Asus lanserar Crosshair IV Extreme för AM3

Permalänk
Melding Plague

Asus lanserar Crosshair IV Extreme för AM3

Tillverkaren Asus lanserar ett nytt moderkort för entusiaster med AMD AM3-plattformen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hög processorkylare och ett par DHX-kylare på RAM:et lär inte funka. Helt plötsligt inte så intressant.

Permalänk
Medlem

På tiden, men lite väl hög prislapp :/ Tycker det är rätt dåligt utbud på amdsidan.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk

kylflänsen var brutal

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

NOOOO nu har man inte värsta AMD moderkortet på marknaden längre juuh =/

Visa signatur

here we go!

Permalänk

AMD blir bara mer och mer prisvärda, snart tror jag mitt huvud kommer explodera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lambi:

Hög processorkylare och ett par DHX-kylare på RAM:et lär inte funka. Helt plötsligt inte så intressant.

Köper man ett moderkort för så mycket pengar kanske man kan kosta på sig vattenkylning.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

AMD blir bara mer och mer prisvärda, snart tror jag mitt huvud kommer explodera

Well ... ska du ha detta MB måste du nästan köra vattenkylning eftersom att en ordentlig luftkylare inte får plats med ordentliga RAM Då är det helt plötsligt inte så billigt längre!

(Jag antar rakt av att du vill ha en rätt fet rigg med ordentlig kylare och RAM)

Skrivet av Hotfuzz08:

Köper man ett moderkort för så mycket pengar kanske man kan kosta på sig vattenkylning.

Ja, det är klart. Men prisvärdheten försvinner, och då försvinner intresset från min sida

Permalänk
Medlem

Maffigt då det är ett E-ATX dessutom. Mja, lillebror gör nog jobbet för 1100:- mindre för min del.

Permalänk
Skrivet av Lambi:

Well ... ska du ha detta MB måste du nästan köra vattenkylning eftersom att en ordentlig luftkylare inte får plats med ordentliga RAM Då är det helt plötsligt inte så billigt längre!

(Jag antar rakt av att du vill ha en rätt fet rigg med ordentlig kylare och RAM)

Kommer aldrig köra luft igen så det är lugnt, för mig är vattenkylning ett minimum
Enda problemet är att det "finns inga" vattenblock för AMD moderkort dvs för mosfet och NB/SB, vilket är ett stort hinder för mig att skaffa AMD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av norrby89:

NOOOO nu har man inte värsta AMD moderkortet på marknaden längre juuh =/

Fast vari skulle mervärdet ligga? Jag har svårt att se något direkt skäl att välja det här moderkortet över det du har. Två firewire portar är ju inte heller ett särskilt stort plus eftersom få ens använder firewire, och att kunna överklocka med hjälp av en iPhone känns som om nördarna invaderat Stureplan.

Permalänk
Medlem

Hoppas på att detta kort testas av Sweclockers, det skulle vara intressant att se hur det fungerar med Nvidia kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Maffigt då det är ett E-ATX dessutom. Mja, lillebror gör nog jobbet för 1100:- mindre för min del.

Say what, källa på det? Sju expansionsplatser ju ...

Skrivet av Asheileon:

Kommer aldrig köra luft igen så det är lugnt, för mig är vattenkylning ett minimum
Enda problemet är att det "finns inga" vattenblock för AMD moderkort dvs för mosfet och NB/SB, vilket är ett stort hinder för mig att skaffa AMD

Tillverka egna eller fortsätt med Intel

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Fast vari skulle mervärdet ligga? Jag har svårt att se något direkt skäl att välja det här moderkortet över det du har. Två firewire portar är ju inte heller ett särskilt stort plus eftersom få ens använder firewire, och att kunna överklocka med hjälp av en iPhone känns som om nördarna invaderat Stureplan.

haha precis ^^ liksom 1200kr för att kunna överklocka via BT samt wifi känns inte direkt värt

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lambi:

Hög processorkylare och ett par DHX-kylare på RAM:et lär inte funka. Helt plötsligt inte så intressant.

Eh varför inte!? Funkar ju på alla andra moderkort, sen får man ju kanske ta tummen ur röven och söka lite innan, då hittar man ju fakta om Kylaren och minnen om det passar.

Jag har aldrig haft något problem, kanske att jag har fått klippa bort 3-4 flänsar på kylaren, så det är ju inge problem på det sättet. eller ja då har ju du det problemet på alla moderkort!?

Permalänk

Jag gillar mitt iv formula starkt fortfarande tycker faktiskt inte om detta kort för mycket bara.

Visa signatur

Corsair 700d| ASUS Crosshair IV Formula| AMD 1090BE @4Ghz| ZOTAC GeForce GTX 480 AMP! | 8GB Corsair domintor 1600mhz| Corsair Force 60Gb| 2st Western Digital 500Gb @ Raid 0| 750w Corsair HX| + Free Macbook av skolan man kan inte klaga ialf.

Permalänk
Medlem

Nice är det, men köper ett Formula i veckan istället.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Är inte tanken med amd att det ska gå att klocka och få ungefär intel-prestanda till ett mycket lägre pris. Det finns väl ingen som inte hellre väljer ett billigare moderkort med intel sockel och en något dyrare processor? Meningslöst moderkort...

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd

maffig kylare om den är för hög får man ju gå ut efter vinkelslipen xD

dessutom klarar mobot 16x16x8x8 rätta mej om jag har fel men är inte det ovanligt?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Fint moderkort och det skulle vara intressant att se hur det presterar i SLI.
Men ser mer fram efter moderkort med AM3+ som stöder både Bulldozer och nuvarande...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk

Haha, ganska roligt att moderbordet kostar mer än amd's bästa prolle

Permalänk
Medlem
Skrivet av InluZion:

Eh varför inte!? Funkar ju på alla andra moderkort, sen får man ju kanske ta tummen ur röven och söka lite innan, då hittar man ju fakta om Kylaren och minnen om det passar.

Jag har aldrig haft något problem, kanske att jag har fått klippa bort 3-4 flänsar på kylaren, så det är ju inge problem på det sättet. eller ja då har ju du det problemet på alla moderkort!?

Först håller du med mig, och sen säger du emot mig? Väldigt oklart inlägg... Och om du måste klippa bort flänsar från RAM:et för att modulerna inte ska brytas av Cpu-kylaren, då är de inte kompatibla IMO.

Permalänk

Skoj att det kommer ett till AMD

Kommer väl ett till Bulldozer med sen som troligen tilltalar folk ännu mer.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Skoj att det kommer ett till AMD

Kommer väl ett till Bulldozer med sen som troligen tilltalar folk ännu mer.

Kul också att dess Ethernet är från Intel!

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lambi:

Först håller du med mig, och sen säger du emot mig? Väldigt oklart inlägg... Och om du måste klippa bort flänsar från RAM:et för att modulerna inte ska brytas av Cpu-kylaren, då är de inte kompatibla IMO.

Inte på RAM:et utan på kylaren, det har hänt ett par gånger då det kan bli tight, mellan, men det har ju alltid funkat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av InluZion:

Inte på RAM:et utan på kylaren, det har hänt ett par gånger då det kan bli tight, mellan, men det har ju alltid funkat!

Då har du haft tur!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lambi:

Då har du haft tur!

vad trollar du om? Vet inte vad du riktigt menar men så här har jag förståt det....du tror att vissa CPU-kylare inte är kompatibla med Corsair ram?Har ännu inte sett en kylare som det inte funkar med...
Eller snackar du om Moderkortets kylare?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

Värkar rätt bra det här kortet. Sjukt snyggt iaf. Kul att se att Asus lägger lite krut på AMD också Med Crosshair Extreme och Formula.

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Avstängd

Kanske borde lägga ner lite mera energi på att släppa nån bra prolle innan dom slänger ut nya mobo's hela tiden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Kommer aldrig köra luft igen så det är lugnt, för mig är vattenkylning ett minimum
Enda problemet är att det "finns inga" vattenblock för AMD moderkort dvs för mosfet och NB/SB, vilket är ett stort hinder för mig att skaffa AMD

EK waterblocks har ett antal vattenblock som funkar för AMDs moderkort, särskilt då Asus Crosshair serie där de t.o.m. har ett vattenblock för hela moderkortet, har faktiskt tänkt beställa ett sådant till mitt crosshair IV formula.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM