Permalänk
Medlem

Dator för 22-25k

Hejsan, har slitit arslet av mig nu för att äntligen få råd till en förhoppningsvis bra dator för 22-25 papp, och nu är det snart dags!

Har surfat mycket här på SweClockers och lite överallt, men är tyvärr fortfarande osäker och förvirrad. Har knappt någon erfarenhet alls när det kommer till datorer och deras delar, vet bara att jag är redo att spendera mycket pengar för en väldigt bra processor och ett grymt grafikkort för spelande.
När det kommer till dubbla grafikkort eller bara ett så vet jag inte alls vilket som är bra, har kollat runt mycket men alla verkar ha olika åsikter om vad som är bäst!

Kollade på Inet också, där fanns det en dator som var nära min önskade prisklass, "Inet Taurus Overkill Gamer" heter den, och den kostar 19 999 spänn, men känner ändå att jag vill spendera mer pengar på något bättre! (Och nej, jag vill inte köpa en dator för 15 papp och köpa resor för resten )

Här är datorn från Inet: Inet Taurus Overkill Gamer - Inet.se

Skulle också vilja ha en 2 TB lagringsdisk för filmer och annat roligt, och en bra hårddisk för snabba laddningstider! (Vet inte riktigt hur hastigheten på hårddiskar fungerar)

Slet som en Tidningspojke i ett år för länge sedan, bara för att få råd till en dator för 11 tusen spänn. Valde delarna själv för att de sas vara bäst och det hela blev en enorm besvikelse pga att jag var så oerfaren och naiv. Vill verkligen inte att detta upprepar sig!

Skulle älska er om ni kunde göra erat bästa för att få ihop min drömdator!

Tackar hjärtligt på förhand!

/Patrik

obs! ska bort i två dagar nu den 9:e Oktober, så kommer inte kunna svara på eventuella frågor!

Permalänk

Sen kan du lägga till lite starkare nätagg , vatten kylning och kanske ett till grafikkort men det där räcker nog .

Permalänk
Skrivet av tompa1122:

http://www.imagehost.se/images/7oz7ar7g.png

Sen kan du lägga till lite starkare nätagg , vatten kylning och kanske ett till grafikkort men det där räcker nog .

Sen hårddisk får du lägga till själv
Glömde lite dära...

Permalänk

köp inte inets paket dock. väldigt mycket du betalar men inte får känns det som. har plockat ihop ett paket för 21k med bättre grafik/processor än vad dom har visserligen har dom lagt med en 120 GB SSd men 80 GB räcker mer än väl. du får lägga till en till 1tb HDD då jag såg att du ville ha 2TB totalt

Mitt råd iaf

Visa signatur

i5 760 3,8 Ghz | Corsair H50 | Asus maximus gene III | Corsair 4GB (2x2GB) 1600MHz | Sparkle GeForce GTX 480 + 9800gtx+ (physx) | Antec P183 mini | Corsair AX 850W 80+ | 2X 500GB Western Digital Caviar Black |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompa1122:

Sen hårddisk får du lägga till själv
Glömde lite dära...

Tack för svaret tompa1122

Priset på datorn du satte ihop för mig känns dock lite för lågt för mina förväntningar, skulle vilja spendera ungefär 7-10 tusen kronor mer, är fortfarande väldigt tacksam dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allebusig:

köp inte inets paket dock. väldigt mycket du betalar men inte får känns det som. har plockat ihop ett paket för 21k med bättre grafik/processor än vad dom har visserligen har dom lagt med en 120 GB SSd men 80 GB räcker mer än väl. du får lägga till en till 1tb HDD då jag såg att du ville ha 2TB totalt

http://www.imagehost.se/images/yz2fdzrg.png

Mitt råd iaf

Tack så mycket för svaret Allebusig!

Allt ser lovande ut, men du tror inte man skulle kunna lägga till ett par tusenlappar för tex ett bättre grafikkort? Vet igentligen inte alls hur bra Gigabyte GeForce GTX 480 1536MB är, men det känns lite som om man skulle kunna få ett bättre för en extra slant, vad tror du?

Eller hur skulle det varit med 2x av det kortet?

Permalänk
Medlem

Jag tror att du har lämnat ute viktigt information: Vilken upplösning har din skärm? Kör du med någon gammal häck till skärm med låg upplösning har du ingen nytta av ett graffe för 4-5Kkr. Om du sitter med en gammal/dålig skärm ska du verkligen köpa en ny om du är beredd att spendera 25Kkr på en dator. Men om du redan har en schysst 24" eller större skärm alt. flera skärmar bör du lätt komma upp i 25Kkr för en dator om du ha dubbla grafikkort, eller trippla.

Iof behöver du knappast slösa mer än 15Kkr för en helt ny dator som är kapabel att maxa alla dagens spel... Så lägg resten av de 10Kkr på nya skärmar eller bra ljudsystem. Kan tipsa om Dells IPS-skärmar och HPs dito. Eizo är även en beprövad tillverkare för monitorer, har en sån själv och är mkt nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grillmeister:

Jag tror att du har lämnat ute viktigt information: Vilken upplösning har din skärm? Kör du med någon gammal häck till skärm med låg upplösning har du ingen nytta av ett graffe för 4-5Kkr. Om du sitter med en gammal/dålig skärm ska du verkligen köpa en ny om du är beredd att spendera 25Kkr på en dator. Men om du redan har en schysst 24" eller större skärm alt. flera skärmar bör du lätt komma upp i 25Kkr för en dator om du ha dubbla grafikkort, eller trippla.

Iof behöver du knappast slösa mer än 15Kkr för en helt ny dator som är kapabel att maxa alla dagens spel... Så lägg resten av de 10Kkr på nya skärmar eller bra ljudsystem. Kan tipsa om Dells IPS-skärmar och HPs dito. Eizo är även en beprövad tillverkare för monitorer, har en sån själv och är mkt nöjd.

Hej Grillmeister, hade tänkt köpa en skärm separat samma dag som jag köper min dator, vet dock inte vilken jag ska köpa, men blir en 24 tummare iaf!

Permalänk
Medlem

För de pengarna finns det endast ett..prisvärt...paket... Döttetötöö!

DVD/RW: Optiarc AD-7260S DVD±RW Svart SATA, OEM - Inet.se
Processor: Intel Core i7 950, 3.06GHz - Inet.se
Moderkort: Gigabyte GA-X58A-UD3R - Inet.se
RAM: Corsair 6GB (3x2GB) 1333MHz PC3-10666 - Inet.se
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 480 1536MB inkl. Mafia2 - Inet.se
HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ - Inet.se x2 i raid0
SSD: Corsair SSD Force Series 120GB 2.5" - Inet.se
Chassi: Cooler Master Storm Sniper Mesh version - Inet.se
Nätaggregat: Corsair AX 750W 80+ GOLD - Inet.se

Montering (if u like): Byggnation av dator med valfria delar - Inet.se

Totalt: 16157:-
Totalt (med montering): 16952:-

tadaa

Lyxade till lite på nätaggregatet och valde chassit då det har väldigt bra luftflöde. Skulle inte rekommendera ett dyrare datorsystem i nuläget om du nu inte vill ha Nvidia 3D förstås för då gäller ju 1 till grafikkort, starkare nätaggregat och 3d-kompitabel skärm också.

Ett alternativ skulle väl vara att uppgradera processorn till en i7 980x 6-kärnig om du känner för det.

Intel Core i7 980X, 3.33GHz - Inet.se

Då hamnar priset på runt 23000:- med montering och runt 22500:- utan montering.

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk
Skrivet av PatG:

Tack så mycket för svaret Allebusig!

Allt ser lovande ut, men du tror inte man skulle kunna lägga till ett par tusenlappar för tex ett bättre grafikkort? Vet igentligen inte alls hur bra Gigabyte GeForce GTX 480 1536MB är, men det känns lite som om man skulle kunna få ett bättre för en extra slant, vad tror du?

Eller hur skulle det varit med 2x av det kortet?

om du kikar i mitt paket så är det 2 st grafikkort där altså 2 Gigabyte GeForce GTX 480 1536MB
dom skalar riktigt bra jag sitter själv på ett och funderar på att köpa ett till i framtiden.

Visa signatur

i5 760 3,8 Ghz | Corsair H50 | Asus maximus gene III | Corsair 4GB (2x2GB) 1600MHz | Sparkle GeForce GTX 480 + 9800gtx+ (physx) | Antec P183 mini | Corsair AX 850W 80+ | 2X 500GB Western Digital Caviar Black |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatG:

Hej Grillmeister, hade tänkt köpa en skärm separat samma dag som jag köper min dator, vet dock inte vilken jag ska köpa, men blir en 24 tummare iaf!

Så bra då! Eftersom alla på Sweclockers älskar Inet (bra support, sortiment, och fri frakt vid köp över 500 kr, årets datorbutik enl. Sweclockers 2009) lär du handla din dator från dem, att få skärmen fraktad gratis är också en stor bonus. Någon annan får länka till Inet fri frakt-artikeln som du kan lägga i din kundvagn vid köpet.

Här är två intressanta skärmar som är 24":

Dell UltraSharp 24" U2410 IPS: Dell UltraSharp 24" U2410 IPS - Inet.se
HP TFT ZR24W 24" IPS-panel: HP TFT ZR24W 24" IPS-panel - Inet.se

Varför är dessa skärmar dyrare än "vanliga" 24"? Jo, dels har de en annan paneltyp som är väldigt populär bland folk som föredrar kvalitet, dvs paneltypen IPS. Billigare skärmar för runt 2000 kr har oftast en sämre paneltyp som heter TN. Dessa har dock lägre responstid och högre kontrastförhållanden, men får kompensera med sämre betraktningsvinklar och sämre färgåtergivning. Jag har en TN och IPS-monitor bredvid varandra och båda är 24", TN panelen ser ut som ett skämt när man visar samma bild på bägge. Slå på stort, köp en IPS-monitor! OBS! De är sällan lika slimmade som de billiga TN panelerna som också oftast väger mycket mindre.

Permalänk
Medlem

Två GTX 480 är enligt mig inte särskilt motiverat om man inte ämnar köra nvidia vision surround. Kom ihåg att det kan medföra problem med temperaturer och att du behöver köpa ett mycket kraftigare nätaggregat.

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wedes:

Två GTX 480 är enligt mig inte särskilt motiverat om man inte ämnar köra nvidia vision surround. Kom ihåg att det kan medföra problem med temperaturer och att du behöver köpa ett mycket kraftigare nätaggregat.

Nä håller med dig, men det riktiga svaret är att vänta på att AMDs nya kort kommer ut, vilket är snart. Då kan man jämföra på riktigt vilket graffe som gäller. Ska man slösa 25Kkr NU är det dumt att köpa den 1 år gamla Radeon 5XX0-serien och det känns också dumt att köpa GTX 480 utan att ha sett AMDs nya prestandakort.. GTX 480 är väl från april i år? Dvs i datorsammanhang redan gammal

Permalänk
Medlem

Tror nog att jag lutar åt ditt paket, Allebusig!

Tack även till alla som fixade ihop förslag till mig!

När det kommer till skärmarna du visade mig där, Grillmeister, så tror jag nog att jag tar den där "Dell UltraSharp 24" U2410 IPS", eller vad tycker du?

Måste tyvärr dra hemifrån nu, men jag återkommer om 1-2 dar och läser frenetiskt igenom denna tråden igen. Har inget imot om ännu fler delar sina åsikter omkring dator paket!

Hörs

Permalänk
Medlem

Ja, det är typ vilket som, Dell'en är snyggare och har bättre dynamiskt kontrast (justerar svärtan dynamiskt - någon får gärna rätta mig) 80 000:1 vs HP 3000:1. Du blir nog nöjd i alla fall!

Blir sugen på en själv

Permalänk
Medlem

Jag ska inte predika, men jag tycker det är värt att tänka en och två gånger på hur mycket pengar du lägger på grafikkort, och hurpass gammal modell av moderkortet det är.
Jag skulle slopa ett grafikkort, och köra på ett moderkort med USB3 och SATA600.. (vill minnas att SweCs test även föreslog detta för inte så länge sedan?)
Byt ut den där 1TB disken mot en 2TB, samt köpt en ordentlig kylfläns till processorn.

Hade jag köpt datorn själv hade jag inte valt ett chassi i storlek med en bergskedja heller, men det är helt upp till var och en.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

du behöver nn bra kylning med. h70 är bra

Visa signatur

asus maximus III formula. i7-860@4.083ghz. northq siberiantiger 2. kingston hyperx 2x2gb @1800mhzddr3. intel ssd 80gb g2. Fractal Design 1000w. Zotac gtx480 amp!(stock 756/1900)).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allebusig:

köp inte inets paket dock. väldigt mycket du betalar men inte får känns det som. har plockat ihop ett paket för 21k med bättre grafik/processor än vad dom har visserligen har dom lagt med en 120 GB SSd men 80 GB räcker mer än väl. du får lägga till en till 1tb HDD då jag såg att du ville ha 2TB totalt

http://www.imagehost.se/images/yz2fdzrg.png

Mitt råd iaf

Chassilåda som är mer anpassad för vattenkylning, nätaggregat som jag inte hört mycket gott om (lägre watt varianterna i samma serie är tydligen mycket bättre), RAM minnen till för överklockning vilket som känns ganska onödigt då du inte inkluderat en CPU-kylare, endast 1TB HDD och dessutom en som inte är särskilt prisvärd sist och inte minst 2x GTX 480 känns väldigt fel vid denna tidpunkt då de var halvmotiverade när de kom och fortfarande är, vill du ha den bästa grafiken så skulle jag vänta på HD 6000 serien eller möjligtvis köpa 1x GTX 480 i väntan på dem.

Se till att du är helt säker innan du beställer!

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av prellenboi:

Ja jädrar du vad prisvärt utan att man ska överklocka

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk

+ Corsair AX 850W 80+ GOLD - Inet.se

Mitt förslag.

Chassit kan du byta efter tycke och smak, slängde dit ett schysst chassi då jag inte riktigt vet vad du tycker är snyggt.

Systemet tycker jag är riktigt bra och prisvärt, GTX460 i SLI presterar riktigt bra och är samtidigt svala, tysta och energisnåla.
2st 1TB hårddiskar för lagring och två stycken 80GB SSD att köra i RAID för system och program.

Sen har jag även lagt till OS och montering, vill du fixa det själv så blir det ju självklart lite billigare.

Lade även dit en riktigt schysst 24" skärm.

Vill du testa att överklocka lite så lägger du till en bra CPU-kylare också, exempelvis Noctua NH-D14, 140mm fläkt - Inet.se eller Corsair Cooling Hydro H70 CPU-kylare - Inet.se .

Permalänk

Okej eftersom mitt paket inte dög så ska jag plocka ihop ett riktigt monster åt dig :

Permalänk
Medlem

sli är de bässta

Visa signatur

asus maximus III formula. i7-860@4.083ghz. northq siberiantiger 2. kingston hyperx 2x2gb @1800mhzddr3. intel ssd 80gb g2. Fractal Design 1000w. Zotac gtx480 amp!(stock 756/1900)).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allebusig:

köp inte inets paket dock. väldigt mycket du betalar men inte får känns det som. har plockat ihop ett paket för 21k med bättre grafik/processor än vad dom har visserligen har dom lagt med en 120 GB SSd men 80 GB räcker mer än väl. du får lägga till en till 1tb HDD då jag såg att du ville ha 2TB totalt

http://www.imagehost.se/images/yz2fdzrg.png

Mitt råd iaf

Bra paket men ta en Corsair SSD Force Series 120GB 2.5" - Inet.se sit
Och ett billigare chassi bara ovärt med det om du itne ska ha vattenkylning..

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

vi ser gärna foton på din dator när du har smälllllt ihop den

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro