Permalänk
Medlem

Datorn varvar upp och ner

Min dator roar sig med att mellan varven varva upp och ner... dvs den håller sig lugn och på en hyfsad ljudnivå för att sen vrooooooom gå upp i varv och sen efter ett tag gå ner i varv igen... detta är skapligt irriterande eftersom det blir en påtaglig högre ljudnivå helt plötsligt.

Nu är frågan varför gör den på detta viset? Är det nåt jag kan råda bot på genom t ex något program eller inställning? Det är ingen värstingdator detta... inga krävande grafikkort eller dylikt, kan inte komma på nån bra anledning till att den håller på så här...

Vet inte om jag kan ställa om fläktarna och det påverkar...

värmenivån enligt speedfan är:

GPU: 65 grader
temp1: 64
temp2: -78c
temp3: -78c
core: 52
cpu ugsage: 35%

Permalänk
Vila i frid

Dammig dator? Pissiga fläktar? Virus? Du berättar inget om det uppkom alldeles nyligen eller om det har varit så där sedan den var ny.

Permalänk
Medlem

Det kanske är så att din Atom(ja jag antar att det är en intel atom 330 eftersom du inte säger något annat) har kylningsproblem, när coren är på 52°, är det efter du har lagt 35% load på datorn i 12 timmar eller?

Permalänk

Spec tack. Moderkort ? Cpu ? Minne ? mm...
Men låter som kylning är dålig. Kolla upp att CPU och GPU kylarna inte har lossnat.
Du kan prova att sätta dit ny kylpasta.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

Säger desamma, e kylproblem. Ja hade ett liknande problem. Grafikkortet låg precis på gränsen när ja spelade å de va ganska störande att de varvade upp å ner hela tiden. Så de löste jag med å ställa fläkten i catalyst.
Är det en bärbar dator så tycker jag dom brukar bete sig så. Men du kan ju prova rengöra den från damm

Permalänk
Medlem

det är en stationär, tror det är platsen jag förvarar datorn på... snille som man är så har jag den i ett slags skåp för att få tyst på den, istället blir det för varmt så den låter ännu mer... duh! (slå sig själv i huvudet-smiley)

blir till att ha den framme helt och hållet så den får rejält med luft och förhoppningsvis kan man med nåt program reglera fläktarna så dom inte behöver jobba lika mkt och kanske få ner ljudnivån lite då...

edit: lyckades få speedfan att funka och sänkte hastigheten på fläkten nu är den rejält mkt tystare! :D:D