Intel dröjer med USB 3.0

Permalänk
Melding Plague

Intel dröjer med USB 3.0

Processorjätten Intel har inget större intresse för USB 3.0. Istället tyder nya uppgifter på att det dröjer ända till 2012 innan gränssnittet inkluderas i företagets plattformar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Varför vill de inte integrera USB 3.0 :<

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 C3 @ 3,7 GHz | Corsair 2x2 GB DDR3 1333MHz / 7-7-7-21 / 1.5V
Gigabyte GA-770TA-UD3 (rev. 1.0) | Intel X25-V G2 40GB
PowerColor ATI Radeon HD5850 | WD Caviar Green 1,5 TB 5400 RPM | WD Caviar Black 1 TB 7200 RPM | 2x Samsung F2 1,5 TB 5400 RPM Raid0 | OCZ ModXStream Pro - 600 Watt
Allt är inslängt i en svart låda som heter Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karlsson89:

Varför vill de inte integrera USB 3.0 :<

Undrar det jag med :S

Visa signatur

i7 6700K - Maximus VIII Hero - EVGA 980 Ti SC+ ACX - 850 Pro 1TB - Corsair DDR4 2x8GB - EVGA SuperNOVA G2 850W - Noctua NH-D15 - FD R5+6xNF-A14 PWM - Samsung C24FG73FQU
Asus ROG G752VY - i7 6700HQ - GTX 980M

Permalänk
Medlem

De vill väl att alla ska börja använda Light Peak istället, eller vad det nu hette. :/

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Tur att dom har firewire portar iallafall, tror Amd kommer gå vinst på det här.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Vad ska man då med Sandy Bridge till >.<

Permalänk
Medlem

Dåligt av Intel

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen2:

De vill väl att alla ska börja använda Light Peak istället, eller vad det nu hette. :/

Precis, det är väl det som dom satsar på förhoppningsvis. Mycket bättre än USB3 isf ^^

Light Peak - Wikipedia

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Trams-Intel. Följ standarder som alla andra, det är det de är till för.

Största problemet är att det inte finns någon fastslagen standard för moderkortsheaders för USB 3.0, så vitt jag vet? Nödlösningar där portarna i chassit måste kopplas till usb-kontakt på moderkortets externa i/o-kluster, är ju otroligt fula. Men chassitillverkarna har väl inget val i dagsläget...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Precis, det är väl det som dom satsar på förhoppningsvis. Mycket bättre än USB3 isf ^^

Light Peak - Wikipedia

Jepp, men sandlådetaktik att inte stöda USB 3.0 fram tills Ljuspicken kommer, från och med i förrgår. Visst, de vill inte att kunderna ska avfärda Ljuspicken eftersom USB 3.0 är good enough, men ändå.

Optisk överföring är fint och bra, men en stor fördel med USB är ju strömförsörjningen. Hittar inget om det, så jag hoppas de inte skippar den biten.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Tror enbart dom förlorar på det.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Tur att dom har firewire portar iallafall, tror Amd kommer gå vinst på det här.

Firewire är väl inte heller så utbrett annat till videoöverföring.
Det känns som USB 2.0 finns överallt.
e-Sata var väl heller ingen succé...eller...
Jag tror att USB 3.0 blir den standarden som tar över då den är bakåtkompatibel.
Det är inte roligt med en massa olika anslutningar och sladdar som inte passar ihop.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

Hoppas att AMD:s nya plattform som kommer 2011 stöder USB 3.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

tycker inte de är någe problem det är inte så många andvändare där ute som kör 3.0 prylar så ja ser inge problem med att vänta med usb 3.0 och dom som vill ha de på nyare intel platformar kan ju likaväl köpa ett pci-e kort med usb 3.0 om dom verkligen måste ha det

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk

Verkar ju vara ett något begränsat problem, då det främst drabbar lap-top. I en stationär kan ju moderkortstillverkarna som sagt köra en separat krets på moderkortet. Men visst är det alltid trevligt med nya snabbare bussar.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jepp, men sandlådetaktik att inte stöda USB 3.0 fram tills Ljuspicken kommer, från och med i förrgår. Visst, de vill inte att kunderna ska avfärda Ljuspicken eftersom USB 3.0 är good enough, men ändå.

Optisk överföring är fint och bra, men en stor fördel med USB är ju strömförsörjningen. Hittar inget om det, så jag hoppas de inte skippar den biten.

Det finns med

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Jag tror att många med stationära datorer inte vill öppna sin dator och sätta in nya hårddiskar skulle se en stor fördel med USB 3.

Permalänk
Medlem

Är ju inget större problem då dom flesta nya moderkort kompletteras med chip för USB 3, kostar nog inte många kr.
Laptop blir ju lite drabbade förstås, men sitter inte själv och direkt ojar mig över att USB 2 är för långsamt, ännu

Light Peak är en intressant teknik, men den ligger nog längre fram i tiden

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Bajsintel..

TBH; Lightpeak kan vara hur bra som hellst.. Men att totalt ignorera USB 3 är ju riktigt jäffla bakåtsträvande! Att Lightpeak sedan har NOLL produkter på marknaden gör ju inte deras val bättre.. (I know, LP har inte släppts än - Vilket gör det hela änndå galnare..)

Hata intel atm, tbh.

Permalänk

Känns spontant som väldigt oseriöst av Intel

Permalänk
Medlem

Man måste komma ihåg att Intel, ett av världens största företag och värt flera miljarder, inte gör något sånt här bara för att vara "elaka". Varje val ett sånt här företag gör är till 100% i vinstintresse. Frågan är ju bara: vad är det de vet som inte vi gör?

Permalänk
Medlem

Light Peak verkar vara bra snabbt. Men eftersom det är optiskt så kan inte kablarna föra över ström. Med andra ord måste man ha en extern energi källa för alla Light Peak produkter.

Nä, Intel kör dubbelt som firefire och usb gör. sen ser man vilken som vinner.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rizzt:

Light Peak verkar vara bra snabbt. Men eftersom det är optiskt så kan inte kablarna föra över ström. Med andra ord måste man ha en extern energi källa för alla Light Peak produkter.

Nä, Intel kör dubbelt som firefire och usb gör. sen ser man vilken som vinner.

Electrical power supply uncertainty

Verkar ju vara lite oklart hur de tänker lösa det där. Det är ju helt klart en enorm drawback om det skulle krävas extern ström.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriand:

Bajsintel..

TBH; Lightpeak kan vara hur bra som hellst.. Men att totalt ignorera USB 3 är ju riktigt jäffla bakåtsträvande! Att Lightpeak sedan har NOLL produkter på marknaden gör ju inte deras val bättre.. (I know, LP har inte släppts än - Vilket gör det hela änndå galnare..)

Hata intel atm, tbh.

Skrivet av backfeed:

Trams-Intel. Följ standarder som alla andra, det är det de är till för.

Största problemet är att det inte finns någon fastslagen standard för moderkortsheaders för USB 3.0, så vitt jag vet? Nödlösningar där portarna i chassit måste kopplas till usb-kontakt på moderkortets externa i/o-kluster, är ju otroligt fula. Men chassitillverkarna har väl inget val i dagsläget...

Ni som klagar på Intel, vad tänker ni med?
Det är ju fan Intel som utvecklat USB 3 (huvudsakligen), de har plöjt ner miljarder i projektet och om de anser att det ligger i deras intresse att skjuta på en integrering så tror jag att de gör alldeles rätt i det.
Dom lägger knappast ner miljarder i att utveckla en produkt som de sedan använder för att "jävlas" med konsumenter genom att inte lansera, självklart finns det en bakomliggande tanke som de kanske inte tagit upp ännu.

Skrivet av Rittzy:

Man måste komma ihåg att Intel, ett av världens största företag och värt flera miljarder, inte gör något sånt här bara för att vara "elaka". Varje val ett sånt här företag gör är till 100% i vinstintresse. Frågan är ju bara: vad är det de vet som inte vi gör?

+1

Light Peak som någon nämnde är ett alternativ. Detta tycker jag är väldigt intressant då det känns konstigt att vidareutveckla en så låst standard som USB idag 2010. Det finns redan helt klart för många konstiga standarder och format på marknaden idag, blä på firewire, dvi, hdmi och framför allt den där äckliga displayporten som ATI envisas med då den är billigare att använda än andra bättre alternativ. (vem vill tvingas betala feta pengar för aktiva adaptrar eller betala i onödan för portar man ändå aldrig använder?

Tänk vilken dröm att ha en dator med endast 10st likadana portar på datorn.
En dröm för utvecklare med samma protokoll, standard kontakt m.m.
Miljövänligare då man inte behöver skicka med en massa adaptrar eller extra anslutningskablar samt att man kan satsa på en enormt storskalig produktion av en typ av kretsar.

Framtiden ser ljus ut, och Intel gör ett riktigt bra jobb på alla fronter som vanligt
Go Intel!

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

Jag tror att många med stationära datorer inte vill öppna sin dator och sätta in nya hårddiskar skulle se en stor fördel med USB 3.

Nästan alla nya datorer kommer med eSATA.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Nästan alla nya datorer kommer med eSATA.

Fortfarande ganska lite produkter som har e-Sata, en del externa hårddiskar.
Men USB 2.0 har ju tusentals produkter som det passar till.
Då käns det bättre med USB 3.0 än en ny sladd igen.
Men intel byter ju sockel stup i kvarten så dom vill väll att alla ska byta kringutrustning oftare oxå.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kazuo:

Electrical power supply uncertainty

Verkar ju vara lite oklart hur de tänker lösa det där. Det är ju helt klart en enorm drawback om det skulle krävas extern ström.

Jag tycker det bäst verkar vara att helt enkelt dra ström i samma kabel på något vis, jag kan inte se några uppenbara problem med det heller, i alla fall inte på ett elektriskt/signalbärande plan. Kanske kan vara tillverkningstekniskt knepigt?

Permalänk
Skrivet av Kazuo:

Electrical power supply uncertainty

Verkar ju vara lite oklart hur de tänker lösa det där. Det är ju helt klart en enorm drawback om det skulle krävas extern ström.

Om inget annat kan dom väl ha en isolerad ström-pin på sidan och köra den genom en separat kabel jämte den optiska? Såvitt jag vet kan man inte köra el genom optisk kabel iallafall?

Visa signatur

||Phenom II X4 955 3,2Ghz||HD 5850||4GB||1TB||Asus M4785TD||Windows 7||

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

framför allt den där äckliga displayporten som ATI envisas med då den är billigare att använda än andra bättre alternativ. (vem vill tvingas betala feta pengar för aktiva adaptrar eller betala i onödan för portar man ändå aldrig använder?

Say whaaaaaaat? Andra bättre alternativ? Du är medveten om att alla teknologier måste ha en övergångsperiod? DP tekniken i sig är riktigt bra och nu finns det faktiskt enheldel produkter på marknaden som har nativt stöd för DP utan någon äcklig aktiv adapter.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Jag bryr mej inte så länge det kommer bra saker till Light Peak vid lanseringen av LGA2011.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"