ändå

Jag tycker 320x480 är i lägsta laget på 3,5", så 240x320 vore inget vidare för min del. Beror ju på vilka preferenser man själv har. Är man van med 240x320 så är det säkert ok. HTC har grym byggkvalité på sina lurar och wilfire är inget undantag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Jo spican har 128mb ram, den har också mindre minne för apps. Men man kör ju root och custom ROM ändå

Jag tycker 320x480 är i lägsta laget på 3,5", så 240x320 vore inget vidare för min del. Beror ju på vilka preferenser man själv har. Är man van med 240x320 så är det säkert ok. HTC har grym byggkvalité på sina lurar och wilfire är inget undantag.

Jo men får man ut så mycket mer RAM-minne över av att köra root och hemsnickrad ROM så kan du ju tänka dig hur mycket man får över med Wildfiren om man kör likadant med dess 384mb RAM

Permalänk
Medlem

Hade tänkt skaffa en Wildfire om några veckor, längtar

Jag hade iaf tänkt köpa till detta minneskort SanDisk MicroSDHC 16GB - Inet.se
Min första fråga då, passar det? Sen är det för mycket eller för lite med 16gb?

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk

Har själv beställt en Wildfire som jag väntar på just nu. Den passar mig rätt bra, jag får den mesta i funktionalitetsväg jämfört med dyrare telefoner men framförallt har den ett smidigt format, bra storlek på skärmen och bra batteritid (på pappret iaf) vilket är viktigt iom att det är just en telefon. angående upplösningen så fick jag kika på en wildfire som en kompis hade, och det märks tydligt. Det påminner lite om hur det ser ut på gameboy color eller kanske nintendo DS. Ganska dåligt alltså - men bara man är med på det så är det ingen överraskning och jag tvekar på att det kommer vara nåt större problem.

Permalänk
Medlem

Precis konfigurerat min, jävla krigande få "skrivborden" som man vill med apps och widgets. Första intrycket var wow! Dock med länkandet utav kontakterna från facebook till luren känns som det blir för mycket då jag har på tok för mycket facebook-vänner. Så jobbigt när man skall söka kontakter man skalla skicka sms till, facebook kontakter med inskrivna nr poppar upp trots man inte har dom i den vanliga kontaktboken. Förstår inte i appen Task manager lycvkas jag på en minut samla på mig 15 tasks som körs i bakgrunden? förstår det inte, även om jag inte nyttjat den funktionen. För mig det finns nån tråd i stil med "apps du inte kan leva utan" eller nått men tycks inte hitta den. Skulle varit grymt om nån kan länka. Kan inte uttrycka mig angående batteriet som många ifrågasätter men dock upplever jag inte upplösningen som varken störande eller problem då jag gick ifrån en w302i.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Skrivet av scoorch:

Precis konfigurerat min, jävla krigande få "skrivborden" som man vill med apps och widgets. Första intrycket var wow! Dock med länkandet utav kontakterna från facebook till luren känns som det blir för mycket då jag har på tok för mycket facebook-vänner. Så jobbigt när man skall söka kontakter man skalla skicka sms till, facebook kontakter med inskrivna nr poppar upp trots man inte har dom i den vanliga kontaktboken. Förstår inte i appen Task manager lycvkas jag på en minut samla på mig 15 tasks som körs i bakgrunden? förstår det inte, även om jag inte nyttjat den funktionen. För mig det finns nån tråd i stil med "apps du inte kan leva utan" eller nått men tycks inte hitta den. Skulle varit grymt om nån kan länka. Kan inte uttrycka mig angående batteriet som många ifrågasätter men dock upplever jag inte upplösningen som varken störande eller problem då jag gick ifrån en w302i.

Du kanske menar denna tråden?

http://www.sweclockers.com/forum/75-mobiltelefoner/900730-and...

Kan även rekommendera dig att kolla på Android Sverige | Swedroid, där finns en hel forumdel för bara HTC.

Permalänk

Har själv en Desire och har fingrat lite på en Wildfire. Kan ju bara tala om att folk inte vet vad de missar; är man van vid snabbheten hos en Desire (speciellt skrivningar på tangentbordet) är inte ens Wildfire i närheten. Oehört irriterande när man tycker att det "laggar". Visst är Desire närmare dubbelt så dyr men man får definitivt det man betalar för, vilket man också får för Wildfire.

Ett tips bara till de som är väldigt flicka i fingrarna, känn på mobilerna man ska välja mellan innan köp!

Visa signatur

MSI P67A-GD55 | Core i7 2600k @4.0 Noctua NH-D14| Corsair HX 650W | Corsair Dominato r8 GB | XFX Radeon 6950 2 GB | Samsung 500 GB + 2x 160 GB | Corsair Force 120 GB || NAD C326BEE | Cerwin Vega VS-10 | LG LH4000| Samsung SyncMaster EX2220

Permalänk

Tjejen köpte en Wildfire för några dagar sedan, jag tycker den känns väldigt prisvärd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Du kanske menar denna tråden?

http://www.sweclockers.com/forum/75-mobiltelefoner/900730-and...

Kan även rekommendera dig att kolla på Android Sverige | Swedroid, där finns en hel forumdel för bara HTC.

Precis den jag menade!

Tackar och bockar!

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Skrivet av scoorch:

Precis den jag menade!

Tackar och bockar!

Om du får dålig spelprestanda så kan jag rekommendera att du laddar ner spare parts, och stänger av "Compatibility Mode". Med comp. mode aktiverat så är tex. Raging thunder knapps spelbart, asphalt 3 inte spelbart alls. Men när jag stängt av det så flyter raging thunder finfint och asphalt 3 går också bra, det laggar dock lite väl ibland. Funkade på min huawei u8220 som har samma cpu som WF fast högre upplöst skärm(320x480). Så det borde ju flyta finfint på WF med tanke på den lägre upplösningen.

Permalänk
Medlem

Min Nokia 5800 har pajat helt och fungerar bara att sms:a med.

Hade först tänkt en Desire Z, men det känns som om det blir mer pengar än vad jag har just nu på rak arm att betala.

Så nu blev tanken en Wildfire, kostar ju bara 2500 riksdaler hos elgiganten.
Tänkte gå iväg och hämta en innan kl 19 idag.

Men frågan är, är det ett bra val att gå från 5800 till WF?
Är det en nedgradering eller uppgradering?

Kommer kolla någon serie avsnitt då och då.
Surfa med den när man har rast eller på resande fot.

Bolla gärna kommentarer, vill ju inte skjuta mig i foten pga jag är "små" akut efter en ny mobil.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Min Nokia 5800 har pajat helt och fungerar bara att sms:a med.

Hade först tänkt en Desire Z, men det känns som om det blir mer pengar än vad jag har just nu på rak arm att betala.

Så nu blev tanken en Wildfire, kostar ju bara 2500 riksdaler hos elgiganten.
Tänkte gå iväg och hämta en innan kl 19 idag.

Men frågan är, är det ett bra val att gå från 5800 till WF?
Är det en nedgradering eller uppgradering?

Kommer kolla någon serie avsnitt då och då.
Surfa med den när man har rast eller på resande fot.

Bolla gärna kommentarer, vill ju inte skjuta mig i foten pga jag är "små" akut efter en ny mobil.

Min nokia 5800 dog i fredags och jag har nu en wildfire. Tycker verkligen det känns som en uppgradering. Skärmen är inte lika skarp och batteriet aningen sämre. Men i övrigt är allt positivt. Att batteriet är sämre kan nog ha att göra med att det blivit mycket lekande med den, nu första tiden. Finns Wildifiren i butik så slå till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Polomononen:

Min nokia 5800 dog i fredags och jag har nu en wildfire. Tycker verkligen det känns som en uppgradering. Skärmen är inte lika skarp och batteriet aningen sämre. Men i övrigt är allt positivt. Att batteriet är sämre kan nog ha att göra med att det blivit mycket lekande med den, nu första tiden. Finns Wildifiren i butik så slå till!

Blev en vit wildfire, fanns i butiken här i stan.
Boka online och välja collect at store....
Hutlösa summor om man köper direkt i butiken.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att knappt någon butik har Wildfire i lager ?

Frågade 3 för ett par veckor sedan och då sa dom att den skulle komma in vecka 36, nu är det 38...

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem

Ni med WF, vad har ni för spel?
Funderar på trycka in ett par så man har på rasten att lira.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Har ni bra program att rekommendera för att konvertera video till WF? Jag provade lite med handbrake men fick bilden att inte fungera, ljudet fungerade...hest skulle jag vilja ha settings till handbrake..

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Skrivet av gwanto:

Hur kommer det sig att knappt någon butik har Wildfire i lager ?

Den säljer väl mer än väntat.. Köpte min via cyberphoto som fick den levererad ett par dagar efter jag lagt min beställning (ca 2) Ser nu att dom har slut på alla färger igen, förutom den vita

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Tänkte önska mig en Wildfire i julklapp (: Har en Nokia 5800 XM just nu och den börjar bli för seg. Är det värt att byta eller ska man vänta lite tills det kommer något annat? (:

Permalänk
Medlem

Väntar nu på min Wildfire, borde komma någon gång under denna vecka.
Jävlar om den inte fungerar som den ska, 2500kr för en telefon, usch usch, mycket pengar.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Väntar också på min Wildfire

Visa signatur

Dator: Lian Li Lancool PC-K62|Fractal Design Tesla 550W|Asus M4A77TD PRO|Phenom2 X4 955|Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2|Corsair 4GB 1600MHz|PowerColor Radeon HD5850 PCS+ 1GB|500GB Samsung F3|DVD-brännare|Windows 7|
Kringutrustning: BenQ TFT 21.5"|Ace Keyboard KL300|Logitech MX518|Plantronics Gamecom 367|SteelSeries QcK Heavy|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pato:

Väntar nu på min Wildfire, borde komma någon gång under denna vecka.
Jävlar om den inte fungerar som den ska, 2500kr för en telefon, usch usch, mycket pengar.

Så jäkla farligt är det ju inte
Hade varit en helt annan femma om det hade varit 4000+ :S

Värre vore det ju om den inte fungerade som den skulle då det verkar vara en bristvara i landet.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Så jäkla farligt är det ju inte
Hade varit en helt annan femma om det hade varit 4000+ :S

Värre vore det ju om den inte fungerade som den skulle då det verkar vara en bristvara i landet.

Näe, så farligt är det inte, men det här blir min dyraste telefon, någonsin. Har alltid prioriterat annat.
Måste också följa hypen om att ha en smartphone. Ser inte så bra ut när alla mina vänner sitter och pillar med deras dyra smartphones och jag försöker se lika cool ut med min Nokia 5310 som t.om. saknar mediaknapparna.
Näe, men tror då denna telefon fyller mina behov, enda jag saknat med mina billiga telefoner är ett vettigt sätt och surfa på.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."