Permalänk
Medlem

Vad skulle ni köpa för 6000?

Hallå där!

Jag har en budget på 6000 kr, men då är det så att jag redan har Nätagg, grafikkort, dvdbrännare och OS. Men nu är frågan vad resten jag ska köpa är. Men vi säger såhär. Om du fick 6000 att köpa en dator för, med fläktar och CPU kylare och allt sånt inkluderat, vad skulle du köpa då? Tänk efter ett tag, och sen gör du en post i den här tråden. Låter bra va? Men jag har faktiskt tre önskemål. Det ena är att ni använder er utav Cooler Master Storm Scout. Det andra är att delarna är från inet. Sen mitt tredje önskemål är en AMD Phenom II X6 1055T. Och den ska klockas till 4.0 ghz, så kylning så att den klarar det. Men resten får ni bestämma helt själva

Tack på förhand

Ps. Har skärm och tangentbord, men mus får ni gärna lägga in i priset

Visa signatur

No, whats STD? Is it a new instance or something?

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätagg och grafikkort?

Permalänk
Medlem

Ett corsair TX650, och ett XFX Radeon 5850 grafikkort

Visa signatur

No, whats STD? Is it a new instance or something?

Permalänk
Medlem

Har du hårddisk också eller måste man lägga till det också?

Permalänk
Medlem

Jag har hårddisk, men skulle gärna vilja lägga till en på 1tb

Visa signatur

No, whats STD? Is it a new instance or something?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Vad har du för komponenter just nu?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santy_8:

Men det ser bra ut, men kan verkligen det CPU kylaren hålla CPUn kall om jag klockar till 4ghz? Och inga fläktar alls?

Visa signatur

No, whats STD? Is it a new instance or something?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Vad har du för komponenter just nu?

Ett corsair TX650w nättagg, Hd 5850 GPU. LG 24" monitor. X4 tangentbord. Samsung dvdbrännare. Och en 250gb samsung spinpoint hdd. Men vill tillägga 1tb hdd

Visa signatur

No, whats STD? Is it a new instance or something?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hacktard:

Men det ser bra ut, men kan verkligen det CPU kylaren hålla CPUn kall om jag klockar till 4ghz? Och inga fläktar alls?

nä, då får du bygga en lite mer extrem vatten loop för att klara de.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hacktard:

Men det ser bra ut, men kan verkligen det CPU kylaren hålla CPUn kall om jag klockar till 4ghz? Och inga fläktar alls?

Tror knappast det. Skulle rekomendera man ploppar på en H50 om man ska klocka den så mycket.. Sen är 6 kärnor lite overratat om man mest bara tänkt köra spel på den.. Inga spel idag som använder 6 kärnor.. 4 kärnor räcker ett bra tag till. Och blir lättare att klocka till 4GHz om man bara har 4 kärnor mot 6.

EDIT: Å ena sidan så är 6 kärnigt AMD ett billigt alternativ mot Intels Hyperthreading CPUer om man tänkt köra nått CPU tungt applikation

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Tror knappast det. Skulle rekomendera man ploppar på en H50 om man ska klocka den så mycket.. Sen är 6 kärnor lite overratat om man mest bara tänkt köra spel på den.. Inga spel idag som använder 6 kärnor.. 4 kärnor räcker ett bra tag till. Och blir lättare att klocka till 4GHz om man bara har 4 kärnor mot 6.

EDIT: Å ena sidan så är 6 kärnigt AMD ett billigt alternativ mot Intels Hyperthreading CPUer om man tänkt köra nått CPU tungt applikation

En hexcore är vad jag vill ha Jo men jag hade faktiskt kanske tänkt att köpa en H50, men vilka fläktar ska jag ska skaffa i så fall? Inga från inet eller?

Visa signatur

No, whats STD? Is it a new instance or something?

Permalänk
Medlem

Din budget räcker inte till om man ska lägga till en H50, och om jag skulle lägga till en annan kylare skulle jag satsa på Noctua DH-14

Kylaren jag la till har fått bra omdömen och klarar nog av att kyla processorn så du kan klocka den några snäpp iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hacktard:

En hexcore är vad jag vill ha Jo men jag hade faktiskt kanske tänkt att köpa en H50, men vilka fläktar ska jag ska skaffa i så fall? Inga från inet eller?

Noctua NF-P12 1300 Silent Case Fan 120mm - Inet.se dessa är väldigt bra till vattenkylning.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hacktard:

En Noctua DH-14 kostar mer än en H50

Inte mycket
Noctua är bättre

http://www.sweclockers.com/recension/6211-processorkylare-vin...

Permalänk
Medlem

Men kan man inte köra på ett M4A79 moderkort istället? Visst, det är lite äldre och så, men man sparar några hundra

Visa signatur

No, whats STD? Is it a new instance or something?

Permalänk
Medlem

M4A89GTD är framtidsäkert med USB 3.0 Och SATA III, Du kan inte köpa en X6 för att vara framtidssäkert med ett uråldrigt moderkort, det är inte framtidssäkert

Permalänk
Medlem

1TB Samsung Spinpoint 544 kr
AMD Phenom 1055T 1 789 kr
Corsair 4gb Value Select DDR3 1333mhz 695 kr
CM Storm Scout 890 kr
ESD band 99 kr
H50 678 kr
Asus M4A89 1254 kr
Logitech MX518 299 kr
Totalt: 6248 kr

Hur ser det ut?

Visa signatur

No, whats STD? Is it a new instance or something?

Permalänk
Medlem

Ser bra ut ;D

Permalänk
Medlem

Men jag behöver inga fläktar och så?

Visa signatur

No, whats STD? Is it a new instance or something?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hacktard:

1TB Samsung Spinpoint 544 kr
AMD Phenom 1055T 1 789 kr
Corsair 4gb Value Select DDR3 1333mhz 695 kr
CM Storm Scout 890 kr
ESD band 99 kr
H50 678 kr
Asus M4A89 1254 kr
Logitech MX518 299 kr
Totalt: 6248 kr

Hur ser det ut?

Ser helt ok ut.

Fast du kan kanske spara en hundring om du skippar ESD armbandet.
Räcker faktiskt att du rör vid en jordad punkt som t.ex ett vatten buret element så är du jordad. Och att tänka på att inte ha på sig kläder som laddar upp en när du monterar. Bästa fall är att montera i kalsongerna ;D fast bomulls kläder går bra annars
Och sen tänka på att då och då jorda om sig om man rört runt sig i rummet.

Har som sagt monterat datorer i flera år med denna metoden och har aldrig pajat någon komponent.

Skrivet av Hacktard:

Men jag behöver inga fläktar och så?

Du kan köpa till en extra 120mm fläkt så har du täckt alla fläkt platser i chassiet.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Denna fläkten kan vara "ok" om du vill ha matchande fläktar med LED
Revoltec 120mm Röd Transparent med Röd LED - Inet.se

Dock är denna en mycket bättre fläkt
Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm - Inet.se

EDIT: Du har 2st extra platser för 120mm fläktar på chassiet. Men du får med en 120mm med H50 så du behöver bara köpa till en till fläkt

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Du kan köpa till en extra 120mm fläkt så har du täckt alla fläkt platser i chassiet.

Det finns ju två fläktplatser på sidan , köpa till två st och sätta där? Eller bara sätta en i den nedre?

Skrivet av ParasiteX:

Ser helt ok ut.

Något som jag borde ändra på?

Visa signatur

No, whats STD? Is it a new instance or something?

Permalänk
Medlem

Men ska jag använda H50 fläkten till radiatorn eller sätta i chassit?

Visa signatur

No, whats STD? Is it a new instance or something?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hacktard:

Men ska jag använda H50 fläkten till radiatorn eller sätta i chassit?

Från mina egna tester så kyler H50 fläkten lika bra som Scythe Typhoon fläkten. Bara typhoon fläkten är tystare på 1450rpm

Du kan annars köpa 2st typhoon fläktar och sen dumpa H50 fläkten om du vill ha det tyst. Inte säker hur mycket fläktarna med Storm chassiet låter. Men skulle nog tro dom kör rätt så tyst.

H50 fläkten är dock PWM styrd som betyder att den justerar fläkt hastigheten automatiskt beroende på cpu tempen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Mitt förslag

Cooler Master Storm Scout GamingCase 890 kr
1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ 544 kr
Noctua NH-U12P SE2 657 kr
Asus M4A79XTD EVO DDR3 874 kr
Ace MLUC100 Mouse Laser 149 kr
Arctic Cooling MX-2 kylpasta, 4g 52 kr
Scythe Slip Stream 140mm (1200rpm) 2st 168 kr
Scythe 120mm Slip Stream Fan, 1200rpm 72 kr
Scythe Kaze Q 3.5" fläktkontroller, Svart 128 kr
AMD Phenom2 X6 1055T 2,8GHz 1 789 kr
Corsair 4GB (2x2GB) Value Select DDR3 1333MHz 695 kr

Summa 6 018 kr

Noctuan cpu-kylaren kyler bättre än h50 samtidigt som den är tystare, dessutom kyler den nordbryggan, http://www.sweclockers.com/recension/12510-corsair-h70-mot-h5.... Lite extra kylpasta när man ändå beställer datorkomponenter. En billig fläktkontroller för att vrida ned fläktarna vid surfning eller annat. Sata3 och usb3 kommer att dröja lång tid innan hårddiskar och tillbehör kommer att utnyttja dessa standarder fullt ut och till dess är det säkert dags att uppgradera ändå.