GTX 480 låter väl mycket i idle, alternativ?

Permalänk
Medlem

GTX 480 låter väl mycket i idle, alternativ?

Hej!

Har ett ASUS GTX480 som för det första presterar sjukt bra. Men, det låter även i idle. I load låter det ju väldigt mycket med det var man ju beredd på.

Stör mig endel när jag ska sova och så. Funderar nu starkt på att sälja detta kort och köpa nytt men vet inte om det finns några hyfsat vettiga alternativ. 5870?

Tacksam för råd och hjälp

Permalänk
Medlem

Går det inte att byta kylare då?

Permalänk
Skrivet av ehenkeee:

Hej!

Har ett ASUS GTX480 som för det första presterar sjukt bra. Men, det låter även i idle. I load låter det ju väldigt mycket med det var man ju beredd på.

Stör mig endel när jag ska sova och så. Funderar nu starkt på att sälja detta kort och köpa nytt men vet inte om det finns några hyfsat vettiga alternativ. 5870?

Tacksam för råd och hjälp

Om jag var du så skulle jag stänga av datorn på natten och köpa ett 6990 när det kommer om några veckor

Permalänk
Medlem

Dra hem EVGA precision och ställ ner fläkthastigheten då ?=)

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem

Jag har kikat på det och eventuellt, tar gärna emot förslag på vad och hur.
Men jag vill gärna kunna köra sli inom en ganska snar framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggboxx:

Dra hem EVGA precision och ställ ner fläkthastigheten då ?=)

har gjort försök med Afterburner men om man ska ha det tyst stiker tempsen iväg oroväckande mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Om jag var du så skulle jag stänga av datorn på natten och köpa ett 6990 när det kommer om några veckor

6990, låter dyrt. Lär ligga väldigt långt över vad jag kan få för mitt gtx 480.
Plus att det kommer väl inte förrän årsskiftet.

Permalänk
Medlem

Försökt ljudisolera chassit, med typ skumgummi? Finns ju lite olika kits, borde dra ner ljudnivån lite grand iaf.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

gör en ny fläktprofil i Afterburner. gör absolut ingenting att kortet ligger rätt varmt i Idle. det är byggt för att klara värmen, och det lär ju ändå ligga betydligt kallare än det gör under belastning.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Hjälpsam

Som sagt stäng av datorn eller sätt den i vänteläge.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sergeant44:

Försökt ljudisolera chassit, med typ skumgummi? Finns ju lite olika kits, borde dra ner ljudnivån lite grand iaf.

Jag sitter på ett CM ACTS 840 och ett GTX480 för närvarande och det låter en hel del trots att jag precis har ljudisolerat det rätt flitigt.

Men jag håller med furuliden delvis. Stäng av datorn på natten istället för att den står på och inte gör någonting... verkar onödigt tycker jag.

Visa signatur

Coolermaster ATCS 840 | Fractal Design Newton R2 1000W | Asus P6X58D PREMIUM | Intel Core i7 930@stock | H50 PnP | 6 GB Corsair XMS3 @1600 mhz | Sparkle nVidia GTX 480 | Corsair SSD Force Series 120 GB + 1 TB Samsung Spinpoint F3 | Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Som sagt stäng av datorn eller sätt den i vänteläge.

Skrivet av Nizzah:

Jag sitter på ett CM ACTS 840 och ett GTX480 för närvarande och det låter en hel del trots att jag precis har ljudisolerat det rätt flitigt.

Men jag håller med furuliden delvis. Stäng av datorn på natten istället för att den står på och inte gör någonting... verkar onödigt tycker jag.

Jo sant. Men största anledning glömde jag tidigare, och det är att när jag kopplar in min tv till datorn så höjs idle tempen med ca 20 grader och då låter det mycket oavsett vilken fläktkurva jag gör. Inte så kul med dammsugare i bakgruden när man kollar på film

Permalänk
Medlem

Du kanske inte ska ha din gaming dator till HTPC om du inte tycker om ljudnivån ><

Investera i en HTPC istället, det kostar inte så mycket och då kan du ha din andra dator avstängd när du inte använder den!

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem

ljudisolering har ju också en tendens att göra burken varmare, därav också högre rpm på graffen och prollen idle...

Permalänk
Avstängd

Du måste nog vara känslig.

Sitter själv med 2 st GTX 480 och i idle hör jag enbart mina chassi fläktar surra..full load är en annan femma ^^

Det övre kortet ligger i 1740 rpm just nu och det undre 1570 rpm.

Temp övre 50 undre 47 grader

Har du taskig kylning i lådan kanske

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Catman:

Du måste nog vara känslig.

Sitter själv med 2 st GTX 480 och i idle hör jag enbart mina chassi fläktar surra..full load är en annan femma ^^

Det övre kortet ligger i 1740 rpm just nu och det undre 1570 rpm.

Temp övre 50 undre 47 grader

Har du taskig kylning i lådan kanske

Nja men problemet sitter ju i att jag ville ha både skräm och tv i samma kort. I övrigt tycker jag att jag har så bra luftkylt jag kan få i ett 800D. Tre 120mm noctua utlbås i toppen och dh14. Kan jag göra mer på den fronten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av edda123:

Du kanske inte ska ha din gaming dator till HTPC om du inte tycker om ljudnivån ><

Investera i en HTPC istället, det kostar inte så mycket och då kan du ha din andra dator avstängd när du inte använder den!

Kostar inte så mycket... nja men som gymnasiestudent kan det vara lite knivigt med nätta utgifter om 7000 också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehenkeee:

Jo sant. Men största anledning glömde jag tidigare, och det är att när jag kopplar in min tv till datorn så höjs idle tempen med ca 20 grader och då låter det mycket oavsett vilken fläktkurva jag gör. Inte så kul med dammsugare i bakgruden när man kollar på film

Låter som att du har så att grafikkortet avkodar filmen. Din processor borde klara att spela upp filmer själv kan man tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehenkeee:

Nja men problemet sitter ju i att jag ville ha både skräm och tv i samma kort. I övrigt tycker jag att jag har så bra luftkylt jag kan få i ett 800D. Tre 120mm noctua utlbås i toppen och dh14. Kan jag göra mer på den fronten?

Ja , du kan byta låda ^^ , du har en massa fläktar som drar ut luft ur lådan men hur mycket tar du in i lådan ?
Grafikkortet ditt är väl också av den typen som skickar ut luft ur lådan och med tanke på det undertryck du får i lådan så får inte grafikkortet tillräckligt med luft att kyla med.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ehenkeee:

Jo sant. Men största anledning glömde jag tidigare, och det är att när jag kopplar in min tv till datorn så höjs idle tempen med ca 20 grader och då låter det mycket oavsett vilken fläktkurva jag gör. Inte så kul med dammsugare i bakgruden när man kollar på film

Tror att om du kör med både skärm och TV samtidigt, så ger kortet mer värme.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Stämmer bra det, GTX480 klockar inte ner så mycket vid användning av dubbla skärmar, vilket ger både värme och oljud. Borde manuellt kunna klockas ner till lägsta möjliga med MSI afterburner.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara