ThinkPoint vill ta över min dator! Hjälp!:(

Permalänk
Medlem

ThinkPoint vill ta över min dator! Hjälp!:(

Hejsan allihopa

Imorse när jag skulle sätta mig vid våran bärbara dator fick jag en smärre chock när jag såg att thinkpoint låg uppe på skrivobordet! Jag visste att de va nått skumt med det och de bekräftades när jag googlade på det!

ThinkPoint utger sig för att vara ett antivirurprogram men i själva verket är de ett lömskt VIRUSprogram! Jag hittade DENNA sida som visar hur man avinstallerar de men i mitt fall så verkar de som att mitt inte är installerat än utan att den vill de, och om jag stänger av datorn nu så kommer den att installera sig själv och sedan dyka upp mitt i allt när jag sedan startar upp igen!

Snälla, är de någon som vet hur jag ska bära mig åt?

Programet ligger alltså öppet på skrivbordet där de står att ThinkPoint var tvungen att avsluta Iexplorer pga. säkerhetsrisk och nu kan man välja att Installera det eller fortsätta oskyddad. Men jag är rädd att vad man än väljer så kommer den att instellera sig på datorn så snälla, vad ska jg göra?

//Mvh Patrik

Permalänk
Medlem

starta om dator. starta upp i felsäkert läge...försök avinstallera det. installera microsoft security essential och kör sökning

Permalänk
Medlem

Håll F8 då du startar datorn gå till reparera > systemåterställning > dra tillbaka till då datorn var stabil.

Visa signatur

Facebookdatorn:: Define R6 TG, Aourus Master Z390, 8700K 5.0GHz, 32GB RAM 2666MHz, 2x RTX2080, Samsung C32HG70, 250GB 970 SSD, 500GB 860 SSD + 2TB WD Green, 2TB WD Red
Bild: Nikon D300s m. grepp, Nikon D700 m. grepp, Nikon D3000 IR-konverterad, SX60HS, FZ200, FZ300, EOS M, SB910, 24-70 f/2.8, 50mm f/1.8 mm. Hero 3 Black, Hero 4 Black, Hero 4 Silver Övrigt: Laptop U500VZ-CM083H m. 12GB RAM. HTPC: Äldre i5 1080TI, 32GB Ram

Permalänk
Medlem

hmm, fanns inget alternativ på F8 men recovery stod på F11 och då kom jag in på recovery manager. Där valde jag systemåterställning men då stod det att "du måste lämna microsoft recovery för att kunna utföra en systemåterställning" (typ så) och när jag startar upp datorn nu i felsäkert läge så är windows startup borta och istället står de en stor ruta med ThinkPoint och mitt enda alternativ är "Safe Startup" :/ Ser ut som jag får följa den där tutorialen ändå

>>

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

En systermåterställning återställer datorn till fabriksursprung så flytta alla filer du vill ha kvar först.

Permalänk
Medlem

Jag råkade ut för precis samma ytterst irriterande Thinkpoint...
Jag tror att jag lyckats får bort det utan att behöva göra systemåterställning eller ominstallering av Windows.

Här är en sida med mycket debatt om problemet :
"Thinkpoint" virus thing

Det är en fil hotfix.exe som måste raderas och sedan kan man köra ett antispywareprogram från Malwarebyte som rensar allt. Läs vidare på sidan.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.