Permalänk
Medlem

Vad är det för fel på datorn?

Hej.
För ett tag sen kraschade mitt grafikkort. Sen dess har datorn betett sig konstigt.
Jag köpte ett grafikkort med passiv kylning som en tillfällig lösning men datorn stängdes av lite när den själv ville. Men den fungerade att surfa med och så.
Igår så stängdes den av och jag fick inte igång den.
När man startar datorn så klickar den två gånger. Som den alltid har gjort. Men det kommer inte längre än att den klickar två gånger. Alltså att den startas om hela tiden. Jag drog ut hårddisken samt cd-rom och lät bara grafikkortet sitta kvar. Fast det var samma sak även då. Alltså kan det inte vara nätagget? Nätagget ligger på 400 W..
Kan det vara moderkortet som spökar?
Vilket fall som helst så måste jag ändå köpa nytt nätagg som klarar att driva det nya grafikkortet jag köpte. Men sen vill man veta om moderkortet även behöver bytas..

Visa signatur

P III 500, 256 MB, 300 GB, ATI Rage Xpert 128 16 MB ETT MOOOONSTER!!!

Permalänk
Medlem

Det kan mycket väll vara nätagget som spökar eller är defekt, du kan prova även med att bara köra med en RAM sticka för att eventuellt utesluta nått fel där.

Permalänk
Medlem

Vad är det för nätagg du har kvalitets eller budget ålder ?

Skulle nog kolla om ett nytt agg skulle göra skillnad.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Ok. Nätagget kan alltså driva igång datorn men inte fullt ut för att starta den? Om jag fattat rätt..
Minns inte om jag köpte ett dyrare eller billigare nätagg. Men det är från 2008..

Visa signatur

P III 500, 256 MB, 300 GB, ATI Rage Xpert 128 16 MB ETT MOOOONSTER!!!

Permalänk
Medlem

Testade även att dra ut ett minne.. Fortfarande samma sak.

Visa signatur

P III 500, 256 MB, 300 GB, ATI Rage Xpert 128 16 MB ETT MOOOONSTER!!!

Permalänk
Medlem

pröva dra ur grafikkortet också och se ifall det rullar igång... Behöver ju inte ha bild för att höra att datorn rullar igång. Ifall det fungerar utan gfx kortet är det sannoligt agget som inte klarar belastningen

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Hedersmedlem

USB går på 5V, grafiken och CPU på 12V, så även om grafiken skulle fungera/inte fungera kan agget ändå vara defekt. Speciellt 5Vsb (standby) kan fallera på sämre agg och ställa till tangentbord/musproblem. Detta eftersom 5Vsb alltid står på, även när datorn är avstängd.

Edit: Att jag drog in tangentbord/möss i detta beror på att jag svarade på en annan tråd och råkade blanda ihop felbeskrivningarna, sorry.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jo den gick igång nu.. Bara minnena, moderkortet och processorn som drog ström och då fungerade den fint.... Ja fint och fint men nu vet jag att det är nätagget.. Tackar!

Visa signatur

P III 500, 256 MB, 300 GB, ATI Rage Xpert 128 16 MB ETT MOOOONSTER!!!

Permalänk
Hedersmedlem

Skaffa nu något vettigt nätagg. Inte lågbudget som håller bara två år.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Man ville väl spara pengar.. Nej nu kutar jag iväg och handlar litta..

Tackar för hjälpen!

Visa signatur

P III 500, 256 MB, 300 GB, ATI Rage Xpert 128 16 MB ETT MOOOONSTER!!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baybare:

Man ville väl spara pengar.. Nej nu kutar jag iväg och handlar litta..

Tackar för hjälpen!

hehe oftast förlorar man i längden genom att snåla på nättagget ^^

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

Så nu fick jag igång datorn. Dock när man startar den så kommer dubbelklicken 5 gånger. Sen kommer pipet så man vet att datorn går igång. Tar ungefär 10 sek innan skärmen startar..

Visa signatur

P III 500, 256 MB, 300 GB, ATI Rage Xpert 128 16 MB ETT MOOOONSTER!!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baybare:

Så nu fick jag igång datorn. Dock när man startar den så kommer dubbelklicken 5 gånger. Sen kommer pipet så man vet att datorn går igång. Tar ungefär 10 sek innan skärmen startar..

Kollade du så inte den stora tjocka kabeln som går ner i moderkortet hade bränts i kontakten nere i moderkortet? Om plasten är lite brun någonstans i någon av hålen så har det troligtvis orsakat någon form av skada på moderkortet.
Problemet du beskriver uppstår när ett nätagg går sönder, och då oftast bränner ner i moderkortet som kan orsaka alla möjliga konstiga problem.
Oftast när ett nätagg ska dö/eller redan har dött, så brukar dom ta med sig grafikkort om man har otur, annars oftast moderkortet eller hårddisk.