Permalänk

problem med egen mailserver

Hejsan allihopa

Jag har satt upp en ispconfig 3 som ligger bakom en monowall med nat.

Jag kan skapa epost konton och skicka och ta emot epost mellan kontona men jag kan inte skicka till andra epost konton ut på internet men jag kan ta emot dock .

när jag kollar på loggen så får jag

mail postfix/smtp[382]: connect to mx-cluster-d2.one.com[195.47.247.199]:25: No route to host

här försöker jag skicka till en epost jag har hos one.com .

hur löser jag problemet ?

tack på förhand

Permalänk
Medlem

Egentligen borde jag inte svara för jag har inte mycket koll inom detta ämne, men med tanke på ":25" det är inte så att du länkar via en extern smtp server via just port 25 ? Port 25 är blockerad av näst intill alla ISPar.

Permalänk

alltså jag länka inte till någon smtp server ,, måste man göra det ? hur gör man det isåfall?

Permalänk
Medlem

one.com som filtrerar i sina brandväggar.
Kommer inte åt den från min hemmalina (bahnhof privatlina)
Kommer åt den från jobbets lina
Kommer åt den från serverlinor

Lamt att dom inte kan droppa trafiken på ett snyggare sätt än att bara

Antagligen går det bra om du kör (ingen aning om vad ispconfig kör) relay_host till vad din egna ISP kör SMTP, så då går alla dina mail ut, genom den servern.

Problematiken ligger i att riktiga mailservarar bara lyssnar på port 25, så man är rätt körd där för att köra milserver hemma...

Permalänk
Medlem

jag behöver ju relaya alla mails via min ISP's mailserver (BBB)
så du behöver nog göra det samma
brukar heta 'smtp relay' smtp client eller liknande i de flesta mailservrar

Visa signatur

Fractal design R2 | Asus p5q deluxe | Intel Core 2 Quad 9650 @ 4ghz | 4x 2gb Corsair 1066mhz ddr2 | Gigabyte gtx 560ti SoC | raid0 - 2x Intel X-25 M G2 80gb

Permalänk

I postfix:s main.cf fil finns det något som heter "relayhost = " är det det som jag måste fylla i ?

Permalänk

Jag har skrivit in min isp:s smtp adress i det fältet nu får jag detta i loggen :

Oct 5 17:31:47 mail postfix/smtp[2799]: DC0EC53FBC: to=<mitt konto@min domän hos one>, relay=smtp.bredband2.com[83.219.192.166]:25, delay=0.34, delays=0.02/0.05/0.07/0.2, dsn=5.7.1, status=bounced (host smtp.bredband2.com[83.219.192.166] said: 554 5.7.1 <mittkonto@domän hos one>: Relay access denied (in reply to RCPT TO command))

Permalänk
Medlem

Det är din ISP som blockar utgående port 25. Generellt så gör alla ISP:er det pga spam på privata internetförbindelser. Om du har ett företags anslutning mot internet är generellt port 25 öppen.

Det betyder att du måste ange din ISPs SMTP server som relay_host i postfix konfigurationen.

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk

vilket jag tror att jag har gjort med detta verkar inte fungera?!

Permalänk

Kan jag göra så att postfix prövar att ansluta mot andra epost servrar med fler olika portar? för jag kommer ihåg att jag var tvungen att ställa in min epost klient att den skulle ansluta med port 2525 mot one:s server för att skicka mail mot den kan man göra något liknande med postfix att den först testar 25 därefter 2525?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mysticsam:

Kan jag göra så att postfix prövar att ansluta mot andra epost servrar med fler olika portar? för jag kommer ihåg att jag var tvungen att ställa in min epost klient att den skulle ansluta med port 2525 mot one:s server för att skicka mail mot den kan man göra något liknande med postfix att den först testar 25 därefter 2525?

Borde fungera. Porten för relay_host skall vara samma som din ISP angivit att du skall använda för din e-postklient.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk

men det är uppgifter jag fick från one.com där jag har den andra domänen . så som det är inställt nu får jag connection timed out mot one:s mail-cluster när jag skall skicka mail till dom (vilket postfix gör med port 25) men dom kan skicka mail till mig utan problem .

Permalänk

Det verkar som jag bara kan få postfix att lyssna på flera portar men den kommer alltid attt skicka på port 25 till världen så jag har ingen aning vad jag skall göra ,, jag har försökt att använda min isp:s smtp server som felay men jag får inte det säger deras server så vad mer kan jag göra för att lösa detta?

Permalänk
Medlem

Sätt i "main.cf":

# Outgoing ISP relay relayhost = foo.bar.com:25 # Outgoing SASL smtp_sasl_auth_enable = yes smtp_sasl_password_maps = hash:/usr/local/etc/postfix/relay.conf smtp_sasl_security_options =

Skapa filen "/usr/local/etc/postfix/relay.conf" (observera tab-tecknet):

foo.bar.com:25 isp-mail-username:isp-mail-password

Kör:

postmap /usr/local/etc/postfix/relay.conf

Postfix måste vara kompilerat med Cyrus SASL stöd.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk

Ok nu har jag skapat ett epost konto hos min isp ,, (inte glad att jag måste ha ett epost konto hos min isp för att kunna ha en egen mailserver men iallfall,,) . Om jag har förstått det rätt så kan jag nu använda min isp:s mailserver som relay tack vare att jag nu har ett konto där'? , känns som det var därför jag inte fick använda deras server innan ,,. en fråga bara jag installerade postfix ifrån apt-get och jag tittar nu så ser jag att jag har sasl2-bin installerat , borde detta funka nu? iallafall jag gör ett försök så återkommer jag .

Permalänk

Mailen gick igenom till min isp:s mailserver nu ialla fall men jag väntar fortfarande på att dom skall komma till slut destinationen. väntat nu i upp till 5 min ,,OCH DÄR KOM DOM!! JIPPI!!! äntligen ni anar inte hur jag har kämpat med att försöka få upp en egen mailserver. Jag vill tacka speciellt Weeblie för en kort konsist lösning på mitt problem men även ni andra som har svarat TACK.

Permalänk

Jag har fortfrarande problem nu kan jag inte ta emot mail men jag kan skicka .

Permalänk
Medlem

Använd MSA port 587 i stället för SMTP port 25 om du ska ha egen mailserver.

Permalänk

jag har upptäckt att när jag skickar up mail så kommer dom med en annan top domän min domän är mindomän.tk men när jag får mail från den domänen så blir dom mindomän.se vilket är helt galet jag förstår inte varför det blir så kan någon hjälpa mig?

Permalänk

Jag installerar om hela servern.
Hör av mig när jag är klar

Permalänk
Medlem

Haha provat konfa "myhostname", "mydomain" och "myorgin" i main.cf på din postfix installation?

På tal om port 25 som det diskuterats friskt om i tråden är det väl generellt sett abonnemang med dynamisk ip som har port 25 blockad vilket egentligen inte spelar så stor roll då man annars bara hade blivit stoppad av SORBS DUHL eller Spamhaus PBL då nästan alla större mailservrar använder någon av dom.

Jag köpte själv till tjänsten "fast-ip" från Bredbandsbolaget för många, många år sedan, säkert 3-4 år sen och vips var port 25 öppen trots att det var ett vanligt privat adsl abbonemang och har kört min mailserver på det sedan dess och det fungerar fortfarande klockrent.

Permalänk

Hejsan allihopa , igen. Jag försöker sätta upp postfix på en asterisknow som bygger på Centos i botten. Jag lyckas inte att få mail skickade från maskinen till mail adresserna som jag anger.

Här är är main.cf :

GNU nano 1.3.12 File: /etc/postfix/main.cf myorigin = $myhostname # Outgoing ISP relay relayhost = (min isp:s mailserver):25 # Outgoing SASL smtp_sasl_auth_enable = yes smtp_sasl_password_maps = hash:/etc/postfix/relay.conf smtp_sasl_security_options =

min relay.conf:

(min isp:s mailserver):25 (mitt användarnamn):(mittlösenord)

Såhär skickar jag mailen:

mailx (min mailadress)

Såhär står det i loggen:

Aug 24 19:43:47 localhost postfix/qmgr[18682]: 938214589C8: from=<root@localhost.localdomain>, size=314, nrcpt=1 (queue active) Aug 24 19:43:47 localhost postfix/smtp[18697]: 938214589C8: to=<min mailadress>, relay=(min isp:s mailserver)[ip-nummret till mailservern]:25, delay=0.21, delays=0.02/0.01/0.12/0.05, dsn=2.0.0, status=sent (250 2.0.0 Ok: queued as B8FF913FE35) Aug 24 19:43:47 localhost postfix/qmgr[18682]: 938214589C8: removed

Jag är väldigt tacksam för all hjälp jag får.

Permalänk
Medlem

250 2.0.0 Ok: queued as B8FF913FE35
då är den ju acceptad av din isp's mailserver... sen kanske dom slängt den för de anser det är spam eller dylikt, men 250 OK så är den iaf iväg.

Permalänk

Det är vad jag också kom fram till ,, men jag var inte säker, så av den anledningen så skrev jag detta inlägg för att se om det är något jag har gjort fel . Är det någon information som jag kan har missat att visa som kan visa vad som resulterar i att mailen inte kommer fram?