Allmänna tips och trix.

Permalänk
Avstängd

Allmänna tips och trix.

Nedgrävda banelings, högerklicka på unburrow så gräver dom upp sig och säger boom när det kommer en fiende i närheten.
Fungerar med alla units f.ö, effektivast med banelings dock.

SCV's med auto-repair på reparerar om du gör a-move genom din armé.
(Tips, autorepair, a-move shift-klicka mineralpatch=reparerar allting och återgår senare till mining )

SCV's med autorepair på, inuti en medivac reparerar enheter i medivacen, helions t.ex.

Tillför gärna med mer! Alla vet inte allt ;p

Permalänk
Medlem

Man kan spränga blings när de är nergrävda btw.

Visa signatur

dosdead#639 - Z - I opened with 3 ghost academy and transitioned into losing my whole fucking base!

Permalänk

Det bästa sättet att slåss mot Zerglings med Zealots är genom att slå ett slag backa en mycket kort stund, sedan slå ett slag, backa osv. Orsaken till detta är att Zealots ger mer skada än Zerglings per slag, men Zerglings slår fortare.

För övrigt så dödar Zealots Zerglings på 3 salvor (5 attacks) av slag utan upgrades, men med +1 attack så dör de på 2 (4 attacks).

Permalänk
Avstängd

På samma spår som SWEDISH Bear.

En Marauder tål 32 slag från en Zergling.
En Marauder tål 42 slag om dom har +1 armor.
En Marauder tål 25 slag från en +1 Zergling.

+1 upgrades gör enorm skillnad tidigt.

Du kan inte Bygga in dig med spinecrawlers. Flesta units kan gå emellan även om dom är "kant i kant"

Permalänk
Medlem

Colosseus blir grymt bra med +1 upgrade på vapnen med, har inte siffran i huvudet, men dom smaskar på bra då..

Visa signatur

Starcraft 2 id: Pergius.756 | I don't want to succeed, I just do it my way...

Permalänk
Medlem

Från en zergs synpunkt också som ett litet tips, med lings mot zealots, slåss bara när du kan få surround, aldrig när de är mot en kant eller liknande. Tar oftast 4a lings för att ta ut 1 zealot men har du lite micro så behöver du inte förlora någon ling, bara ta den som zealoten slår på och backa snabbt och sen in igen.

Visa signatur

dosdead#639 - Z - I opened with 3 ghost academy and transitioned into losing my whole fucking base!

Permalänk
Avstängd

Sätt alla OL's på samma hotkey och sprid ut dom fint, sen såfort din lair poppar så kan du få ut en gigantisk creepmatta direkt genom att trycka 0 och *vilken hotkey det nu är*.
Smidigt på kartor där man kan smyga ut overlords mot motståndarens bas och snabbt få en "highway", bra med hydraplay speciellt.

Permalänk

Låt oss säga att du har byggt 3 barracker och har alla dom under en och samma kontroll grupp, låt oss säga nummer 5. Om du bygger en till senare så räcker det med att hålla inne "shift" knappen och trycka på nummer 5 så kommer den barracken att hamna i samma grupp som dom 3 andra. Detta gäller även andra byggnader.

Mycket trevligt att göra när man har byggt ett antal CC/hatch/nexusisar.

Permalänk
Medlem

Om du har en worker som bär på en mineral och du tex sätter den på gas innan den returnerat lasten, så kommer mineralen den håller i näven att försvinna..

Visa signatur

Starcraft 2 id: Pergius.756 | I don't want to succeed, I just do it my way...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pergius:

Om du har en worker som bär på en mineral och du tex sätter den på gas innan den returnerat lasten, så kommer mineralen den håller i näven att försvinna..

..så sätt den på gas och tryck sedan 'C'. Då drar den tillbaka last och går sen till gasen.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Ah oki, jag shiftklickar jämt den på basen och sen på gasen.. men c klicket borde va snabbare..

Visa signatur

Starcraft 2 id: Pergius.756 | I don't want to succeed, I just do it my way...

Permalänk
Avstängd

Terrans har billigaste expon om man räknar in supply.
T ~262
P ~275
Z ~287

Sen skiljer det självklart mer än bara det, om man räknar in larva osv som zerg behöver etc, men om man räknar på vad expon kostar, samt vad det ger i supply, så har terran billigst.
Expanda mer, turtla mindre!

Permalänk
Medlem

"Select all warpgates" som toss såklart kommer läggas på knappen "w"

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av nME:

..så sätt den på gas och tryck sedan 'C'. Då drar den tillbaka last och går sen till gasen.

den buggen är fixad har jag för mig

Skrivet av bakemonster:

Terrans har billigaste expon om man räknar in supply.
T ~262
P ~275
Z ~287

Sen skiljer det självklart mer än bara det, om man räknar in larva osv som zerg behöver etc, men om man räknar på vad expon kostar, samt vad det ger i supply, så har terran billigst.
Expanda mer, turtla mindre!

vad är de där för siffror? Fattar inte riktigt

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av E_maN:

den buggen är fixad har jag för mig

vad är de där för siffror? Fattar inte riktigt

Om du räknar med vad supply depot/pylon/overlord kostar.
Terran får 11 i supply av en command center.
Så du kan dra bort 137.5 i kostnad för du slipper bygga 1.375 supply depots
Toss får 10 i supply, Zerg får 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av E_maN:

den buggen är fixad har jag för mig[...]

Nej, du tänker på buggen där man kunde skippa väntetiden när en arbetare gav sig tillbaka. Det är något annat. Du får nog läsa igen..

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nME:

Nej, du tänker på buggen där man kunde skippa väntetiden när en arbetare gav sig tillbaka. Det är något annat. Du får nog läsa igen..

ah jo de stämmer, bara sovit 4 timmar inatt, skyller på de för dedär är ju ingen bugg, det är ju en del av spelet ;D

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bakemonster:

T ~262
P ~275
Z ~287

Det där är ju väldigt intressant med tanke på hur mycket folk klagar på att Z har billigare exp. Vidare är det ganska hemskt då att T har mest income (MULEs) och dessutom billigast exp. T har bara långsam produktion så alla spel som inte pågår sjukt länge (mellan två helt jämnbra spelare TvZ) bör alltså vinnas av T pga ekonomin. Om man däremot låter spelet gå länge så båda har 200 supply och 10k på banken så borde Z återbygga sin armé snabbare.

Permalänk

T får mer income i perioder, men generellt så är det rätt så balanserat. P och Z kan bygga workers snabbare (chronoboost och morpha flera workers samtidigt) än terran, så utan mule hade terran ALLTID legat väldigt långt efter i ekonomin.