Permalänk
Melding Plague

Seagate Momentus XT

Seagate satsar på att kombinera mekanisk lagring med SSD i Momentus XT. SweClockers kontrollerar hur den nya 2,5"-hårddisken står sig bland solid state-monster och traditionell magnetisk lagring.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Cool ide, ungefärligt pris?

Edit : Såg nu, riktigt nice, den bör väl funka i en MBP13 ?

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem

Jag har haft mina ögon på dom här till mitt nästa bygge sen jag läste recensionen på overclockersclub

Permalänk

Känns ju dock som att största anledningen till SSD i bärbara datorer är stöttåligheten snarare än prestandan.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk

bra tanke men tekniken är inte redo än ser det ut som i mina ögon...
gäller nog fortfarande att köra en billig tb disk som lagring och en "dyr" ssd som os disk.
eller skummade jag igenom för snabbt?

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

Skullle hellre sett att dessa 4GB vore i alla fall 16GB, det hade faktiskt "räckt" långt, men såsom dessa 4GB känns bara FÖR lite för att verkligen stå ut ur mängden!

Permalänk
Medlem

Synd att ni inte testade mot några mer vettiga alternativ, nya raptorn och en standard 3,5" disk t ex.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

Marvell skulle ju komma med en hybrid driver för deras 88SE9128 kontrollkrets, något nytt om när denna driver dyker upp? Den skulle vara ett betydligt intressantare alternativ.

Permalänk
Entusiast

Helt klart intressant teknik men den kan nog vara lite för sent ute med tanke på prisutvecklingen på hårddiskar. Synd att det ligger så lite minne i den också. Hade det varit mer hade det varit intressant att skaffa en sån som systemdisk men nu väntar jag nog hellre på att priset på rena SSD sjunker en bit till alternativt att det dyker upp drivrutiner som klarar samma sak så man kan köpa en liten SSD och kombinera med en vanlig HDD.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sovereign:

Känns ju dock som att största anledningen till SSD i bärbara datorer är stöttåligheten snarare än prestandan.

Det är för mig en fördel men prestandan är den viktigaste, det ger en sån otroligt fin prestandaboost vid laddning av program etc.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Intressant idé

Permalänk

Hur mycket kvickare startar windows?

Permalänk
Avstängd

Tycker WD black skulle ha varit med på jämförelse listan :/

Permalänk
Medlem

En viktig punkt ni glömt på fördelslistan är att den har större lagring än en äkta SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluffmajster:

bra tanke men tekniken är inte redo än ser det ut som i mina ögon...
gäller nog fortfarande att köra en billig tb disk som lagring och en "dyr" ssd som os disk.
eller skummade jag igenom för snabbt?

Skulle vilja se den bärbara datorn som har utrymme för det....

Permalänk
Medlem

Ok, efter att faktiskt läst igenom hela tråden får jag be folk att faktiskt RTFA!

Sida 2, stycke 2:

Citat:

Målgruppen är framför allt bärbara datorer där avvägningen mellan gott om lagringsutrymme (mekanisk hårddisk) och hög prestanda (SSD-enhet) ofta kan vara ett problem.

Jag vill se den bärbara dator där man får in två hårddiskar eller en 3,5" disk... Och som fortfarande är laptop-bärbar (inte rabbit-bärbar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av x1zt:

Synd att ni inte testade mot några mer vettiga alternativ, nya raptorn och en standard 3,5" disk t ex.

Nja raptordisken är åtminstone utesluten då den inte passar i en laptop.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Relik 📜

Som många har påpekat (och som vi försökt få fram i artikeln) riktar sig Momentus XT främst mot bärbara datorer. För att hålla ner omfattningen på testet valde vi därför att jämföra med andra 2,5"-enheter, närmare bestämt motsvarande modell utan flashkretsar och "testvinnaren" Corsair Force 120 GB. Alla tester kan tyvärr inte bli stora "roundups", då skulle ni nog få se typ ett i halvåret.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Nja raptordisken är åtminstone utesluten då den inte passar i en laptop.

Momentus XT är en seriös utmanare som budget SSD alternativ till desktop också. Jag har själv funderat ett tag på ev sätta in en sån istället för min VRaptor i väntan på priserna går ner för större SSD diskar.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Skrivet av Xake:

Skulle vilja se den bärbara datorn som har utrymme för det....

förstår inte problemet i sig, jag har 2 st hdd i min dator och nu när priserna går ner kommer den ena att bytas ut mot en ssd disk och den mekansika åker in som lagring i den stationära datorn!!

datorn väger inte mycket mer eller är mycket större än våran andra som bara har en disk!! så för min del är det givet med en tvätt äkta ssd-disk och inget annat

fast förstår dessa som vill ha båda delarna på trångt utrymme så länge.. då man har den mesta lagringen på den stationära datorn så behövs inte så mycket i den bärbara.. hade klarat mig på 120gb ssd-disk..

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Inaktiv

tycker det enda som framstod i den här artikeln är att SSD är totalt överlägsen snurrdisken

Permalänk
Skrivet av anon56869:

tycker det enda som framstod i den här artikeln är att SSD är totalt överlägsen snurrdisken

helt rätt

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

tycker det enda som framstod i den här artikeln är att SSD är totalt överlägsen snurrdisken

Jo, det kunde nog till och med min mor gissat, men vad artikeln VERKLIGEN handlar om är snarare hur hybriddiskarna är jämfört med SSD och mekaniskt, mest med tanke på att just nu enligt prisjakt är den SSD med lägst kr/GB på ~15kr/GB, medans för hybrid ligger de flesta på <3kr/GB...

Så för folk som behöver extra utrymme i sin bärbara (i.e. folk som reser med den utan tillgång till ständig uppkoppling och extern HDD är otympligt) men som kanske också är intresserade av något som är snabbare än mekaniska hdd utan att det kostar skjortan så är denna artikeln intressant.

Permalänk
Medlem

Finns det någon information om värmeutveckling och strömförbrukning? Hur mycket mer/mindre drar dessa hdd och hur varma blir de?

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem
Skrivet av x1zt:

Momentus XT är en seriös utmanare som budget SSD alternativ till desktop också. Jag har själv funderat ett tag på ev sätta in en sån istället för min VRaptor i väntan på priserna går ner för större SSD diskar.

Håller med, det jag letade efter var bra pris/prestanda, därför jag valde det till päronens nya dator då jag visste att de inte behövde extremt mycket utrymme och SSD var helt enkelt för dyr.
Jag använde 320GBs varianten när jag byggde en surf/officedator till dem tillsammans med i3 530, Gigabyte H55-USB3, 4GB Corsair valueram och Win 7.

Den är faktiskt väldigt pigg, men så är belastningen också väldigt låg.
Tiden från tryck på startknappen till webbläsaren är ca 42 s, mycket snabbare än min egen Samsung F1 1TB.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem

Hade den åtminstone haft 8~12 GB SSD så hade jag kunnat offra 180 GB på den mekaniska delen. För en 12 GB SSD kombinerat med en 320 GB mekanisk disk skulle räcka länge för mej.

Har bara Windows 7 några få små program och CoD MW2 på den bärbara ändå. Och då finns de ändå en hel del plats kvar till att lägga in bilder och filmer från kameran.

För som de är nu så har jag en 500 GB disk och de har varit som minst 64% ledigt innan jag flyttade över bilderna till den stationära ( HTPC/ MEDIA lager ) här hemma.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

XT är inte tänkt för stationärt bruk, därför har SweClockers inte testat mot den typen av diskar! Hur som helst så tycker jag SweClockers bör se över sina testmetoder... Ganska föråldrade och verkligen inte anpassade för den nya SSD-eran... . En tjej från speedfreaks.com (Wendy)... har stenkoll på läget... Läs hela hennes recension!

OCZ Agility 120GB SSD review | MyCE – My Consumer Electronics

Traditionella tester saknar lite av en poäng vid hybrid och SSD'tester

Permalänk
Medlem
Skrivet av mixim:

XT är inte tänkt för stationärt bruk, därför har SweClockers inte testat mot den typen av diskar! Hur som helst så tycker jag SweClockers bör se över sina testmetoder... Ganska föråldrade och verkligen inte anpassade för den nya SSD-eran... . En tjej från speedfreaks.com (Wendy)... har stenkoll på läget... Läs hela hennes recension!

OCZ Agility 120GB SSD review | MyCE – My Consumer Electronics

Traditionella tester saknar lite av en poäng vid hybrid och SSD'tester

Bättre o skriva ett program som gör en ramdisk och cachar från hårddisken. Voila så har man en momentus Xt.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Detta har inget med tidigare inlägg att göra, men varför byts graferna färg stup i ett? Ända anledningen att har olika färger är inom samma diagram, för att läsaren lättare ska se skillnad på de olika produkterna.

Detta inlägg tillför inget speciellt till diskussionen, men jag vill gärna veta:P

Permalänk
Medlem

Inte det minsta imponerande.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2