Xbox (1) Hårddisk sönder, ersätta med ny? vart får jag tag mjukvaran?

Permalänk
Medlem

Xbox (1) Hårddisk sönder, ersätta med ny? vart får jag tag mjukvaran?

Har en Xbox 1 där hdn lagt av, har en extra hd liggandes som jag tänkte montera in men den är ju tom alltså utan xbox programvaror osv, HUR gör jag nu? och vart får man tag i mjukvaran? finns det någon typ ghost fil eller liknande att tanka ner och bara lägga in så funkar xboxen? värt att påpeka att xboxen är ej chippad utan original och används av lite yngre förmågor som tycker den är rolig fortfarande.

Jätte stort tack för alla tips och råd osv....

kanske rent av någon som vill ta en backup på sin xbox original hd? och rädda mig från att bli ihjäl tjatad av dom små? eller har en chippad med utbytad hd och vill sälja original HDn 8gb ?

Tack på förhand.

Visa signatur

Mvh Andy

Permalänk

först och främst så antar jag att du menar den första svarta xboxen, isånafall är det inte så enkelt...
om du ska byta hdd till en tom så måste du ha ett operativsystem som xboxen kan köra (typ evolution x lr vad det heter) sedan låsa hdd med en krypteringsnyckel som är unik för varje xbox, ett sätt att få ut nyckeln är att dumpa epromen till datorn med en läsare.
sedan låsa hdd går genom att hotswappa med datorns ide-portar, som dvd-läsaren...

jag har haft liknande problem med min gamla xbox som nu ligger och samlar lite damm i väntan på ork och tid, värt att läsa
xbox from spare parts

Visa signatur

Jag tyckte att denna text räckte fint

Permalänk
Medlem

Om xboxen inte är chippad så kan du endast använda HD's som är låsta till xbox1.

Tror du kommer billigast undan genom att bara köpa en ny xbox från blocket eller så än reparera den gamla.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Jag har ett xbox1 liggandes i garderoben som funkar som du kan få mot något kul eller pizza pengar

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Som sagts tidigare är du körd om du inte har chippat eller softmoddat. Hårddisken är låst med en unik nyckel och den kan du inte se utan homebrew.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

man behöver inte in i eeprom eller fippla med nycklar, dock så måste den chippas eller softmoddas, så att du kan formatera och låsa en ny disk... (funkar i evox t.ex.) själv skulle jag chippat den och slängt in en nyare version av xbmc för xbox1 (ja, utvecklas fortfarande) då behöver du inte originalmjukvaran... funkar med valfri ide disk över 8gb

/Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParaZide:

man behöver inte in i eeprom eller fippla med nycklar, dock så måste den chippas eller softmoddas, så att du kan formatera och låsa en ny disk... (funkar i evox t.ex.) själv skulle jag chippat den och slängt in en nyare version av xbmc för xbox1 (ja, utvecklas fortfarande) då behöver du inte originalmjukvaran... funkar med valfri ide disk över 8gb

/Daniel

Skrivet av P-NILZ:

Som sagts tidigare är du körd om du inte har chippat eller softmoddat. Hårddisken är låst med en unik nyckel och den kan du inte se utan homebrew.

Skrivet av Gelantious:

Om xboxen inte är chippad så kan du endast använda HD's som är låsta till xbox1.

Tror du kommer billigast undan genom att bara köpa en ny xbox från blocket eller så än reparera den gamla.

Skrivet av rickythemaniac:

först och främst så antar jag att du menar den första svarta xboxen, isånafall är det inte så enkelt...
om du ska byta hdd till en tom så måste du ha ett operativsystem som xboxen kan köra (typ evolution x lr vad det heter) sedan låsa hdd med en krypteringsnyckel som är unik för varje xbox, ett sätt att få ut nyckeln är att dumpa epromen till datorn med en läsare.
sedan låsa hdd går genom att hotswappa med datorns ide-portar, som dvd-läsaren...

jag har haft liknande problem med min gamla xbox som nu ligger och samlar lite damm i väntan på ork och tid, värt att läsa
xbox from spare parts

Så med andra ord kan jag slänga xboxen? eller ha som reserv? tycker det är väldigt kasst av dom att låsa hårddiskar osv, och nej den är ju inte chippad men känner inte för lägge ner tid eller pengar på att försöka chippa den,visst har en annan xbox som är i lillens rum den är ju chippad men kan inte på något sätt fixa hdn med den chippade consolen och sedan sätta över i original igen?........

retligt när det bara är en sådan simpel sak som en hårddisk som kraschat,, hade moderkort eller liknande gått sönder hade jag gärna slängt den...

Visa signatur

Mvh Andy

Permalänk
Medlem

nån i helsingborg borde kunna hjälpa dig med att chippa den för billig peng, för det är just det att hårdisken är låst till den xboxen den låstes till (meningslöst att ha en hdd låst på en chippad xbox1) så man kan inte låsa/låsa upp disken i en annan xbox

så vill du inte lägga ner pengar på att få den chippad så är det slänga/sälja/reservdel

/Daniel