Permalänk

Åkt på Trojanskit

Halloj. Behöver lite hjälp med hur jag handskas med en trojan (har aldrig gjort det förut).

Lägger helt enkelt upp en bild så blir det nog lättare.

system: Microsoft windows 7 64bit

Pilarna pekar på vad jag misstänker är viktiga grejjor som inte får tas bort.
Kan vara värt att säga att antal blockeringar i den röda rutan till höger ökar med 1 var 10e sekund ungefär.

Som sagt, har aldrig handskats med något sånt här förr därför ber jag om eran hjälp så slipper jag fucka upp datorn min:P

Tack på förhand //Simon W

Permalänk
Medlem

Jag kan direkt säga att dom som du har pilar på är virus. msconfig och explorer ligger i System32 och inte i AppData. Lägg alla i karantän så länge, funkar det som det ska då så ta bort skiten.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem

haha explorer.exe!.. skulle verkligen inte orka va i din situation nu

Men.. Formatera bruka ja göra om ja får sådär grymt mkt virus

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av kattvalpen:

Halloj. Behöver lite hjälp med hur jag handskas med en trojan (har aldrig gjort det förut).

Lägger helt enkelt upp en bild så blir det nog lättare.

http://img826.imageshack.us/img826/5832/trojanskit.th.jpg

system: Microsoft windows 7 64bit

Pilarna pekar på vad jag misstänker är viktiga grejjor som inte får tas bort.
Kan vara värt att säga att antal blockeringar i den röda rutan till höger ökar med 1 var 10e sekund ungefär.

Som sagt, har aldrig handskats med något sånt här förr därför ber jag om eran hjälp så slipper jag fucka upp datorn min:P

Tack på förhand //Simon W

De filerna du har gjort pilar till är viktiga Windows-processor vid de namnen, dock ska de inte vara i de mapparna de är i, så då är det förmodligen virus. Ofarligt att ta bort alltså, alla dessa filer ska ligga i C:\Windows ifall de inte ska vara virus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasidop:

Jag kan direkt säga att dom som du har pilar på är virus. msconfig och explorer ligger i System32 och inte i AppData. Lägg alla i karantän så länge, funkar det som det ska då så ta bort skiten.

Jaha appdata :S såg fel, huvudsaken de inte är system32 filer som blivit infekterade så

Visa signatur
Permalänk

Tack så mycket för svaren!

Samtliga filer ligger i AppData. är det lugnt att lägga allt i karantän då?
Hur gör jag för att ta bort de sedan? måste man sitta och radera allt för hand?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kattvalpen:

Tack så mycket för svaren!

Samtliga filer ligger i AppData. är det lugnt att lägga allt i karantän då?
Hur gör jag för att ta bort de sedan? måste man sitta och radera allt för hand?

Ditt system kommer inte att störas av att du slänger bort dom från AppData. Hur man tar bort dom borde nog snarare stå i Avast! och då jag inte har fått virus (eller? ) på ett tag så vet jag tyvärr inte.

Annars så kan du ju välja ta bort dom direkt istället för Karantän.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk

Nu har jag Tagit bort dem. Men det verkade inte hjälpa, det kommer fortfarande upp röd ruta efter röd ruta.
Vad göra??

Permalänk

Testa att köra en scan med typ MBAM?

Kör allt i felsäkert läge

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase