Permalänk
Medlem

Hänger sig vid boot

Min dator har varit konstig ett tag - Den fryser under windows uppstartning, och jag får start om den med reset -knappen. Men det hjälper inte, den startar alltså inte.
Jag kan få den att starta i felsäkert läge utan problem, så jag tror att det är ett mjukvaruproblem.
Innan det här hände hade jag med datorn till jobbet, så det kan vara problem med kyla / kondens, men att den startar i felsäkert läge tyder ju inte på det.
Jag har även uppdaterat mina grafikdrivrutiner nyligen så det kan vara relaterat till det (troligt).

Det jag uppdaterade var alltså 3dvision, Geforcedrivrutinen, samt jag lade på EVGAs SLI patch.
Jag är just nu inne på att det kan ha med det här att göra:
PROCEEDURE to PERMANENTLY DISABLE THE NVIDIA HD sound device(BLACK SCREEN & LOGIN FIX)
Några som sitter med liknande problem ?
Min dator framgår av sig.

Permalänk
Medlem

Har nu testat att ta bort alla drivrutiner som är relaterade till Nvidia. Plötsligt startar datorn som den skall, om än med väldigt dålig grafik (1024x600 eller nåt).
Installerade senaste drivrutinen för mitt grafikkort. Återigen frysning vid windows laddning.

Permalänk

Försök med att backa systemet med hjälp av windows systemåterställning. Välj en datum innan problemet började.
Om det det fungerar så ta en backup på systemet innan du börjar installera ny drivrutiner.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

Hmm problemet är värre än jag anat.
Utan Nvidias drivisar så har jag inga problem.
Med Nvidias drivisar så funkar det att starta datorn, så länge jag inte "använder" grafikkortet.
Om jag sedan försöker göra något som belastar grafikkortet (startar ett 3D-spel, kör Windows experience index etc.) så hänger sig datorn. Därefter hänger den sig vid välkomstskärmen, och jag måste åter gå in i felsäkert läge och installera av / på drivrutinen etc.
Jag har testat med olika drivrutiner. Jag har testat att återställa datorn med systemåterställning. Jag har testat att stänga av Nvidia HD Audio. Än så länge ingen lösning i sikte.. Och jag som trodde Nvidias drivrutiner var bra..

Permalänk
Medlem

Testa å plocka ur kortet å nolla bios å sen sätt ihop datorn igen. För ett par år sen startade inte min dator å de hjälpte mig. Såg att du körde sli, testa först med 1 kort i.

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan vara så att du har ett fel på 3d delen i grafikkortet, det märks inte när du kör 2d, prova även att rensa bort alla drivrutinesrester med driverweeper Guru3D - Driver Sweeper

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen, visade sig att den ena grafikkortet har ett hårdvarufel. Blir till att returnera.