Permalänk
Medlem
Skrivet av speedis:

"AT5IONT-I 0312 BIOS
First release Bios"

Ovanstående är den BIOS-version som användes när nuvarande QVL skapades (2010-07-09) så troligen är det även den versionen av BIOS på moderkort man köper i dag. (2010-08-16)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rolle2000:

Ovanstående är den BIOS-version som användes när nuvarande QVL skapades (2010-07-09) så troligen är det även den versionen av BIOS på moderkort man köper i dag. (2010-08-16)

Jo det stämmer, jag tittade idag och det är samma som sitter på kortet.

Permalänk
Medlem

ION2 har eget grafikminne (till skillnad från ION1) så systemminnet används ej för VDPAU etc.

Skrivet av Rolle2000:

Varför tycker du att det inte är lönt med mer minne än 2 GB till en htpc?
Om det är så att grafiken tar 512 MB kvarstår bara 1,5 GB till operativsystem och program och det anser jag inte vara mycket.

Visa signatur

"All thinking men are atheists"
-Ernest Hemingway

Permalänk

Ni som köpt det, skriv gärna om era erfarenheter av kortet. Vilket chassi körde ni på? Om man vill slippa vänta på Deluxe för den externa strömadapterns skull så kanske man kan köpa ett mini-itx-chassi med extern PSU istället. Någon som kör Windows 7 Media Center?

Hur högt är kortet med kylfläns så man vet vilka chassin som är aktuella?

Permalänk
Medlem

Minneproblemer

Minneproblemet er ganske enkelt. Det står følgende i manualen:

"This motherboard does not support DIMMs made up of 256 megabit chips or less".

Dvs, du må hitta minnebrikker som har 512 Mb. Tyverr er de aller fleste billige 2GB brikker bygd opp av 128Mb eller 256Mb brikker.

/Ole

Permalänk
Skrivet av oleroc:

Minneproblemet er ganske enkelt. Det står følgende i manualen:

"This motherboard does not support DIMMs made up of 256 megabit chips or less".

Dvs, du må hitta minnebrikker som har 512 Mb. Tyverr er de aller fleste billige 2GB brikker bygd opp av 128Mb eller 256Mb brikker.

/Ole

Du skriver Megabit vilket ger 32MB, har svårt att tro att de inte skulle stödja minnen som har 128MB/256MB moduler då det är nästintill endast det som du hittar på SO-DIMM-minnen idag.

Permalänk
Medlem

Mulig du har rett, om det ikke er en skrivefeil.
Hvorfor skrive noe slikt, da de minste DDR3 modulene er på 1 GB, og ingen lager 1 GB moduler med 32 MB chips! (32 Chips!)

Hvis noen finner 2GB moduler som virker til en normal pris, så er det fint om dere poster merke og typenummer.

Permalänk
Inaktiv

Var precis på webhallen för att använda öppet köp på ramminnet jag köpte till moderkortet. Jag berättar att jag testat minnet samt att jag även testat ett annat vilket fungerar, och därför vill häva köpet på det som ej fungerar. Då säger de att eftersom jag testat minnet så är det numera begagnat och att de inte vill ha några begagnade varor, så jag får inte lämna tillbaks det. Aja, får hoppas att asus kommer med någon uppdatering till BIOSen som löser problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av speedis:

Var precis på webhallen för att använda öppet köp på ramminnet jag köpte till moderkortet. Jag berättar att jag testat minnet samt att jag även testat ett annat vilket fungerar, och därför vill häva köpet på det som ej fungerar. Då säger de att eftersom jag testat minnet så är det numera begagnat och att de inte vill ha några begagnade varor, så jag får inte lämna tillbaks det. Aja, får hoppas att asus kommer med någon uppdatering till BIOSen som löser problemet.

Nu säger jag inte att webhallen är sämre än någon annan, men just av sådana här anledningar brukar jag handla på dustin, aldrig problem med reklamationer enligt min erfarenhet.

Jag har samma problem med att kortet inte bootade med 2GB minnen. Köpte billiga 1GB minnen för 100:- /st på Kjell & Co (tips) och det gick igång direkt, fungerar hur bra som helst. Kontaktade dustin och förklarade att de 2GB moduler jag köpt inte fungerade på kortet, trots att det står på deras hemsida att kortet tar upp till 4GB. Det verkade inte göra något att minnena var öppnade.

Permalänk
Medlem

Igår lämnade jag tillbaka mitt AT5IONT-I till Webhallen. Det var inga problem med det. Jag bad om att få kartongen plomberad när jag köpte kortet men det kunde de inte erbjuda. Han påstod att kortet låg plomberat i kartongen, vilket visade sig inte stämma.

Däremot skulle jag absolut inte vilja vara köpare av kortet som jag lämnade igen pga hur han som tog emot min retur hanterade kortet. Plockade ut det ur påsen och fingrade på kortets undersida. Inget ESD-skydd på varken golvet, anslutet till honom eller moderkortet.

Nåväl, jag är tacksam för att Webhallen accepterade min retur och något annat hade varit otänkbart. Nu väntar jag med nöje på AT5IONT-I Deluxe. Chassi kommer kanske att bli ett Emko EM-154B. Får köra med extern CD/DVD vid de tillfällen när det kommer att behövas.

Minnen har jag (också) redan köpt från Kjell & Company. Det är två stycken Kingtiger SO-DIMM DDR3 - 1GB
204pin / PC8500 / 1066MH för just nu REA-pris 100:-. Det minnet är med på ASUS QVL för detta moderkort vilket känns tryggt. Egentligen var jag inriktad på att ha 4 GB RAM på min nya htpc men för totalpriset på 200:- kan jag väl nöja mig med endast 2 GB RAM tillsvidare.

Permalänk

köpte också två 1GB-minnen på Kjell idag, väntar bara på att få ett nytt kort då jag skickade in mitt för reklamation.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Över lag är jag nöjd med mitt kort. Jag kör ett gammalt chassi, Silvercrest LC06

http://www.silverstonetek.com/images/products/lc06/lc06-v2.jp...

men svart och brandat ZBox, med fabriksinstallerad IR-mottagare. Nätdelen är 65W och enligt manualen ska man ha minst 90, men min nätdel har räckt bra hittills. Förutom moderkortet har jag en Intel SSD 40 GB men ingen optisk medialäsare.

Tyvärr har jag fått installera en fläkt i chassit, för CPU och GPU blir ohyggligt varma annars. CPU:n drog upp i över 70 grader utan att jag spelade film. 92 mm fläkt i chassit gör att den inte är tyst. Ska prova att sänka farten med ett motstånd i serie och se om det går att hitta en rimlig kompromiss. Eller så tar jag bort fläkten och kör så det ryker, bokstavligen.

Moderkortet orkar utan problem att köra Ubuntu med XBMC. Underbart system som bootar på 20 sekunder från att man klickar igång datorn med fjärrkontrollen.

Och 2x1 GB räcker för ovannämnt. Man har tillgång till allt minne. Grafikkortet har sitt eget.

Permalänk
Medlem

Någon som köpt detta kort som kan dela med sig vilka minnen som funkar? Och gärna vart ni fick tag på dom!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag kör med dessa två minnen (1x1gb och 1x2gb)
Testat på 0312 och 0316:
KVR1066D3S7/1G (SO-DIMM DDR3 1GB 1066MHZ DDR3 NON-ECC CL7 - Specifikationer)

Enbart testat på 0316:
KVR1066D3S7/2G (SO-DIMM DDR3 2GB 1066MHZ DDR3 NON-ECC CL7 - Specifikationer)

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Skrivet av Rolle2000:

Varför tycker du att det inte är lönt med mer minne än 2 GB till en htpc?
Om det är så att grafiken tar 512 MB kvarstår bara 1,5 GB till operativsystem och program och det anser jag inte vara mycket.

Enligt ASUS.com har AT5IONT-I stöd för 4 GB RAM vilket Intel® Atom™ processor D525
(1M Cache, 1.80 GHz) också officiellt har.

AT5IONT-I har stöd för SO-DIMM DDR2-800/667 (2xx pin?) och SO-DIMM DDR3-800 (204 pin).
SO-DIMM DDR3 1066/1333 kan också fungerar eftersom att de kan gå ner i hastighet till 800.

Eftersom att moderkortet är Single Channel memory architecture borde det inte spela någon roll hur man blandar minne nr.1 och minne nr. 2 i det två minnesplatserna. (Vid t.ex. 2x1GB och 2x2GB)

en htpc behöver helt enkelt inte så mycket ram minne eftersom (åtminstone jag) mest använder den för fildelning surf och film. Kortet tråden handlar om reserverar 256 meg minne från de 2 gigabyten och när jag har allt det ovannämna igång samtidigt använder jag ändå bara ytterligare 462 megabyte ram. jag har alltså över en gigabyte ram ledigt under full belastning.
sorry för det sena svaret, glömde bort tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murgot:

Någon som köpt detta kort som kan dela med sig vilka minnen som funkar? Och gärna vart ni fick tag på dom!

Kingtiger SO-DIMM DDR3 - 1GB som Kjell & Co säljer/sålde för 100 kronor fungerar ypperligt...