Permalänk
Medlem

Dator 10-15k.

Söker lite tips till två datorer.

Den ena ska vara en snabb kontors/film/musik-dator den andra ska klara av det samt spel.
Så ungefär likdana riggar fast med bättre grafikkort på den ena.

10-15k per dator. Obs. inkl tangentbord, mus, skärm och Windows 7.

Hade tänkt Logitech MX518 mus och Microsoft SideWinder X4 tangentbord till båda.

Tacksam för hjälp

Permalänk
Antielefant

Speldatorn:

får även rum med två 470'or om det låter bättre.

Familjedatorn:

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Tack! Vad skulle jag kunna göra för ändringar för att få kontorsdatorn så tyst som möjligt? Ser att chassit är ljuddämpat men skulle det förändra valet av fläktar, hdd osv? Lite tips där hade varit uppskattat men jag vill inte förlora prestanda förutom på lagringsdisken där kan jag gå med på att kliva ner lite.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Filatov:

Tack! Vad skulle jag kunna göra för ändringar för att få kontorsdatorn så tyst som möjligt? Ser att chassit är ljuddämpat men skulle det förändra valet av fläktar, hdd osv? Lite tips där hade varit uppskattat men jag vill inte förlora prestanda förutom på lagringsdisken där kan jag gå med på att kliva ner lite.

Den jag satte ihop är redan svinaktigt tyst. Båda datorerna är mer eller mindre kopior av min egen, och den hörs inte alls om jag inte pressar den riktigt hårt i spel.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Okej tack

En liten fråga bara.. Hur länkar man in bilder så andra kan se dem utan att klicka upp en länk?

Permalänk
Antielefant

Image tags.

[/IMG] efter bilden, [IMG] före.

Fel ordning, men använder jag rätt ordning läser forumet det som en bild.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Kontorsdator

Speldator

Vad tycks ganska lik de som Zcenics länkade men lite ändringar.

Jag valde bort Sli och Crossfire för att de som ska ha datorerna kommer förmodligen köpa nya datorer när de inte längre orkar mer.

Tips på skärm tas gärna emot.

Sedan behöver jag hjälp med tyst kylning i båda.

Mvh Filatov

Permalänk
Medlem

No offense, men 10k eller mer för en kontorsdator är ju overprice vilken dag i veckan som helst.

Skippa grafik-kortet helt IMO, 750HX i kontosdator? Nej verkligen inte, snarare Corsair 400w som inet har på kampanj.

Slängde ihop detta lite snabbt, och fick jag bestämma skulle det gärna vara billigare. Lägg till OS, tangentbord och resten du ville ha så har du en duglig kontordator med HDMI, bra prolle, gott om lagring och en SSD till OS:et!

Uploaded with ImageShack.us

EDIT: Duglig skärm för det mesta BenQ TFT 21.5" G2222HDL LED - Inet.se

har den själv och är väldigt nöjd!

EDIT2:

Billigare prolle: AMD Athlon2 X4 640 3.0GHz - Inet.se
Billigare ram: Corsair 4GB (2x2GB) Value Select DDR3 1333MHz - Inet.se
Billigare chassi: Cooler Master Elite 341, Svart - Inet.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM-LoD:

No offense, men 10k eller mer för en kontorsdator är ju overprice vilken dag i veckan som helst.

Skippa grafik-kortet helt IMO, 750HX i kontosdator? Nej verkligen inte, snarare Corsair 400w som inet har på kampanj.

Slängde ihop detta lite snabbt, och fick jag bestämma skulle det gärna vara billigare. Lägg till OS, tangentbord och resten du ville ha så har du en duglig kontordator med HDMI, bra prolle, gott om lagring och en SSD till OS:et!

http://img301.imageshack.us/img301/9156/dator.png

Uploaded with ImageShack.us

EDIT: Duglig skärm för det mesta BenQ TFT 21.5" G2222HDL LED - Inet.se

har den själv och är väldigt nöjd!

EDIT2:

Billigare prolle: AMD Athlon2 X4 640 3.0GHz - Inet.se
Billigare ram: Corsair 4GB (2x2GB) Value Select DDR3 1333MHz - Inet.se
Billigare chassi: Cooler Master Elite 341, Svart - Inet.se

Jag kanske var otydlig men det det är ju inte en "kontorsdator" utan den ska användas som kontorsdator men också till film musik m.m. Deras nuvarande dator har de säkert haft i 6-7 år så 10k för en dator som ska hålla i ca 5 år är inte orimligt för mig iaf. Men tack för tipset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Filatov:

Jag kanske var otydlig men det det är ju inte en "kontorsdator" utan den ska användas som kontorsdator men också till film musik m.m. Deras nuvarande dator har de säkert haft i 6-7 år så 10k för en dator som ska hålla i ca 5 år är inte orimligt för mig iaf. Men tack för tipset.

Still, skall den hålla i 4 år är det grundkomponenterna du skall satsa på, inte annat skit.

Bra Chassi, kvalitetsnätagg med bra garanti, antal watt är ointressant. 6-kärnig i en kontordator, OAVSETT vad den är avsedd för är och kommer alltid vara i pengar i sjön, de flesta av dagens spel är optimerade för 1 eller 2 kärnor, trots att tvåkärniga processorer såg dagens ljus för 3-5 år sedan. finns 0 och inga program som nyttjar 6 kärnor och kommer inte finnas på ett bra tag.

satsa på ett nätaggregat för runt 7-900 med högt antal år i garanti, ett moderkort med AM3, DDR3, USB3.0 och Sata3. en SSD är alltid trevligt och mycket hdd i lagring, sen är du fit for fight. vilket graffkort som helst duger, men allt över 1k är bara onödigt med tanke på vad du skall använda den till. Du kan sätta ihop en gammal 939-socket med ett dugligt grafikkort som klarar det du vill göra med din kontorsdator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM-LoD:

Still, skall den hålla i 4 år är det grundkomponenterna du skall satsa på, inte annat skit.

Bra Chassi, kvalitetsnätagg med bra garanti, antal watt är ointressant. 6-kärnig i en kontordator, OAVSETT vad den är avsedd för är och kommer alltid vara i pengar i sjön, de flesta av dagens spel är optimerade för 1 eller 2 kärnor, trots att tvåkärniga processorer såg dagens ljus för 3-5 år sedan. finns 0 och inga program som nyttjar 6 kärnor och kommer inte finnas på ett bra tag.

satsa på ett nätaggregat för runt 7-900 med högt antal år i garanti, ett moderkort med AM3, DDR3, USB3.0 och Sata3. en SSD är alltid trevligt och mycket hdd i lagring, sen är du fit for fight. vilket graffkort som helst duger, men allt över 1k är bara onödigt med tanke på vad du skall använda den till. Du kan sätta ihop en gammal 939-socket med ett dugligt grafikkort som klarar det du vill göra med din kontorsdator.

Okey jag ändrar till 4-kärning prolle ist