Behöver hjälp med SSD

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med SSD

Så, nu funderar jag på om jag ska köpa en SSD, Nu har jag 1TB hdd, windows partionen ligger på 30 gb, har ca. 4 gb ledigt. Om jag nu köper en ssd, kan jag bara kopiera över windows installationen till ssd´n och det är "precis som vanligt"? altså att jag inte behöver installera om alla program eller liknande?

Och vilken skulle ni rekomendera?
Corsair SSD Nova Series 64GB 2.5" - Inet.se
Corsair SSD Force Series 40GB 2.5" - Inet.se
eller 40GB 2.5" SSD Intel X25-V G2 SATA - Inet.se

Har satt absolut max gräns på 1.300 kr.
Använder windows 7 64 bit.

Permalänk
Avstängd

Denna tycker jag Corsair SSD Nova Series 64GB 2.5" - Inet.se
den har flest minne vilket är iaf bra. Mvh

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Medlem

Aldrig fel å installera om å få ett fräscht system. Går säkert å flytta över "aldrig provat" men ja skulle alla gånger installera om, å få bort all skit man inte använder även om de tar några timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sup~:

Så, nu funderar jag på om jag ska köpa en SSD, Nu har jag 1TB hdd, windows partionen ligger på 30 gb, har ca. 4 gb ledigt. Om jag nu köper en ssd, kan jag bara kopiera över windows installationen till ssd´n och det är "precis som vanligt"? altså att jag inte behöver installera om alla program eller liknande?

Och vilken skulle ni rekomendera?
Corsair SSD Nova Series 64GB 2.5" - Inet.se
Corsair SSD Force Series 40GB 2.5" - Inet.se
eller 40GB 2.5" SSD Intel X25-V G2 SATA - Inet.se

Har satt absolut max gräns på 1.300 kr.
Använder windows 7 64 bit.

Jag har Nova Series och allt går utav bara helvete Har dock hört att Force serien är bättre och snabbare.

Visa signatur

System: Sabertooth Z77, i7 3770, Corsair H100, Corsair Obsidian 800D, Asus GTX680, 8GB Dominator, BenQ E2420HD, Corsair AX750W, 64GB Corsair Nova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edberg24:

Jag har Nova Series och allt går utav bara helvete Har dock hört att Force serien är bättre och snabbare.

NOVA: Läshastighet 215 MB/sek
Skrivhastighet 130 MB/sek

FORCE: Läshastighet 285 MB/sek
Skrivhastighet 275 MB/sek

Permalänk
Medlem

Force serien har bättre Kontrollers också, så den kan ta hand om flera Random skrivningar och sånt.

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem

Skulle satsat på force

MVH

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

OCZ Vertex 2 E 60 GB verkar vara ett bra val för max 1300 kr.
Corsair Force 60 GB kostar inte mycket mera.
Produktjämförelse hos Prisjakt

Läste i en annan tråd att Corsair Force har ett firmwareproblem som gör att datorn tappar disken om den varit igång en längre tid. Har ingen koll på om Vertex 2 har bättre firmware. Kanske är säkrare att köpa intel X-25V G2 för även om prestandan är lägre så kanske man får en stabilare produkt?

rättat stavfel
Permalänk
Medlem

Vet inte hur det är att flytta från en HDD till en SSD men min bror flyttade sitt win7 från sin 500GB till sin velociraptor och det funkade bra. Okej, jag googlade lite snabbt och det verkar gå bra att klona över sitt windows från sin gamla HDD till den nya SSD'n.

EDIT: Glömde länken.
tomshardware

glömde länka till tomshardware där svar om kloning fanns.
Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av sup~:

Så, nu funderar jag på om jag ska köpa en SSD, Nu har jag 1TB hdd, windows partionen ligger på 30 gb, har ca. 4 gb ledigt. Om jag nu köper en ssd, kan jag bara kopiera över windows installationen till ssd´n och det är "precis som vanligt"? altså att jag inte behöver installera om alla program eller liknande?

Och vilken skulle ni rekomendera?
Corsair SSD Nova Series 64GB 2.5" - Inet.se
Corsair SSD Force Series 40GB 2.5" - Inet.se
eller 40GB 2.5" SSD Intel X25-V G2 SATA - Inet.se

Har satt absolut max gräns på 1.300 kr.
Använder windows 7 64 bit.

du kan inte flytta systemdisken till en annan.
om du vill ha ditt os på en ssd disk måste du installera om allt.

du kan köra med symantec ghost eller liknande och sen ghosta den till den nya disken. med lite tur ska du få det och funka-

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning