När blir Chrome större än Firefox?

Permalänk
Medlem

När blir Chrome större än Firefox?

Chrome har tagit in konstant på Firefox sedan den lanserades för två år sedan. I Oktober hade Chrome enligt Net Applikation en marknadsandel på 8,47 % (i sept 7,98%). Firefox tappar och har 22,82 % av marknaden (22,92 % i september).
Market share for browsers, operating systems and search engines

Frågan är när (om) ni tror att Chrome får större marknadsandel än Firefox?

Permalänk
Medlem

Tror att Chrome kommer att få det kärvare så fort Mozilla lyckas få ut Firefox 4.0.

Mer eller mindre alla funktioner från Chrome kan man få i Firefox mha plugins (och Google toolbar).

Permalänk
Medlem

Chrome är dubbelt så snabbare än Firefox!

Visa signatur

Intel I7 950 @3.8GHz | Nvidia GTX570 | Asus Sabertooth X58 | 6gb Corsair PC3 @1600MHz | Samsung F3 1TB | CM 690 II Advanced | Corsair AX850

Permalänk
Medlem

några år. en tidsfråga är det i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crafting:

Chrome är dubbelt så snabbare än Firefox!

Det argumentet håller inte när det för båda går tillräckligt snabbt för att man inte ska upfatta skillnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Det argumentet håller inte när det för båda går tillräckligt snabbt för att man inte ska upfatta skillnaden.

Nu märks ju skillnaden.

Största problemet med Firefox är att det känns som att de inte har de ekonomiska musklerna för att utmana Chrome utvecklingsmässigt. Det känns som Firefox ligger steget efter hela tiden och nu blir dessutom FF4 fördröjd till 2011. Då FF4 släpps är det mycket möjligt att den redan är föråldrad.

IE har dessutom vaknat och IE9 är riktigt schysst så det blir svårare för FF att ta marknadsandelar därifrån. Det finns en risk att FF går samma väg som Netscape gjorde.

Permalänk
Skrivet av ale2:

Nu märks ju skillnaden.

Största problemet med Firefox är att det känns som att de inte har de ekonomiska musklerna för att utmana Chrome utvecklingsmässigt. Det känns som Firefox ligger steget efter hela tiden och nu blir dessutom FF4 fördröjd till 2011. Då FF4 släpps är det mycket möjligt att den redan är föråldrad.

IE har dessutom vaknat och IE9 är riktigt schysst så det blir svårare för FF att ta marknadsandelar därifrån. Det finns en risk att FF går samma väg som Netscape gjorde.

agree till google vs FF men kommer endå ALDRIG andvända IE endå det är som att bjuda in virus och hackers in i sin dator...

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingtoxic:

agree till google vs FF men kommer endå ALDRIG andvända IE endå det är som att bjuda in virus och hackers in i sin dator...

Håller med dig. Kommer heller aldrig att börja använda IE men det är inte teknikkunniga som jag och du som är IE:s målgrupp. IE kommer att bli mer attraktivt för den stora massan med IE9. De kommer säkert att ta några marknadsandelar.

Permalänk
Skrivet av ale2:

Håller med dig. Kommer heller aldrig att börja använda IE men det är inte teknikkunniga som jag och du som är IE:s målgrupp. IE kommer att bli mer attraktivt för den stora massan med IE9. De kommer säkert att ta några marknadsandelar.

jo sant :/ behöver ju inte vara teknikkunnig för att andävnda något annat är väll dock bara för att IE har varit standard och folk vågar inte testa nytt

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem

Chromium måste vara världens största webläsare, blev lite smått imponerad över de 178mb den tog

Erbjuder chrome något annat än "fart"? Interfacet är sunk deluxe, helt omöjligt att kontrollera 20-40 tabbar. Dåliga inställningar för privacy och inget master password.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Breddas:

Chromium måste vara världens största webläsare, blev lite smått imponerad över de 178mb den tog

Erbjuder chrome något annat än "fart"? Interfacet är sunk deluxe, helt omöjligt att kontrollera 20-40 tabbar. Dåliga inställningar för privacy och inget master password.

Vad är fel på Chrome? Behövs det ett deluxe interface? Trodde man ville ha mer utrymme i webbläsaren precis som chrome ger? Kanske har missat nåt då.

Ska webbläsaren ta 10 MB så att allt annat är oanvänt? Oanvänt minne är slösat minne.

Varför det svårt att kontrollera 20-40 flikar?

Permalänk
Medlem

FireFox FTW. Tycker inte att google helvetet ska ha monopol inom allt, tänk om google skulle servera din lördag-eftermiddags-hamburgare? Hatar företag som är för stora och har monopol.

Permalänk

Tycker det är rätt fascinerande hur många det är som klagar på IE 9 när den inte ens är släppt i skarp version. Tror nog Microsoft lärt sig ett och annat om säkerhet i webläsare. Personligen kör jag dock Chrome 8 beta nu, går ruskigt snabbt att surfa runt om man aktiverar "Instant".

Visa signatur

Q6600 @ 3.2GHz | 2*4 Corsair XMS2 5-5-5-12 @ 1003 | Club3D HD4850 | Asus P5Q Pro

Permalänk

Vart hittar man Chrome 8 betan?

Permalänk

Det är dock Jävligt Fascinerande att folk tror att hastighet är allt.. jag föredrar den säkra firefox vilken dag som helst över en lite snabbare chrome...bara trist om chrome blir stort.. virus for the ppl med annat ord.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Breddas:

Chromium måste vara världens största webläsare, blev lite smått imponerad över de 178mb den tog

Erbjuder chrome något annat än "fart"? Interfacet är sunk deluxe, helt omöjligt att kontrollera 20-40 tabbar. Dåliga inställningar för privacy och inget master password.

Håller med dig, det är inte mycket inställningsmöjligheter man har tillgång till i Chrome - vilket är synd. Att skräddarsy sina inställningar och webbläsarens beteende i olika scenario tycker jag är A & O.

Chrome saknar det, punkt slut (I.E likaså). Firefox är otroligt användarvänligt när det gäller att göra webbläsningen till vad man trivs med bäst.

Permalänk
Medlem

Finns en del grymma funktioner som jag älskar med chrome, typ att man kan markera en text och dra högst upp för att söka efter det i google. Att den sparar nedstängda flikar. Får se om IE9 eller Firefox4 har något av dessa, annars stannar jag nog hos mitt Chrome.
Är dock lite fundersam till varför Chrome ligger som 8 processer i aktivitetshanteraren..

Permalänk
Medlem

Har på sistone börjat använda Chrome mer eftersom Firefox har blivit outhärdligt slö. Hoppas att FF 4 är snabbare så att man kan byta tillbaka, saknar inställningsmöjligheter i Chrome. Och att ett så stort företag som Google inte kan göra Google Toolbar till sin egen webbläsare! Saknar den!

Permalänk
Skrivet av Lejnoss:

Finns en del grymma funktioner som jag älskar med chrome, typ att man kan markera en text och dra högst upp för att söka efter det i google. Att den sparar nedstängda flikar. Får se om IE9 eller Firefox4 har något av dessa, annars stannar jag nog hos mitt Chrome.
Är dock lite fundersam till varför Chrome ligger som 8 processer i aktivitetshanteraren..

Firefox 3 sparar nedstängda flikar (och fönster), du kan spara dina öppna flikar också när du avslutar webbläsaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crafting:

Chrome är dubbelt så snabbare än Firefox!

Förutom snabbheten kan man även diskutera hur en webbläsare fungerar rent funktionsmässigt och vilka tillägg som stöds. I min mening är Firefox i mycket större framsteg på denna kanten och därför mitt val till webbläsare.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Vad är fel på Chrome? Behövs det ett deluxe interface? Trodde man ville ha mer utrymme i webbläsaren precis som chrome ger? Kanske har missat nåt då.

Ska webbläsaren ta 10 MB så att allt annat är oanvänt? Oanvänt minne är slösat minne.

Varför det svårt att kontrollera 20-40 flikar?

Man kan customiza interfacet i firefox, just nu är mitt ungefär lika stort som chrome, om jag vill kan jag göra det mycket mindre. Så där har chrome inget att hämta

Varför hade det inte varit bättre om det tog 25mb på hårddisken som palemoon?

När man öppnar många flikar så trycks de ihop, tillslut ser man bara krysset på fliken och inte vad den innehåller. I firefox har man alltid en viss bredd på filkarna, sedan kan man använda en "drop down meny" eller bläddra sidles bland flinkarna och finna det man vill åt, för att man ser vad flikarna heter.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Breddas:

Man kan customiza interfacet i firefox, just nu är mitt ungefär lika stort som chrome, om jag vill kan jag göra det mycket mindre. Så där har chrome inget att hämta

Varför hade det inte varit bättre om det tog 25mb på hårddisken som palemoon?

När man öppnar många flikar så trycks de ihop, tillslut ser man bara krysset på fliken och inte vad den innehåller. I firefox har man alltid en viss bredd på filkarna, sedan kan man använda en "drop down meny" eller bläddra sidles bland flinkarna och finna det man vill åt, för att man ser vad flikarna heter.

Jo att man kan göra om utseendet på FF visste jag redan. Dock är mina kunskaper om FF inte alltför stora

Nu vet jag inte exakt hur mycket chrome tar men så mycket lär det inte vara, utan det är cachefiler som tar mer plats.

Ang. flikarna har jag iofs inte 20 stycke upp men aha en dropmeny var ju lite intressant. Dock antar jag google tänker i stil med "om dem har det varför ska vi ha det, vi vill ju inte ha likadana funktioner som alla andra" Men vad vet jag:p

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ang. flikarna har jag iofs inte 20 stycke upp men aha en dropmeny var ju lite intressant. Dock antar jag google tänker i stil med "om dem har det varför ska vi ha det, vi vill ju inte ha likadana funktioner som alla andra" Men vad vet jag:p

Ja varför komma med en lösning på ett problem istället för att låta det vara..?
Ganska stor skillnad på att ta fram en lösning och att sno någon annans lösning.. Din argumentation brister.. något..

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av AtreX:

Ja varför komma med en lösning på ett problem istället för att låta det vara..?
Ganska stor skillnad på att ta fram en lösning och att sno någon annans lösning.. Din argumentation brister.. något..

Vad menar du?

Argumenterar jag? Isf med vem? Just nu är det bara dig.
Skrev aldrig att de skulle sno nån annans lösning, läs om igen.

Permalänk
Skrivet av Lejnoss:

Finns en del grymma funktioner som jag älskar med chrome, typ att man kan markera en text och dra högst upp för att söka efter det i google. Att den sparar nedstängda flikar. Får se om IE9 eller Firefox4 har något av dessa, annars stannar jag nog hos mitt Chrome.
Är dock lite fundersam till varför Chrome ligger som 8 processer i aktivitetshanteraren..

FF har dessa funktioner du beskriver. Dessutom om man markerar och högerklickar finns det "sök på google efter "markering". Sjukt effektivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lejnoss:

Finns en del grymma funktioner som jag älskar med chrome, typ att man kan markera en text och dra högst upp för att söka efter det i google. Att den sparar nedstängda flikar. Får se om IE9 eller Firefox4 har något av dessa, annars stannar jag nog hos mitt Chrome.
Är dock lite fundersam till varför Chrome ligger som 8 processer i aktivitetshanteraren..

En process per tab.
Principen är att Chrome aldrig ska krasha, endast den tabben som orsakade krashen. Fungerar inte till 100% då inget är buggfritt.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Google Chrome är riktigt bra, men känns ändå lite "beta" över det hela (visst, jag kör dev-channel, men inte riktigt det jag syftar på). Exempelvis hade man smooth scrolling några dagar i Dev-channel som man sedan tog bort (tydligen någon bugg som krånglade) och nu på sistone har man tagit bort GPU Accelerated Canvas 2D (finns konstigt nog kvar i både Chromium och Chrome Canary) samt password sync.

Tror helt klart att Chrome kan gå förbi Firefox i framtiden. Däremot ser IE9 riktigt lovande ut. Just nu stödjer de mest HTML5 enligt W3C officella test (HTML5 Conformance Test Results).

Skulle faktiskt kunna tänka mig använda IE9 i framtiden eftersom det känns extremt snabbt och allt är GPU-accelererat (de är bäst på detta jämfört med övriga browsers) men de behöver fixa så att tabbarna är längst upp, Google Instant och ta bort alla jäkla alternativ i listan när man högerklickar. Helt enkelt, bli mer som Google Chrome fast med bättre prestanda, mindre buggar och helst stort fokus på "privacy" där det känns som Chrome ligger i lä.

Permalänk
Medlem

21 tabbar i Chromium mot 21st i Firefox. Jag skulle kunna installera te.x "hide caption" och temat "classic compact" på firefox och det skulle ta mindre yta än chromium också.

Angående fart i webläsarna, det är väl knappast så att man märker av hur snabbt de rendrerar. Firefox laddar alla sidor mycket snabbare än chromium för mig, men det pga, adblock, flashblock och noscript. Någon ms hit eller dit på rendrera sidan är inget att bry sig om när man kan spara sekunder på 3st addons.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Chrome kommer bli större än Firefox när Google lyckats ta över internet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Tror att Chrome kommer att få det kärvare så fort Mozilla lyckas få ut Firefox 4.0.

Förutsatt att de någonsin kommer få den stabil...