HJÄLP! GTX 480 rätt val?

Permalänk
Medlem

HJÄLP! GTX 480 rätt val?

Hejsan!

Jag har ett litet problem och har svårt att besluta mig, tänkte att mer insatta kanske skulle kunna ge mig värdefulla råd om problemet.

"Problemet" : Jag kör just nu med ett GTX 275(övrig dator information finns nedan). Och GTX 275 ger mig inte riktigt det jag söker efter längre, som tex, Crysis Warhead med max inställningar går att lira på, men har för låg FPS för att man ska kunna njuta, samma sak med Crysis(1). I stort sett är problemet att jag undrar vilket kort jag ska köpa för att köra så bra som möjligt på min nuvarande dator. (Kunna klara av de mest krävande spelen med maxade inställningar, 1920x1080 och 4xanti aliasing räcker samt allt annat på max) Spel som tex crysis(även warhead), Bad Company 2, Nog de enda som kommer till huvudet när det kommer till prestanda krävande spel.

Personligen har jag varit inne på Webhallens Asus GTX 480 som ligger på 3790kr senast jag checkade, och ett GTX 480 känns mest värt på grund av att jag kan lägga till ett extra om jag skulle vilja det.
Men det är här jag skulle mest vilja ha era råd och förslag, är GTX 480 bäst för min dator när det kommer till prestanda vis, eller skulle SLI kunna erbjuda mer av ett annat slags kort? Asus, är det ett bra märke? eller är Gigabyte etc bättre(märkbart)?

VIKTIGT: Fick en varning av en kompis att GTX 480 är större än vanliga kort och passar inte in i alla datorer. Räcker "kab antec three hundred" som chassit eller hur det stavas?

PS: GTX 275 kortet är ju bra och har kanske använt det i 6 månader, värt att sälja eller kanske bara att ge bort?

Information - Dator
MS Windows 7 Home Premium 64-Bit
Intel Core i7 CPU 860 @ 2.80GHZ
4GB RAM
NVIDIA GEFORCE GTX 275
650W Supply
(Om jag har missat något så kan jag gärna lägga till efter förfrågan)

Permalänk
Medlem

Det får plats.... och eftersom du har råd är det rätt att köpa om det är prestanda du söker, det får grejer att flyta på jag lovar och ja det är märkbart bättre än ett 5870... som du ser har jag ett par sånna också !

Permalänk

Ja, GTX 480 är ett väldigt bra kort, kan ju bli lite varmt förstås.
Ingen större skillnader kort som kort om det inte är fabriktsklockat ofc.

Kortet är stort ja, så mät innan så det passar så slipper du en massa strul.

Jag tycker att du ska köpa det!
Det gamla kan du sälja, alltid någon som vill ha det

Permalänk
Medlem

dyu kanske kan dra ihop en foldingburk av ditt gtx 275 för dom foldar ju förjävla grymt dom korten

Permalänk
Medlem

om du ska ge bort 275an kan du ge de till mig eller om du vill sälja så e jag nog intresserad då jag redan har ett 275 och vill köra sli

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk

GTX 480 är inte så våldsamt stort hade ett 9800GTX+ tidigare och dessa hade nästintill identiska mått. så tror inte det är större än ditt nuvarande kort. ett riktigt bra köp i övrigt bara till att inhandla

Visa signatur

i5 760 3,8 Ghz | Corsair H50 | Asus maximus gene III | Corsair 4GB (2x2GB) 1600MHz | Sparkle GeForce GTX 480 + 9800gtx+ (physx) | Antec P183 mini | Corsair AX 850W 80+ | 2X 500GB Western Digital Caviar Black |

Permalänk
Medlem

Om du sitter på ett 275 kort just nu hade jag ärligt talat väntat på 6000 serien eller nästa serie av nVIDIA de flesta kommande spel är console portade ändå. Känns inte värt någon stans att köpa ett highend kort just nu!
Annars kan du köpa ett 460 nu sälja av ditt 275 och sedan köra det som physx kort när 6000 serien kommer, jag hade personligen väntat på nästa serie.

Permalänk

Köp två EVGA GTX 460 FTW 1024MB och kör dem i sli! kostar lika mycket som ett 480 typ men de går tystare, kallare och du får bättre prestanda! (:

Visa signatur

Lian Li pc_A05fn, Corsair H80/NF F12 PNP, Intel 330 180GB, Asus p8p67 WS revolution, Intel i5 2500k, WD green 2TB, 16GB Corsair vengeance 4x4GB CL9 LP, Palit GTX 670 2GB, Corsair AX860

Permalänk
Medlem

Som sagt, jag är inte så teknisk och det e klart att om jag får bättre prestanda för lägre pris så är det en fördel. Men personligen känns det som att GTX 480 är mer en investering för framtida inköp för kanske ett extra 480, eller köpa 6000 serie kort som Cwitter nämnde och köra GTX 480 som något annat, typ PhysX eller Foldring(kanske är ute och cyklar, har ingen aning vad det är) men det låter som att man dedikerar ett kort för att sköta de sakerna och låta det "bättre" kortet sköta allt annat.

Btw, tittade på priser, GTX 275 kostar ju lika mkt som ett GTX 460 enligt Prisjakt, är det felaktigt? Känns fel att byta ut kort inom samma prisklass, men det kanske är en märkbar skillnad.

Sen finns det ju en faktor att jag har GTX 480 så länge så kanske att det blir mer värt att köpa ny dator, för de andra delarna blir ju out of date om några år(eller snabbare, har ingen aning hur snabbt det går i dagsläget).

Jag är evigt tacksam för alla svar och råd, det värmer verkligen att ni tar tiden att hjälpa mig. Menar det verkligen

Permalänk
Medlem

En extra fråga om det går för sig! En "Supply box" på 650W, jag tror det räcker för ett GTX 480 iaf? Räcker det för 2xGTX 460 etc?

Permalänk
Medlem

Sorry skriver så jag inte gör mig förstådd. Jag har en Supply Box på 650W, och räcker den för de korten jag nämnde i "posten" innan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horph:

Sorry skriver så jag inte gör mig förstådd. Jag har en Supply Box på 650W, och räcker den för de korten jag nämnde i "posten" innan?

corsair, seasonic osv = ja
ace, qtek osv = förmodligen nej

Permalänk
Medlem

Mitt huvudargument för att inte köpa ett highend kort just nu är att de nya modellerna är på ingång rätt snart och jag kan garantera att dessa kort kommer att vara bra mycket bättre speciellt i tessalation. Bättre att vänta ett tag till speciellt när du har ett kort vilket är hyfsat okej eller att du kör på ett single 460 vilket är det mest prisvärda kortet just nu och sedan sälj eller ha det som dedicerat physx kort beroende om du kör på nvidia eller ati.

Förövrigt är 460 ett MYCKET bättre kort overall om man jämför med 480.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cwittler:

Förövrigt är 460 ett MYCKET bättre kort overall om man jämför med 480.

Huh? kan inte se ett ända ställe där 460 skulle prestera bättre än 480.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk

Själv köpte jag ett ZOTAC GeForce GTX 480 AMP! edtion större kylare betydligt bättre blir inte så varmt heller

Visa signatur

Corsair 700d| ASUS Crosshair IV Formula| AMD 1090BE @4Ghz| ZOTAC GeForce GTX 480 AMP! | 8GB Corsair domintor 1600mhz| Corsair Force 60Gb| 2st Western Digital 500Gb @ Raid 0| 750w Corsair HX| + Free Macbook av skolan man kan inte klaga ialf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cat_fish_1:

Huh? kan inte se ett ända ställe där 460 skulle prestera bättre än 480.

Överlag med andra ord om man tar pris/prestanda, tdp och resten i åtankte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin681:

Själv köpte jag ett ZOTAC GeForce GTX 480 AMP! edtion större kylare betydligt bättre blir inte så varmt heller

hur varmt går det i load? samt klockat ngt?

Visa signatur

MSI P67A-C45, 2600k @ 4.7ghz + Corsair H50, Corsair 8GB XMS3 ddr3 1600mhz, Chieftec 1000W, MSI 480 @ 845/2000, WD black 1TB + 3st WD green 2TB, Fractal Design R3 XL. Benq G2420HD
-----------------------------------------------------------------------------------
Lenny

Permalänk
Medlem

köp det GTX 480 och så kan du användat ditt GTX 275 till PhysX. Eller istället för 480 kör två 460

Permalänk
Medlem

Hur många pins krävs det i ett GTX 480? Och hur många ska man har i GTX 275(dedicerat PhysX). Just nu har jag två av dessa som visas på bilden i mitt GTX 275.
http://www.pleasureandpain.info/pci-e.jpg

Men när jag köper GTX 480, räcker 2 av de sladdarna för att mata kortet?
Just nu använder jag inte de två som sticker ut från de andra, kan man dra in dem i PhysX kortet? Eller krävs det mera?(blir 4 pins i GTX 275 tror jag isf)

OCH om ni är kunniga nog för denna kluriga frågan Räcker ett Corsair 650W för att mata både ett GTX 480, OCH ett GTX 275(dedicerat PhysX)?

Permalänk
Medlem

gtx 480 behäver em 6-pim och en 8-pin GTX 275 är väl två 6-pin ;). OCH ja 650w räcker eftersom 275 inte kommer dra så mycke eftersom den inte tar hand om prestandarn. Utan hjälper 480 tror det fungerar så men 650w räcker

Permalänk
Medlem

den du visar på bild är både 6 och 8 pin

Permalänk
Medlem

För övrigt, WEBHALLEN.com - MSI GeForce GTX 480 1536MB (N480GTX-M2D15) - PCI-E / 2xDVI inkl. Mafia 2

GTX480 + Mafia 2 för 3700kr.

2st GTX 460 1GB = 4000kr~, inget Mafia 2.

Så ja, köper du något köp GTX480, jag skulle dock rekommendera att du väntar 2 månader och försöker få tag på ett HD6000 kort, eller ett GTX480 då om priserna sjunker betydligt.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

så som jag sett det tycker jag ej det 6850 dem visar här på Swec ser så lovande ut :/

Permalänk
Avstängd

hej

köp XFX GTX480 2Gb . den kommer snart tror jag . den kommer vara den bästa i år :P.
jag ska köpa den när den kommer ut

Visa signatur

Windows 7 Ultimate Svensk 64bit,Intel Core i7 930, 2.80GHz (4,00GHz),Corsair TX 750W 80+,Asus RAMPAGE III EXTREME,Noctua NH-D14 140mm fläkt,Corsair 6GB (3x2048MB) DOMINATOR GT DHX+ 8-9-8-24,1TB Western Digital Caviar Black 64MB SATA III,XFX GeForce GTX 285 Black Edition1GB
,Antec Twelve Hundred,Samsung SH-S223C 22X DL Svart,

Permalänk
Medlem

Väldigt många åsikter som flyger runt här så jag ska försöka förtydliga några saker.

Om du nu skulle vilja uppgradera och ha det bästa så är i många fall ett 480 det kortet du ska ta.
Tidigare så har det dock varit prisvärdare att köra på två 460 i sli då de presterar bättre än ett 480 men numera är det många butiker som erbjuder billigare 480 kort (dock så presterar fortfarande två 460 i sli lite bättre).
Men jag skulle fortfarande rekomendera att du köper ett 480, om du ska uppgradera nu, med motiveringen att kör du bara ett kort så medger det att du i framtiden kan göra en enkel uppgradering genom att införskaffa ytterligare ett 480. TVå 460 medger inte det utan du blir då låst till den prestandan. Har du pengarna och vill i framtiden kunna uppgradera via sli, kör 480.

Det sagt så skulle jag föreslå att du väntar med att uppgradera tills dess att 6000 serien har kommit. Detta då några väldigt krävande spel inte kommer lanseras tills den beräknade lanseringen av 6000 serien. Dock så tror jag inte att du skulle bli besviken öer den prestanda som 480:n ger och vill du verkligen uppgradera nu, så kör på ett 480. Om du oroar dig över vilken 480 du ska köpa så oroa dig inte över det då det som skiljer korten åt är mer eller mindre bara om de är fabriksöverklockade eller inte.

Det sagt. Vad kör du för moderkort? Kan det änns köra SLi?

Permalänk
Medlem

MK Gigabyte GA P55 UD4, hittade det namnet, tror att det är mitt moderkort, eller? :S lite osäker

Permalänk
Medlem

Om det inte är namnet på ett moderkort, så säg gärna till Finns så jäklar många namn och jag som inte är så insatt i den tekniska världen kan ha lite problem ibland -.^

Permalänk
Medlem

Det är moderkortet och det stödjer SLi. För övrigt ett mycket bra kort.
Ska bara säga att det kan bli problem med ditt nätaggregat i framtiden om du väljer att köra 480 och någon gång vill uppgradera och köra ett till i SLi. Detta då den kan få svårt att driva det. Med det sagt så vill du fortfarande uppgradera idag och inte vänta så är ett 480 det kort du ska köra på.

Permalänk
Medlem

Alright! Funderar att dra till Webhallen och köpa mig ett Asus GTX 480 imon
WEBHALLEN.com - Asus GeForce GTX 480 1536MB (ENGTX480/2DI/1536MD5) - PCI-E / DVI / Mini HDMI inkl. Mafia 2
Btw, ett problem är att jag atm inte kan lägga till mitt GTX 275 som dedicerat PhyX, för att det fattas PCI-E pins, alla går till GTX 480.
Något förlag på vad jag kan köpa för att göra det möjligt? Bra om man kan köpa det i samma veva som GTX 480, slipper onödig bensin kostnad ^^
Typ någon slags adapter eller ngt? Eller vad vet jag, en simpel bonde i Göteborg

Permalänk
Medlem

Ska vara fullt möjligt att använda två molex kontakter och med en adapter få ut pci kontakter.
Vill minnas att gtx 275 använder sig av 6 pins kontakter. Denna adapter borde göra jobbet: WEBHALLEN.com - Deltaco Adapterkabel 2x4-pin till 6-pin PCI-Express, 25cm
Finns dock en risk att det inte kommer fungera. Tydligen så ska strömstyrkan i alla nätaggregats kablar inte vara tillräcklig eller något i den stilen. En som är mer kunnig på el-lära kan nog förklara/bekräfta det bättre.