Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Spänningsregulatorer - Kylning

Är lite nyfiken på kylning av spänningsregulatorer.

Asus har i sitt högre segment kylflänsar vid spänningsregulatorerna omkring socketen, medan Gigabyte verkar ha utelämnat det i hela sitt sortiment (?).

Vid planeringen av införskaffandet av ny hårdvare, så har jag varit väldigt mån om att välja ett moderkort som har gott om kylning vid spänningsregulatorer samt nordbryggan, men hur pass viktigt är det?

Tanken är att systemet skall stå i drift 24/7 som högst tio år framöver med få uppgraderingar på vägen, bör då spänningsregulatorerna ha någon form av kylning eller är det onödigt? Kan de utveckla någon större del värme som sänker komponenternas livslängd?

Sidenote: Det kommer inte att förekomma någon överklockning överhuvudtaget på processorn, utan det är fyra grafikkort som skall vända WU i Folding@Home då min äldre maskin börjat växa skägg. Processorn förväntas dock stå i 100% load på alla kärnor under dess livslängd.

Permalänk
Medlem

Jag har tänkt likadant som du, men hur viktiga kylflänsarna är vet jag inte. Man kan ju faktiskt spara lite pengar på att köpa ett billigt moderkort utan kylflänsar och sen, vid behov, limma dit kylflänsar som man råkar ha hemma.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3tr0:

Jag har tänkt likadant som du, men hur viktiga kylflänsarna är vet jag inte. Man kan ju faktiskt spara lite pengar på att köpa ett billigt moderkort utan kylflänsar och sen, vid behov, limma dit kylflänsar som man råkar ha hemma.

Spänningsregulatorerna ska tydligen kunna bli ordentligt varma (beror förvisso även på om man överskrider tänkta användningsområden med högre spänning).

Ett annat skäl till att jag undrar över detta är då man använder t.ex Corsair H50/H70 som inte ger något luftflöde ned på moderkortet som vanliga luftkylare. Det lämnar komponenterna runtom dåligt eller inte kylda alls.

Men jag tog ditt råd med att använda egna kylflänsar och hittade följande Komplett.se - Thermalright HR-09 Slant Mosfet Kylare. Den där skall nog fungera rimligt, annars får man väl såga den tills det passar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NKLnu:

Men jag tog ditt råd med att använda egna kylflänsar och hittade följande Komplett.se - Thermalright HR-09 Slant Mosfet Kylare. Den där skall nog fungera rimligt, annars får man väl såga den tills det passar.

Ja, den där kylaren lär ju räcka. Det går nog dock inte att såga i den pga dess heat-pipe.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Avstängd

ja sen är det ju frågan om hur viktigt det är med kylningen, men det blir väl ostabilare om regulatorerna går upp i 150 grader

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...