Hur skydda sig mot blixtnedslag?

Permalänk
Avstängd

Hur skydda sig mot blixtnedslag?

Min kompis berättade när blixten slog ned i hennes bostadsområde och all elektronik gick sönder. Hennes gamla tjock TV gick sönder och hon fick ersättning, 247kr. Folks datorer gick sönder.

Nu är frågan, hur kan man skydda sig mot blixtnedslag? Överslagsskydd? Jag har en stickkontakt med on/off switch - men blixten går igenom det utan problem har jag hört.

Nån som vet mera? Hur skyddar man sina datorer? Drar ut sladden varje gång blixten går???

Permalänk

dra ur sladden är det bästa skyddet.

Permalänk
Medlem

Köp en överspännings dosa, kostar en del om man vill ha flashiga saker men då har man en bra försäkring om inte annat.

Permalänk
Medlem

Vet att man fick "sådana" av Trygghansa för ett par årsedan när man tecknade något speciell försäkring hos dom. Tror dock att det bara följde med en dosa och den körde vi i TVn på den tiden...

Permalänk

En UPS hjälper mot små spikar och annat skit elnätet erbjuder.
Är den en direktträff finns det dock inte så mycket att göra

Visa signatur

Intel Core i7 860 3,6 GHz | Corsair 6GB DDR3 1600MHz | 580 GTX | Asrock P55 Deluxe3
Förra Gaming datorn Media datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typoon9150:

dra ur sladden är det bästa skyddet.

+1, jag drar ur sladden när jag hör åskan, lite smått paranoid men billigare än att köpa nya delar.

Permalänk
Medlem

I villan så kunde det hända saker, men inte så ofta. Då är det bäst att dra ur kablarna alternativt att ha en UPS som någon nämnde.

Nu när jag bor i lägenhet så tänker jag inte alls på det, sitter vid dator eller tv när åskan är direkt över, spelar ingen roll - inget har någonsin hänt mina prylar

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Det finns överspänningsskydd för 49 kr styck på Clas Ohlson: Clas Ohlson Internetbutik

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av saddam:

Min kompis berättade när blixten slog ned i hennes bostadsområde och all elektronik gick sönder. Hennes gamla tjock TV gick sönder och hon fick ersättning, 247kr. Folks datorer gick sönder.

Nu är frågan, hur kan man skydda sig mot blixtnedslag? Överslagsskydd? Jag har en stickkontakt med on/off switch - men blixten går igenom det utan problem har jag hört.

Nån som vet mera? Hur skyddar man sina datorer? Drar ut sladden varje gång blixten går???

247 kr för en tjocktv är vel bra
ska vel finnas ledare i huset? har vi iaf .

Permalänk
Avstängd
Skrivet av subaru_impreza:

Är den en direktträff finns det dock inte så mycket att göra

Min kompis i Stockholm, berättar att hela området slogs ut. All elektronik dog.

Tror du överspänningsskydd skyddar mot en direktträff? Hur skyddar man sig mot en direktträff?

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Min kompis i Stockholm, berättar att hela området slogs ut. All elektronik dog.

Tror du överspänningsskydd skyddar mot en direktträff? Hur skyddar man sig mot en direktträff?

Det är ju ett antal miljoner volt i en blixt, Finns nog INGET överspänningsskydd som klarar av en direktträff. I alla fall inte för oss dödliga.

Permalänk
Medlem

Ett bra tips för åska är att försöka bedöma hur långt bort den är om du hör den. En tumregel som fungerar ganska bra är att räkna sekunder mellan knallarna. Åskan är då antal sekunder delat med tre kilometer bort. Inget bergsäkert skydd, jag vet, men om du sitter och håller på med något när du börjar höra åska kan du göra så och hålla huvet lite kallare

Visa signatur

Coolermaster ATCS 840 | Fractal Design Newton R2 1000W | Asus P6X58D PREMIUM | Intel Core i7 930@stock | H50 PnP | 6 GB Corsair XMS3 @1600 mhz | Sparkle nVidia GTX 480 | Corsair SSD Force Series 120 GB + 1 TB Samsung Spinpoint F3 | Windows 7

Permalänk
Medlem

Släng in datorn i bilen...

Permalänk

De flesta skydd heter enbart överspänningsskydd och inte åskskydd, för att de vill slippa arga kunder som kommer tillbaka med trasiga hårdvaror när åskan har varit framme.

Sedan så finns det olika kvalitéer bland överspänningsskydd, men generellt så brukar de billiga (iaf de har jag sett) inte säga något alls om varken hur de fungerar eller exakt vad de kan skydda emot. Man köper alltså en låda (black box) som någon tjomme har skrivet överspänningsskydd på och man får hoppas att den innehåller något vettigt.

Nå inte sagt att de inte kan fungera ändå och det skulle vara intressant om någon kunnig kunde granska dem.

Annars gör som jag och alltid dra ur sladdarna till apparaterna då man lämnar hemmet, sedan sätt i dem allteftersom man behöver ha dem. Dock bara dra ur då man lämnar hemmet. Bor man i en stor bostad = massa elektronik så kan man göra detta för det dyraste elektronikprylarna man har. Detta är även smart ur brandrisk och minskad elräkning..

Angående kontakt med brytare så visst hjälper den lite, men ett åsknedslag i närheten kan ge en blixt som går någon meter ur en strömkontakt, då kan man såklart inte lita på en sådan. Men det är såklart bättre än inget .

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Åskan tog nätagget för mig en gång. Nu bor man i hus med åskledare så man sitter väl lugnt, men som sagt ryck sladden bara.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Skrivet av scoorch:

Åskan tog nätagget för mig en gång. Nu bor man i hus med åskledare så man sitter väl lugnt, men som sagt ryck sladden bara.

En åskledare är enbart till för att skydda fastigheten mot åskan. Alltså är det inget skydd mot elektroniken i huset. Annars som sagt dra ur sladden.
*edit*
Det finns dock olika åskskydd som finns att köpa till sin fastighet, men dessa är svindyra. Kan hända att du även har någon sådan?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av scoorch:

Åskan tog nätagget för mig en gång. Nu bor man i hus med åskledare så man sitter väl lugnt, men som sagt ryck sladden bara.

^^ Läs på lite så ska du se att du sitter lika osäkert som alla andra Finns inga skydd mot en direktträff. Ryck ur kablarna till datorn, strömkablar till modem, strömkablar till förstärkare och telefonjacket I värsta fall kan åskan slå ner, gå in genom kabeln till förstärkaren, gå genom kabeln in till datorn o sabba den också Mitt ljudkort rök på det viset för många år sen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SueCia:

^^ Läs på lite så ska du se att du sitter lika osäkert som alla andra Finns inga skydd mot en direktträff. Ryck ur kablarna till datorn, strömkablar till modem, strömkablar till förstärkare och telefonjacket I värsta fall kan åskan slå ner, gå in genom kabeln till förstärkaren, gå genom kabeln in till datorn o sabba den också Mitt ljudkort rök på det viset för många år sen.

Ditt ljudkort? Så min kompis hittar inte på, även du har råkat ut för detta? Vad hände? Smälte hela datorn?

Fan, finns det inget skydd alls, asså? Hjälper det om man kör via en UPS?

Permalänk
Medlem

Jag har tappat en TV, ett modem och en transformator till TV-spel i samma blixtnedslag. Slog ned i ett träd 20 meter från huset, vi hittade barkbitar från trädet lite överallt efter det.
Som andra redan har sagt dra ut kontakten, jag har svårt att tro att det går att hitta något som hjälper till ett rimligt pris.

Permalänk
Medlem

har ett överspänningsskydd som räddade tv, dator, kylskåp med mera under ett blixtnedslag för nått år sedan.
jag tittade på film och hörde att det åska längre bort men trodde inte att något kunde hända då det var långt borta, tiden gick utan att någon blixt hördes. Men då helt plötsligt slog den ner jätte nära och all el slogs av. Tack vare överspänningsskyddet klarade sig allt, medans grannen var tvungen att skaffa nytt kylskåp, tvättmaskin och hela köret. Han hade dock som tur var dragit ur dator och tv men vem drar ut kylskåp och dylik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det finns överspänningsskydd för 49 kr styck på Clas Ohlson: Clas Ohlson Internetbutik

Som andra sagt så hjälper inte ett överspänningsskydd mot ett åsknedslag utan är till för att förhindra strömspikar och annat otyg som sker på elnätet.

Skrivet av bud_bundy:

De flesta skydd heter enbart överspänningsskydd och inte åskskydd, för att de vill slippa arga kunder som kommer tillbaka med trasiga hårdvaror när åskan har varit framme.

Sedan så finns det olika kvalitéer bland överspänningsskydd, men generellt så brukar de billiga (iaf de har jag sett) inte säga något alls om varken hur de fungerar eller exakt vad de kan skydda emot. Man köper alltså en låda (black box) som någon tjomme har skrivet överspänningsskydd på och man får hoppas att den innehåller något vettigt.

Nå inte sagt att de inte kan fungera ändå och det skulle vara intressant om någon kunnig kunde granska dem.

Annars gör som jag och alltid dra ur sladdarna till apparaterna då man lämnar hemmet, sedan sätt i dem allteftersom man behöver ha dem. Dock bara dra ur då man lämnar hemmet. Bor man i en stor bostad = massa elektronik så kan man göra detta för det dyraste elektronikprylarna man har. Detta är även smart ur brandrisk och minskad elräkning..

Angående kontakt med brytare så visst hjälper den lite, men ett åsknedslag i närheten kan ge en blixt som går någon meter ur en strömkontakt, då kan man såklart inte lita på en sådan. Men det är såklart bättre än inget .

+1!

Skrivet av saddam:

Ditt ljudkort? Så min kompis hittar inte på, även du har råkat ut för detta? Vad hände? Smälte hela datorn?

Fan, finns det inget skydd alls, asså? Hjälper det om man kör via en UPS?

Som sagt, inget riktigt skydd utom att dra ur sladdarna.
Jag drar ur alla sladdar som går att komma åt, ström, nätverk mm till datorn, TV, ps3an och routern.
Lampor kan jag ta om de går åt skogen...

Visa signatur

CPU: Intel i7-950 @ stock, Noctua NH-U12P | MoBo: ASrock Extreme3 X58 | Ram: 6gb Corsair Dominator 1600mHz | GPU: 2x Gigabyte GeForce GTX 460 1gb OC i SLI | HDD: 1x Corsair F80 + 1x Samsung Spinpoint 1tb | PSU: 850w Chieftec Nitroseries | Chassi: NZXT Phantom - Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av EddieOff:

Som andra sagt så hjälper inte ett överspänningsskydd mot ett åsknedslag utan är till för att förhindra strömspikar och annat otyg som sker på elnätet.

Som sagt, inget riktigt skydd utom att dra ur sladdarna.
Jag drar ur alla sladdar som går att komma åt, ström, nätverk mm till datorn, TV, ps3an och routern.
Lampor kan jag ta om de går åt skogen...

Ja det är ju konstruktivt att mala på om direktträffar i all evighet...

Självklart finns inga garantier för allt, men det hjälper nog i ganska många fall, antagligen också det fallet som trådskaparen diskuterade. Det blir inte direktträff överallt samtidigt i ett bostadsområde så de som hade ett kraftigt överspänningsskydd hade nog klarat sin utrustning.

För övrigt är det är två fel med "den enda rätta lösningen är att dra ur allt":

1) Du kanske inte är hemma.

2) Du kanske tar i kontakten precis samtidigt som det sker en direktträff.

Kan tillägga att på min UPS(+överspänningsskydd) så garanterar tillverkaren att om överspänningsskyddet inte klarar en överspänning (även från åsknedslag) så betalar de upp till 25 000 euro för den skadade utrustningen, detta gäller så länge man äger produkten.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Titta på Belkins eller Supras lite dyrare åsk/överspänningsskydd.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Avstängd

Ok, tack för input.

Kan folk bifoga lite länkar på produkter man kan köpa? Kanske fler än jag är intresserade av tips för att skydda sin hårdvara?

Permalänk
Medlem

Har en fungering... Sitter med enbart ojordade uttag i lägenheten och undrar om det ger något att använda överspänningsskydd i dessa. Jag har svårt att tro att överspänningsskydd fungerar mot ett direkt blixtnedslag i vilket fall, jag använder det mest bara för att förhindra skada vid eventuellt mindre elfel.

Jag har köpt ett par sådana här: http://www.webhallen.com/hemelektronik/99097-deltaco_forgreni...
Skall dem fungera även i ojordade uttag?
Hoppas någon kunnig person inom ämnet kan svara.

Specifikationer för denna produkt:

Anslutning(ar) Externt: CEE 7/4
CEE 7/7
Certifiering: CE , GS
Grenuttag:
Jordad: Ja
Material: Plast
Max Ampere: 16 A
Max Watt: 3500 W
Max Volt: 250 V
Statusindikator: LED
Strömbrytare: Ja
Säkerhetsfunktioner: Överhettningsskydd , Överspänningsskydd

Permalänk
Medlem

Om du måste ha burken på (dra ut sladden är ju annars ett bra sätt) så är det tyvärr så att det kostar för säkerhet.
Billiga överslagsskydd är du inte alls säker med, de kan säkert fungera men vid blixtnedslag så är det nog mycket stor chans att de inte klarar (och det brukar inte stå heller).
Ska du ha någorlunda vettig chans ska du ha en riktigt online ups (double conversion) med alkaliskt avskilt nät (billiga Offline/Standby/Line-Interative är oftast inte värda pappret manualen är skriven på i detta hänseende).
Nackdel: Det kostar. Tyvärr.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

överspänningsskydd och en nätdel av bra kvalité är väl det som skulle stå emot bäst.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Om du måste ha burken på (dra ut sladden är ju annars ett bra sätt) så är det tyvärr så att det kostar för säkerhet.
Billiga överslagsskydd är du inte alls säker med, de kan säkert fungera men vid blixtnedslag så är det nog mycket stor chans att de inte klarar (och det brukar inte stå heller).
Ska du ha någorlunda vettig chans ska du ha en riktigt online ups (double conversion) med alkaliskt avskilt nät (billiga Offline/Standby/Line-Interative är oftast inte värda pappret manualen är skriven på i detta hänseende).
Nackdel: Det kostar. Tyvärr.

Min fråga var ifall om överspänningsskydd fungerar i ojordat uttag, inget annat

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Barre_88:

Har en fungering... Sitter med enbart ojordade uttag i lägenheten och undrar om det ger något att använda överspänningsskydd i dessa. Jag har svårt att tro att överspänningsskydd fungerar mot ett direkt blixtnedslag i vilket fall, jag använder det mest bara för att förhindra skada vid eventuellt mindre elfel.

Jag har köpt ett par sådana här: http://www.webhallen.com/hemelektronik/99097-deltaco_forgreni...
Skall dem fungera även i ojordade uttag?
Hoppas någon kunnig person inom ämnet kan svara.

Specifikationer för denna produkt:

Anslutning(ar) Externt: CEE 7/4
CEE 7/7
Certifiering: CE , GS
Grenuttag:
Jordad: Ja
Material: Plast
Max Ampere: 16 A
Max Watt: 3500 W
Max Volt: 250 V
Statusindikator: LED
Strömbrytare: Ja
Säkerhetsfunktioner: Överhettningsskydd , Överspänningsskydd

Nej

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mfm:

Kan tillägga att på min UPS(+överspänningsskydd) så garanterar tillverkaren att om överspänningsskyddet inte klarar en överspänning (även från åsknedslag) så betalar de upp till 25 000 euro för den skadade utrustningen, detta gäller så länge man äger produkten.

Produktnamn och pris på detta vidunder?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...