En bärbar dator till min mamma?

Permalänk
Medlem

En bärbar dator till min mamma?

Hejsan! Jag ska köpa en bärbar dator till min mamma i födelsedagspresent men bärbara datorer är ett ganska outforskat område för mig, så jag behöver tips från er experter!

Det hon kommer att använda den till är Microsoft Word, mejl, streama filmer/TV genom t.ex. SVT Play och lyssna på musik. Så det är inte en speciellt kraftig dator hon behöver. Dessutom ska hon ha en PC och batteritiden bör vara ganska bra, så att den inte behöver laddas allt för ofta.

Allt annat spelar inte så stor roll. Jag tänker mig typ 2 GB RAM-minne och en stabil processor och ett okej grafikkort, datorn kommer inte att användas till ens någon form av ingen gaming eller HD film. Datorn ska gärna hålla i några år. Märket spelar ingen större roll.

Jag kan inte tänka mig att det blir speciellt dyrt, men om vi säger max 5000kr. Begagnade förslag är helt okej.

Tack på förhand!

Permalänk

Hmm, kanske Acer Aspire 5734Z - Inet.se funkar?

Annars finns ju också HP Compaq 625 - Inet.se för en tusing billigare.

Permalänk
Medlem

Tack så hemskt mycket! Finns det något mindre (fysiskt) alternativ?
Som Sony Vaio VPC W12S1E

Permalänk

HP eller Acer är enl. mig inte något bra val då dem båda ligger längst ner i kvalitét och hållbarhetstesten. Satsa på kvalitét och komfort istället som t.ex. Asus, som både har 1års mer garanti och håller bättre. Dock får du sämre prestanda för priset men prestanda är väl inte så viktigt när det mest är surfning som datorn används till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohman1336:

HP eller Acer är enl. mig inte något bra val då dem båda ligger längst ner i kvalitét och hållbarhetstesten. Satsa på kvalitét och komfort istället som t.ex. Asus, som både har 1års mer garanti och håller bättre. Dock får du sämre prestanda för priset men prestanda är väl inte så viktigt när det mest är surfning som datorn används till.

Tack för tipset! Vad tror du om denna? Asus Eee PC 1215N-U3 - 1,8GHz DC 2GB 250GB 12" - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Permalänk
Medlem

Köpte själv en 1015PED och är klart nöjd. Så köper du en 1215N, som har större skärm och bättre prestanda, så kan jag inte tänka mig att du blir missnöjd.

Anledningen att jag tog 1015PED var: liten och nätt (10" skärm) + 13 timmars batteritid + matt skärm. Kommer använda den på resande fot och utomhus.

Permalänk
Medlem

Skaffade just Asus 1215n för ett litet tag sen. Är supernöjd! Skärmen är blank men vilken bild! Har spelat upp videoklipp från csports på 42" som test, funkade fint. Har lagt in sims3 som funkar okej på den med så lagom med kraft finns det.
(dock är det inte usb 3.0 som det kan se ut att vara på vissa sidor. Nordisk version har inte 3.0)

Kan ju nämna att denna asus blev efterföljaren till min nox a15 som inte gillade kaffe:) Mycket dator i liten förpackning enl mig.