Permalänk
Hedersmedlem

Växlar till VB 6.0 program?

Jag har börjat leka lite med växlar/argument som skickas till programmet när man startar. Finns ju funtionen Command$ men den får man ju bara en textsträng tillbaka, rätt och slätt.
Undrar om det inte finns något annat sätt att enkelt att få svar på om t.ex. växeln kalle skickades.
Som i dosprogram med vanligt / tecken?
Jag har försökt men det blir krångligare tycker jag när man ska blanda flera växlar och värden till endel av dem...

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Dim a() As String Dim i As Integer a = Split(Command, "/") For i = LBound(a) To UBound(a) If a(i) = "kalle" Then kalle skickades End If Next i

edit: om du vill dela upp argumenten utefter mellanslag så kör då
a = Split(Command, " ") istället

Visa signatur

Asus Maximus Extreme IV ● Intel 2600K @ 4.7Ghz ● Zalman CNPS9900 MAX ● Corsair XMS3 4x4096mb 1600Mhz ● EVGA Geforce GTX 980 Ti ● SB X-Fi Titanium Pro ● Corsair AX850 Gold

Permalänk
Hedersmedlem

Tackar så mycket. Jag la på en trim$ på varje så gick det ha mellanrum mellan växlarna (som jag brukar skriva).
ahh bra mycket enklare än mina mid$ och instr

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG