Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Corsair lanserar nätaggregat för systembyggare

Permalänk
Melding Plague

Corsair lanserar nätaggregat för systembyggare

Välkända Corsair lanserar nätdelsserien Builder riktad mot systembyggare och enklare datorsystem.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Grymma priser!

Permalänk
Hedersmedlem

Jaha, då blev Corsair som alla andra.

Först GS-serien och nu detta. GS600 är iaf ett PSH2-baserat agg, samma som gamla VX550 fast förenklad med enkelsidigt pernitax-kort istället för dubbelsidigt glasfiber och Samxon-kondingar. Undrar vad dessa agg kommer bli, troligen ännu sämre.

Min generella rekommendation av Corsair är borta för alltid. Jag blir ledsen i ögat.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av MultiMan:

Jaha, då blev Corsair som alla andra.

Först GS-serien och nu detta. GS600 är iaf ett PSH2-baserat agg, samma som gamla VX550 fast förenklad med enkelsidigt pernitax-kort istället för dubbelsidigt glasfiber och Samxon-kondingar. Undrar vad dessa agg kommer bli, troligen ännu sämre.

Min generella rekommendation av Corsair är borta för alltid. Jag blir ledsen i ögat.

"borta för alltid" håller jag inte med om, men jag kan sträcka mig så långt att säga det var ett felsteg

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag som hade hoppats på ett guld-certifierat nätagg på 600W!

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av flashen:

"borta för alltid" håller jag inte med om, men jag kan sträcka mig så långt att säga det var ett felsteg

Jag kan aldrig mer säga: "Köp Corsair, det är bland de bästa agg som finns, oavsett modell."

Nu blir de som alla andra där man måste leta OEM, specifikationer och vem som tillverkat komponenterna. Alltså är det slut med Corsair generellt för min del.

Det var det jag menade.:):(

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Att utöka sitt sortiment är inte ett tecken på sjunkande kvalité även hur mycket folk påstår så, om man vill ha grymm prestanda och väldigt hög kvalité köp Corsair men inte annat än HX och AX det kan väl inte vara svårt att förstå

Permalänk
Medlem

Vadå, hur ser ni att det skulle vara dålig kvalitet på de här?

Själv kör jag med CX-400 i min filserver. Driver 11 stycken hårddiskar utan problem. Det säger i och för sig inget om kvaliteten på dessa nya agg, men CX-400 kan jag i alla fall rekommendera.

Permalänk
Avstängd

Upp till 80 procents effektivitet låter ju som att det med 600W är det enda som är 80 plus certifierat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Asheileon:

Att utöka sitt sortiment är inte ett tecken på sjunkande kvalité även hur mycket folk påstår så, om man vill ha grymm prestanda och väldigt hög kvalité köp Corsair men inte annat än HX och AX det kan väl inte vara svårt att förstå

Det är klart det är sjunkande kvalitet. Corsair blir som alla andra med en del skit och en del bra. Väldigt enkelt att förstå. Det som gjorde Corsair mer eller mindre unikt är borta.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Skoj att de slår sig in på en billigare marknad men känns fel att de sparar in och ställer sig till den vanliga skiten..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Det är klart det är sjunkande kvalitet. Corsair blir som alla andra med en del skit och en del bra. Väldigt enkelt att förstå. Det som gjorde Corsair mer eller mindre unikt är borta.

Skrivet av -=FULLMOON=-:

Skoj att de slår sig in på en billigare marknad men känns fel att de sparar in och ställer sig till den vanliga skiten..

Så ni tycker det är fel att tillverka saker av vanlig kvalité som alla kan ha råd med ? dem har ju fortfarande bland de bästa aggen på marknaden, så vad har det ena med det andra att göra ? om man köper ett CX agg så ska man inte förvänta sig AX-kvalité.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Asheileon:

Så ni tycker det är fel att tillverka saker av vanlig kvalité som alla kan ha råd med ? dem har ju fortfarande bland de bästa aggen på marknaden, så vad har det ena med det andra att göra ? om man köper ett CX agg så ska man inte förvänta sig AX-kvalité.

Om t ex Porsche börjar tillverka standardskit, som 924 på 70-talet, så är det illa i mina ögon. Ett premium-märke ska vara premium annars blir de som alla andra. Sista gången jag skriver och förklarar detta enkla faktum.

Vill man ha skit köper man Ace. Man ska inte behöva fundera en gång extra när man handlar Corsair, bara för att massorna inte har råd.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Priserna är ju inte speciellt mkt lägre än för TX.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Om t ex Porsche börjar tillverka standardskit, som 924 på 70-talet, så är det illa i mina ögon. Ett premium-märke ska vara premium annars blir de som alla andra. Sista gången jag skriver och förklarar detta enkla faktum.

Vill man ha skit köper man Ace. Man ska inte behöva fundera en gång extra när man handlar Corsair, bara för att massorna inte har råd.

Som om dom vill plocka (i dina ögon) "idioterna som inte har råd med Prorsche" genom att släppa "billigt skit som Ace" som är bättre och billigare är det fel ÄVEN om dom märker det som sina "skit" grejer?

Du borde sluta käka crazy pills

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Om t ex Porsche börjar tillverka standardskit, som 924 på 70-talet, så är det illa i mina ögon. Ett premium-märke ska vara premium annars blir de som alla andra. Sista gången jag skriver och förklarar detta enkla faktum.

Vill man ha skit köper man Ace. Man ska inte behöva fundera en gång extra när man handlar Corsair, bara för att massorna inte har råd.

Så Corsair är ett premiumärke ? hm, tycker det håller bra kvlité men inget över dem andra om man inte räknar med AX-aggen och dem är ändå i samma liga som många andra "premium-agg". Men om man ska se det på det sättet så finns inga "premium-märken" om man inte ska gå in på vattenkylning t.ex Bitspower och Enzotech som inte har produkter av samma kategori i olika prisklasser.
Jag förväntar mig inget svar, eftersom du redan sagt att du inte tänker diskutera vidare

Permalänk
Medlem

Jag tror nog man kan lita på Corsair såtillvida att deras billigare serier även de åtminstone håller de utlovade specifikationen, och är korrekt avsäkrade, till skillnad från exempelvis Ace. Jag tycker det är ett bra initiativ av Corsair att även tillhandahålla mindre kraftfulla aggregat, varför ska exempelvis nettops och HTPC vara hänvisade till Ace och dess gelikar?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet hur VX450W står sig mot CX500 och CX600?

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag har ärligt aldrig sett Corsair som premium-märke, snarare ett mainstream med det lilla extra. Premium för mig är Seasonic, Be Quiet, Enermax. Jag hoppas de släpper nätagg på 400W med gold-cert :D.

Skrivet av MultiMan:

Om t ex Porsche börjar tillverka standardskit, som 924 på 70-talet, så är det illa i mina ögon. Ett premium-märke ska vara premium annars blir de som alla andra. Sista gången jag skriver och förklarar detta enkla faktum.

Vill man ha skit köper man Ace. Man ska inte behöva fundera en gång extra när man handlar Corsair, bara för att massorna inte har råd.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Så Corsair är ett premiumärke ? hm, tycker det håller bra kvlité men inget över dem andra

Jag tror ni missar Multimans poäng. Fram till nu har alla Corsairagg varit ordentliga fullutrustade (AFC, 80+ osv) lösningar, byggda med riktiga påkostade kvalitetskomponenter (japanska 105 graders kondningar) och byggda på utprovade och välfungerade plattformar, så de har på det viset varit väldigt enkla att rekommendera.
Det fanns i princip inga fällor, utan det var enkelt att ge väldigt generella rekommendationer typ "köp ett corsair-agg, de är bra" utan att ljuga. Nu med alla budgetserier med sämre lägre specade komponenter, så gäller inte det längre, utan det blir mer komplext...

Och i slutändan blir risken att det inte går att skilja tex Corsair mot Coolermaster, där det finns enstaka riktigt bra agg, blandat med en massa halvtaskiga agg från mindre pålitliga OEM:er. Undrar om Corsair fattar hur mycket det faktiskt riskerar att urholka deras varumärke på nätaggsfronten med denna strategi?

Nya CX430 ska till och med ha lägre specad 12V lina än gamla (seasonicbaserade?) CX400 av vad jag hört - låter som ett steg bakåt.

Skrivet av GeneT1c:

Som om dom vill plocka (i dina ögon) "idioterna som inte har råd med Prorsche" genom att släppa "billigt skit som Ace" som är bättre och billigare är det fel ÄVEN om dom märker det som sina "skit" grejer?

Du borde sluta käka crazy pills

Nja, snarare du som tolkar in saker han inte skriver och brusar upp på ett sätt som indikerar visst behov av medicinering.

Skrivet av MultiMan:

Man ska inte behöva fundera en gång extra när man handlar Corsair, bara för att massorna inte har råd.

Om du skriver "massorna inte tar sig råd", så håller jag med. Det är ju knappast så att priskillnaden gjort Corsairaggen ouppnåeliga för gemene man!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nya CX430 ska till och med ha lägre specad 12V lina än gamla (seasonicbaserade?) CX400 av vad jag hört - låter som ett steg bakåt.

Japp, alldeles riktigt.. Men du får +0.5W på 5VSB! På kontaktsidan så är CX430 också lite "tunn" mot CX400 samt ett års mindre fabriksgaranti..
Produktjämförelse hos Prisjakt
Inget snack, jag tar CX400 alla dagar och får en Piggelin på köpet

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Tycker Corsairs varumärke urholkas lite i.o.m. med denna lansering. Aggen är väl inte ens officiellt 80plus certifierade, de har endast 2 års garanti (3/5/7 på alla andra) och är specade till sin maxeffekt vid 30*C (40 på alla deras andra).

Permalänk
Medlem

Håller självklart med MultiMan men riktigt så illa är det trots allt inte, förstår dock inte varför man ska ner och harva i budgetsegmentet när dom bör satsa på att förbättra dom modellerna som redan finns då dom säljer som smör.

Permalänk

pladask på magen.

Visa signatur

| Dell u2311h | Antec 300 | Intel i5 760 @3.5GHz | Corsair 4GB 1600MHz XMS3 | Gigabyte GA-H55M-UD2H | Gigabyte GTX 460 1GB | Corsair VX 550W | 2 x Samsung Spinp F3 1TB | | 1 x Samsung Spinp F3 2TB |

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Vadå, hur ser ni att det skulle vara dålig kvalitet på de här?

Själv kör jag med CX-400 i min filserver. Driver 11 stycken hårddiskar utan problem. Det säger i och för sig inget om kvaliteten på dessa nya agg, men CX-400 kan jag i alla fall rekommendera.

Säg ett agg som inte gör det.

Visa signatur

| Dell u2311h | Antec 300 | Intel i5 760 @3.5GHz | Corsair 4GB 1600MHz XMS3 | Gigabyte GA-H55M-UD2H | Gigabyte GTX 460 1GB | Corsair VX 550W | 2 x Samsung Spinp F3 1TB | | 1 x Samsung Spinp F3 2TB |

Permalänk
Medlem

Corsairs nätagg blir sämre av att de breddar sitt sortiment? Javisst kanske det urholkar varumärket men det är väl knappast användarnas problem eller? Sen förvårar det rekommendationer eftersom man nu måste säga att "du ska ha Corsairs XX-serie" istället för "köp ett Corsair". Men så stort problem kan det väl inte vara kan jag tycka. Ett strategiskt felsteg från Corsair, japp, men inte ett som vi konsumenter har anledning att bli upprörda över (lika lite som Porsche 924, det är inte en riktig Porsche, vill du ha en riktig Porsche så köp den inte).

Och Multiman: Det går att tycka annorlunda än du gör, det betyder inte att man inte förstår. Förstår du?

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TheJerk:

...
Och Multiman: Det går att tycka annorlunda än du gör, det betyder inte att man inte förstår. Förstår du?

Om du läst vad jag svarade på hade du sett anledningen till min "förstå"-formulering. Jag har stor förståelse för väldigt mycket vill jag påstå, ibland alldeles för stor för mitt eget bästa. Mina vänner ser det, men på ett forum är det inte lika lätt att se nyanser och lära känna varandra.

När jag skriver på sweclockers vill jag vara tydlig, kanske därför mina ordval ibland uppfattas som väldigt bestämda.

Diskutera psykologi, filosofi eller varför inte poesi med mig, så hade du sett en annan MultiMan, men det hör ju inte hemma på ett teknikforum.:)

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Om du läst vad jag svarade på hade du sett anledningen till min "förstå"-formulering. Jag har stor förståelse för väldigt mycket vill jag påstå, ibland alldeles för stor för mitt eget bästa. Mina vänner ser det, men på ett forum är det inte lika lätt att se nyanser och lära känna varandra.

När jag skriver på sweclockers vill jag vara tydlig, kanske därför mina ordval ibland uppfattas som väldigt bestämda.

Diskutera psykologi, filosofi eller varför inte poesi med mig, så hade du sett en annan MultiMan, men det hör ju inte hemma på ett teknikforum.:)

Hehe, ok då, jag var nog lite onyanserad själv. Du framstod som lite åsiktsintolerant ett tag där, men jag kanske uppfattade dig fel. Jag tolkade dig som att du valde att tolka vissa inlägg som att de inte förstod, som att det var den enda möjligheten att ha en annan åsikt än du, det var det jag reagerade emot. Kanhända var detta fel av mig.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Visste tyvärr att detta skulle hända, Corsair är för giriga och måste ha alla marknadsandelar. Well, det blir att gå tillbaka till Seasonic i framtiden eller köpa hem Enermax eller Seasonic från utlandet.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Typhonos:

Visste tyvärr att detta skulle hända, Corsair är för giriga och måste ha alla marknadsandelar. Well, det blir att gå tillbaka till Seasonic i framtiden eller köpa hem Enermax eller Seasonic från utlandet.

Nu är kanske inte Enermax det bästa exemplet eftersom de snålat genom att använda 85C primärkondensatorer på en del av sina modeller. Något Seasonic aldrig gjort, vad jag sett iaf. Ett märke som gör detta måste betraktas som budget oavsett dess i övrigt goda egenskaper. Man tappar livslängd med faktor 4 iom detta. Revolution 85+ är bara ett av dessa exempel. Ett märke blir inte premium bara för att priset är högt. Personligen tycker jag det är helt oacceptabelt snåla på en så viktig detalj.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro