Koppla passiv subwoofer till försteg

Permalänk
Avstängd

Koppla passiv subwoofer till försteg

Hej!

Tänkte bygga ihop en passiv subwoofer bestående av en 12" peerless bas. Och koppla det till mitt primare försteg, och sedan ett NAD 218THX slutsteg. Men hur kommer det låta vid film? hur kommer subwoofern spela? när man har en aktiv subwoofer så kan man ju ställa in när den ska spela osv ... eller måste jag köpa ett "filter" för att det ska låta bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sican_90:

Hej!

Tänkte bygga ihop en passiv subwoofer bestående av en 12" peerless bas. Och koppla det till mitt primare försteg, och sedan ett NAD 218THX slutsteg. Men hur kommer det låta vid film? hur kommer subwoofern spela? när man har en aktiv subwoofer så kan man ju ställa in när den ska spela osv ... eller måste jag köpa ett "filter" för att det ska låta bra?

Är det preout så bör du ha nåt aktivt filter mellan för och slutsteg annars får du diskant och mellanregister i
bas-högtalarn.

Permalänk
Medlem

Oyegie har rätt. Du kan köpa t.ex. ett Reckhorn S-1 att dela med. Ska själv lägga beställning på ett sådant direkt från Kanada någon dag framöver ifall jag har råd.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd

.... det har en separat utgång för subwoofer. Behövs det ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sican_90:

.... det har en separat utgång för subwoofer. Behövs det ändå?

Man måste nog veta vilken förstärkare det handlar om är det en pre30 kanske?, låter som du har ett hemmabio försteg och då kommer det antagligen ingen signal från det urtaget vid vanlig stereo musik lyssning, men med film som har x.1 japp bör funka

EDIT: pre 30 är ju 2 kanals hittar inte infon om denna, om det finns sub filter direkt inbyggd, men om det finns separat sub utgång bör det ju göra det, kanske med inställbar crossover frekvens

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd

det är en primare SP31. Hittade i menyerna att man kan ställa in cross-over o annat krafs ... kör subben på 30-40Hz vid musik ... subben går ner till 18Hz i film

Permalänk
Medlem
Skrivet av sican_90:

.... det har en separat utgång för subwoofer. Behövs det ändå?

Är det en passiv subwoofer så behövs ett slutsteg av något slag som driver.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare