Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Högre MHz, lägre pris? (DDR3)

Är väl helt felpostad men jag sitter här och kliar mig i huvudet utan att bli riktigt klok på detta

Corsair 4GB (2x2048MB) DOMINATOR GT DHX+ - Inet.se

Corsair 4GB (2x2GB) 1866MHz DOMINATOR GT DHX+ - Inet.se

Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz DOMINATOR GT DHX - Inet.se

Enda skillnaden jag ser är att 1600MHz-aren har markand lägre latensy, men är det verkligen tillräckligt för att de skall skilja sig så mkt i pris?

I min värld verkar 2000mhz-aren vettigast att köpa, för att sedan köra i t ex 1600mhz, eller är det något jag missat?

Permalänk
Medlem

Saken är också att alla moderkort klarar inte 2000 MHz, så då tar man Low Latency på 1600 MHz, om jag inte fattar helt fel.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt de med 1600MHz, just på grund av latensen. Du märker nog större skillnad på lägre latens än högre MHz, även fast det rör sig om små marginaler i båda fallen.

Med 1866 MHz minnena ingår en liten kylare för minnena, hur nödvändig den är kan ju också ifrågasättas. Kanske den är värd de extra pengarna om du tänker överklocka, men annars, njae.

Har du kollat på dessa annars?
Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz DOMINATOR GT DHX+ - Inet.se

Jag har dem och är riktigt nöjd med dem. Det blev dock rätt trångt med Dominator minnen på en m-ATX bräda, processorkylaren(Big Shuriken) ligger mot(!) minnena, trots att jag skruvat av kylflänsen på minnet närmast kylarn. Men har du ingen låg proc. kylare och m-ATX moderkort som mig, kör på!

Visa signatur

FD Define R3 | FD Newton 650W | Intel i5 2500k @ 4.5GHz 1,3v | Zalman CNPS-9900NT 1300rpm | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Dominator GT 4x2 GB 1600MHz 1,57v 7-8-7-20 | ASUS Radeon 6950 shaderunlocked, 840/1325MHz | Samsung Spinpoint F3 500GBx2 raid-0

Permalänk
Medlem
Skrivet av boez:

Jag hade köpt de med 1600MHz, just på grund av latensen. Du märker nog större skillnad på lägre latens än högre MHz, även fast det rör sig om små marginaler i båda fallen.

Med 1866 MHz minnena ingår en liten kylare för minnena, hur nödvändig den är kan ju också ifrågasättas. Kanske den är värd de extra pengarna om du tänker överklocka, men annars, njae.

Har du kollat på dessa annars?
Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz DOMINATOR GT DHX+ - Inet.se

Jag har dem och är riktigt nöjd med dem. Det blev dock rätt trångt med Dominator minnen på en m-ATX bräda, processorkylaren(Big Shuriken) ligger mot(!) minnena, trots att jag skruvat av kylflänsen på minnet närmast kylarn. Men har du ingen låg proc. kylare och m-ATX moderkort som mig, kör på!

Har ett Crosshair IV formula så 2000mhz bör inte vara ngt problem.
Lyckades med konststycket att bryta sönder min ena XMS3-sticka nyss och är ute efter ett nytt dugligt sett. minnena jag länkade till ovanför passar mitt färgteme ( ) och skall bara användas till spel så varken hertz eller lat lär väl göra ngn skillnad?

Förövrigt bör det väl inte vara helt omöjligt att köra minnena i lägre mhz om jag så vill?