Snart är jag 16 - således kan jag börja övningsköra och lite annat..

Permalänk
Medlem

Körkort är det man längtar mest till när man var 16-17år sen tog man det hade skit roligt i 1-2 månader ville bara köra, köra, köra. Efter det blev man lat (orkade inte gå till skola), ville inte ta bussen efter 3 månader så brydde man sig inte direkt man bara satte sig och körde hela det "längtan" med att köra bil försvann! Dock väldigt bra med körkort och lättare att ta sig runt!

Permalänk
Medlem

Ja dom första veckorna (speciellt när man köpt egen bil) åker man som en idiot dygnet runt och det är inga problem att köra ett par hundra mil den första månaden innan pengarna är slut

Tänk på att ha egen bil är jävligt dyrt, jag som bor 10 mil nordväst om ingenstans får betala över 5000 om året i trafikförsäkring på en rostig slö 740 + skatt 1800kr och så ska man ju köpa och hålla liv i bileländet också. Billigt är det inte men samtidigt så är det inga problem att köra ihop minst en femhundring per helg som fyllechaffis

Permalänk
Skrivet av xkurdi:

Jaha okej.
Jag kan ansöka om körkortstillstånd nu då säger vi, och få hem handledar papper osv, min syster kan ta sin kurs nu, men jag behöver bli 16 och gå på kursen eller kan man det innan man är 16 också? Sen sätter jag på skylten och bara köra?

Så vitt jag vet finns ingen gräns för att ansöka, men man måste ha gått kursen. Kollade nu, och man måste vara 15år och 9 månader för att gå kursen, sen kan man ansöka om handledarbevis, körkortstillstånd osv. Den trafikskolan jag var hos gjorde det åt en.

Eller så väljer du en fordonslinje på gymnasiet, och cashar in B+C(ev. CE) gratis, och ett antal yrkesbevis/förarbevis/utbildningar.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Så om jag fattat det rätt är det så hära (ursäkta att jag tar upp detta flera gånger men vill få allting svart på vitt):

1. Jag kan gå kursen när jag är 15 år och 9 månader.
2. Först, efter att jag gått kursen, kan jag ansöka om körkortsstillstånd (uppkörningstillstånd*)?
3. Min syster som skall köra med mig, måste gå på en handledarkurs, samma kurs som mig eller? Ska hon också skaffa något slags tillstånd?
4. Hur mycket kommer jag att få punga ut i Kronor för allt detta tillstånd och utbildning/kurs?

Visa signatur

Mitt andra jag:
Gigabyte 890GX/SB850 - Phenom II X4 955BE - Corsair 4GB 1600MHz - PowerColor HD5850 PCS+ - Samsung F3 500GB
FD Define R2 - FD Newton R2 650W - BenQ G2222 LED 1080p - Logitech MX518 - Logitech UltraX

Permalänk
Medlem

Glöm inte att ta skoterkort.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10