Downgrade från W7 till Superior XP

Permalänk
Medlem

Downgrade från W7 till Superior XP

Tjena!
Har precis köpt ny laptop:
HP Notebook G62-a12so
(HP G62-a12SO Notebook PC - HP Customer Care (United States - English))
Amd turion II p520 dual-core 2.30GHz

Amd sata controllern jag kör nu: version 1.2.0.164

Tycker windows 7 går lite segt och skulle vilja byta till (S)XP...
Men för att kunna installera det så måste man disable:a "native-SATA" i bios.
Detta går inte då det inte finns tillgängligt i bios. Hittade på HP® - Laptops, Desktop, Printers, Servers, and more hur man kunde gå till väga för att få det att fungera. dom är emot att man gör det pga prestanda osv, vad tycker ni?

Iaf så kan jag inte hitta rätt driver. Någon som kan hjälpa mig hitta den och vägleda mig igenom hur jag ska få in XP i burken?

Här är länken till hp´s hemsida med info om saken i fråga:
How to Add Serial ATA (SATA) Drives to a Windows Installation HP G62 Notebook PC series - HP Customer Care (United States - English)

Mycket tacksam för svar!
mvh

Permalänk
Medlem

Um..varför skulle du vilja byta ner dig? Win 7 har snabbare uppstart, smidigare minneshantering och tar inte så mycket mer HD utrymme. Det släpps inte längre några uppdateringar till XP och program/utrustning som kommer kommer få sämre kompabilitet. Tycker du ska tänka över det

Permalänk
Medlem

Inte värt, men visst om du faktiskt vill göra ett val som inte kommer göra någon skillnad förutom lite försämringar, gör det.

Permalänk
Avstängd

Det brukar kallas AHCI tror jag. AHCI mode = IDE/SATA

Räcker inte det, eller om de inte finns så är detbästa attgöra en egen XP-cd med nlite och installera sata drivarna där på en gång. Fungerar ju även för framtida bruk

Intel SATA AHCI Controller Driver HP Pavilion dv6000t CTO Notebook PC - HP technical support (France - English)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

AHCI är inte lika mata ide/sata utan AHCI..

Du kan som damodred skriver, integrera dessa drivrutiner till xpskivan, du kan även göra så med alla andra drivrutiner.

Permalänk
Hedersmedlem

*låst enligt §7*