Permalänk
Medlem

Jag säger bara j*vlar vilka grymma renderingar. Du är hur grym som helst. det blir att lära sig programmet.
Det är lite mer för att BYGGA saker och inte som i 3ds max (som jag använder) där man mer gör modelleringar av.

solidworks är typ som sketchup fast självklart mycket mer avancerat (mer för byggen)

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem

ja solidworks är ett fantasktiskt lättanvänt program som ändå är väldigt avancerat. rekomenderars varmt.

Har varit sjuk nu ett par dagar så kommer hända lite mer nu antingen imorgon eller på fredag.

Visa signatur

Overclocking FTW!

Permalänk
Medlem

var en liten runda i garaget o spacklade en 3e och sista gång för att fylla ut det sista. sen blir det finslipa och börja sprutspackla för att verkligen få till finishen. sen ska den in på lack snarast.
Blev sugen på att köra med frostat glas som borsskiva istället för aluminium, dels för att det är lättskött och dels för att det inte blir repigt av minsta lilla som alut hade blivit. likadant lexan eller akrylplast skivor hade också blivit repiga väldigt fort.
Fick även för mig att göra om fronten på "Datorlådan" så att det sitter en aluskiva införsänkt i träet, ja ni ser nedan.

Ska ta en sväng innom bauhaus o se ifall jag kan få tag i lite Fyrkantstång i alu och kanske även fyrkantsrör.
Stången ska vara till ramen för moderkortsplåten och röret ska vara till Hyllramen.

Visa signatur

Overclocking FTW!

Permalänk
Medlem

WOW! Vilka snygga skisser
Följer detta bygge nu.
Blir kul att ser hur bygget går men ser väldigt lovande ut nu och du har kommit en bit på vägen

Blev sugen på första chassit i svart och rött du hade designat:P

Permalänk

Grymt snyggt! gillar ditt vatten-förtberedda chassi! har gjort en liknande lösning (nästan identisk) tänker då på ramen

mer bilder här: http://www.sweclockers.com/galleri/5174-big-tower-i-tra

Keep up the good work!

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk

Kanonballt bygge! Orkar man hade tiden och huvudet till något sånt...

Angående glaset, så är det nästan lika lätt att repa glas som aluminium. Visst, beställer du härdat så blir det svårare, men det är fortfarande inte svårt. Räcker med en klocka på armen eller ett litet gruskorn under kaffekoppen. Men vafan, glas är så förbannat snyggt och trevligt att jobba med, så man får helt enkelt bara vara försiktig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zolektric:

Kanonballt bygge! Orkar man hade tiden och huvudet till något sånt...

Angående glaset, så är det nästan lika lätt att repa glas som aluminium. Visst, beställer du härdat så blir det svårare, men det är fortfarande inte svårt. Räcker med en klocka på armen eller ett litet gruskorn under kaffekoppen. Men vafan, glas är så förbannat snyggt och trevligt att jobba med, så man får helt enkelt bara vara försiktig

Mja så lätt e de inte att repa glas. klart en klocka kan nog göra susen men annars. jag menar alu kommer bli repigt av att du drar tangentbordet fram å tillbaka.

Visa signatur

Overclocking FTW!

Permalänk
Medlem

En klocka av något "vanligt" material kan inte repa glas...
Testa att ta en kökskniv av metall (ej keramisk givetvis) och gå loss på en fönster ruta, det kommer inte hända någonting då Glas har högre hårdhet än de flesta metaller .

Däremot är keramik och sten döden för glas, blir repor extremt lätt, kolla bara på busskurerna som de småungarna repar med stenar... Ser förjävligt ut

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

precis!
Tänkte de med.

Visa signatur

Overclocking FTW!

Permalänk

så när folk repar härdat glas med nycklar så lyckas man hur? jag har bytat otaliga rutor pga diverse repor däribland nycklar och klockor. Men visst är det inte lika lätt som med keramiska metreal, det här helt och hållet korrekt. Och det är såklart med alu med, det är lättare att repa. Men tyvärr så är glasbord och skivor förbannat snyggt, men det blir repigt på ingen tid.

Finns dock ett sätt att undvika det, igenom att filma det. Dock så blir ytan som när man sätter skyddsplats på en display, och det är sällan det man vill åstadkomma.

Permalänk
Avstängd

Riktigt snyggt bygge. detta ska följas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

En klocka av något "vanligt" material kan inte repa glas...
Testa att ta en kökskniv av metall (ej keramisk givetvis) och gå loss på en fönster ruta, det kommer inte hända någonting då Glas har högre hårdhet än de flesta metaller .

Däremot är keramik och sten döden för glas, blir repor extremt lätt, kolla bara på busskurerna som de småungarna repar med stenar... Ser förjävligt ut

Bara en sån skitsak som ett rakblad repar vanligt fönster glas!

Permalänk
Medlem

ja oavsett vilket så tror jag ändå glas är bästa alternativet (och snyggast).
jag menar jag ska juh bara ha tangetntbord och en mus på skivan

Visa signatur

Overclocking FTW!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doopy-T:

ja oavsett vilket så tror jag ändå glas är bästa alternativet (och snyggast).
jag menar jag ska juh bara ha tangetntbord och en mus på skivan

Precis. En sak man kan göra också just där man kör med musen är att köpa sån där transparent plastfilm som finns i olika varianter både med och utan mönster, Då kan man sätta den på en liten yta av glaset och köra musen över den sen. Och när den blir sliten kan man bara byta ut och förnya sig. Plastfilmen finns i välsorterade färg och bygg butiker och kostar inte alls många kronor.

Exempel på sådan film.
Alfort & Cronholm - Insynsskydd

Kan bli dekorativt att ha en liten yta frostad eller rutig just där musen är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jycken:

Bara en sån skitsak som ett rakblad repar vanligt fönster glas!

Det beror helt klart på vilken hårdhet stålet har, vissa typer av härdat stål kan repa glas (dock inte det vanligaste rostfria).
En majoritet av metallerna inklusive dess legeringar kan alltså INTE repa glas.
Här är några exempel som inte kan repa:

Platina, Stål, Rostfritt stål, Aluminium, Järn, Titan, Magnesium, Nickel. m.m.

Mohs scale of mineral hardness - Wikipedia, the free encyclopedia

Dock så använder målare och hemmafixare som jag själv ett vanligt rakblad när man skrapar bort färg från fönster utan att repa. Tyvärr vet jag inte om hårdheten på de rakbladen skiljer sig från andra.

Sorry for offtopic, men snygga renderingar!
Hoppas på ny uppdate snart

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Det beror helt klart på vilken hårdhet stålet har, vissa typer av härdat stål kan repa glas (dock inte det vanligaste rostfria).
En majoritet av metallerna inklusive dess legeringar kan alltså INTE repa glas.
Här är några exempel som inte kan repa:

Platina, Stål, Rostfritt stål, Aluminium, Järn, Titan, Magnesium, Nickel. m.m.

Mohs scale of mineral hardness - Wikipedia, the free encyclopedia

Dock så använder målare och hemmafixare som jag själv ett vanligt rakblad när man skrapar bort färg från fönster utan att repa. Tyvärr vet jag inte om hårdheten på de rakbladen skiljer sig från andra.

Sorry for offtopic, men snygga renderingar!
Hoppas på ny uppdate snart

Och då jag själv jobbat som just målare i 21 år så vet jag att vanliga rakblad repar vanligt fönsterglas.

Permalänk
Medlem

haha livad diskussion, Kul.
Jobbar Eftermiddag men ska försöka göra klart nedersta lådan i dagarna med.
Har beställt hem Fyrkantstål i aluminium och en skiva alu till datorlådans topp o nedre lådans topp. får se när de anländer.

Visa signatur

Overclocking FTW!

Permalänk
Medlem

Har själv ett skrivbord med glasyta och satan vad det blir repor med tiden.
Men glas är ju inte så dyrt så bygg så att du kan byta glasskiva om den blir för sliten.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Har också ett bord med glasyta men så himla repig är den inte, visst lite smårepor här och där, men inget man störs av.
Plåt är säkert snyggare, men lättare att repa, speciellt aluminium. Fast man kan ju ytbehandla alu, t.ex hård-anodisering, då får man en väldigt tålig yta, men just hård-anodisering är inte så snyggt.
Men jag skulle också ha glasyta på det bordet du ritat. Riktigt snyggt caddat btw!

Permalänk
Medlem

danke. blir glas. Ska ner till glasmästaren nästa vecka o höra med han. tror dock jag kommer få modifiera bordet lite . har gjort en försänkning på 4mm för tanken var att det skulle vara alu från början. men ska jag nu ha glas så tror jag att det måste vara lite tjockare för att dett ska hålla. vet att glasbord mm använder 8mm skiva men tror inte jag behöver så tjockt redigt. vi får se.

Satt o kollade över hyllan lite. Ska det stå 3st skärmar på den så tror jag den kommer dippa lite mitten med den kostruktion jag utgått från så jag satt mig ner o ritade upp en ny design som jag tror kommer funka bätte.
Kommer även använda mdf som ram till hyllan med alu platta försänkt i den. Kommer se ut så här:

Visa signatur

Overclocking FTW!

Permalänk
Medlem

Snyggt bygge, hade man inte varit så lat hade man nog själv också försökt sig på nåt sånt här. det här kommer följas

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt med aluskivan insänkt i hyllplanet.

Glasskivan jag har på mitt bord är 6mm tjock. Bordet och glaset från IKEA.
Tror mitt nästa bort kommer vara från Doopy-T, för du gör väl några extra som du säljer

Permalänk
Medlem

Funderar på ett liknande project själv så fort jag får lite mer tid över, dock så tror jag inte jag vill ha en skärmhylla utan funderar med på ha skärm på arm typ som denna Komplett.se - Norlink SpaceCo Pro S1 iofs lite dyr men jaja

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem

Det där kommer bli jäkligt snyggt, det är jag helt hundra på! Avundsjuk är jag så klart...
Om du bara anar hur många ideer jag har på datorbordsbygge, som jag helt enkelt inte kan genomföra på grund av brist på utrymme och finanser :/

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Tackar för alla fina komentarer . roligt att man får feedback från folk.

Skrivet av KriJu:

Riktigt snyggt med aluskivan insänkt i hyllplanet.

Glasskivan jag har på mitt bord är 6mm tjock. Bordet och glaset från IKEA.
Tror mitt nästa bort kommer vara från Doopy-T, för du gör väl några extra som du säljer

Hahaha. Nä detta blir nog en "One Off". Satt faktiskt lite o funderade på att man hade kunnat starta företag o göra Custom möbler till folk. vet dock inte om jag orkar (lat som man e). Grymt mycket jobb med faktiskt men hade man fixat lite mer maskiner typ en gersåg o lite annat så hade det nog blivit lättare.
Har faktiskt planer på att göra en Tv bänk med inbyggd HTPC och Bioduk på motor som kan fällas ner. Givetvis ska denna med ha all kabeldragning dold. ska nog börja rita lite på den nu faktiskt.

Skrivet av WarWolf.667:

Funderar på ett liknande project själv så fort jag får lite mer tid över, dock så tror jag inte jag vill ha en skärmhylla utan funderar med på ha skärm på arm typ som denna Komplett.se - Norlink SpaceCo Pro S1 iofs lite dyr men jaja

Ja den va nog lite onödigt dyr vill jag säg. bortser man från att jag ska lacka den hos ett proffs (hade man nöjt sig med snäppet under perfektion så hade man lätt kunnat göra de med blank sprayfärg eller lackspruta kopplad till kompressorn) så går nog inte hela bordet på mycket mer än 2000. så lägga 2000 extra på en upphängning vet jag inte om de kan vara värt. men klart har man 2k som ligger o flyter så varför inte.

Visa signatur

Overclocking FTW!

Permalänk
Medlem

Blev ett varv i verkstan ida
har lagt fyller över alla kanterna o allt spackel så nu ser man inte att de har varit mer än 1 del.
Har dock förlagt min kamera hos en kompis. ska hämta den imorgon så blir det en liten bildupdate då.

Visa signatur

Overclocking FTW!

Permalänk
Medlem

Har varit i garaget lite i helgen och igår. själva bordet är i stora slängar klart. lite finslip o kanske 1 runda sprutspackel till sen är den klar för att lämnas iväg på lack. ska börja på den nedersta lådan imorgon och hoppas på att jag får hem lite alu snart med så jag kan göra locken till dem o allt till datorlådan med.

Har varit för lat för att hämta min kamera så har inte blivit fler bilder :S

Visa signatur

Overclocking FTW!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doopy-T:

Har varit för lat för att hämta min kamera så har inte blivit fler bilder :S

Vad är det för stil? Vi vill se bilder!

Permalänk
Medlem

Ett trevligt bygge du har för dig. Har du hunnit tänka på ifall du ska gömma kablarna upp till skärmarna? Eftersom du vill ha bort alla kablar så kanske det är ide att fasa ur ett spår eller liknande i konsolerna som håller i övre hyllan.

Visa signatur

FD define r3, i5, 12gb ddr3 1600, Gtx 970, 3*acer gd245hq 24", windows 7 x64 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av KriJu:

Vad är det för stil? Vi vill se bilder!

hehe ja fan får ta o skärpa mig. ska ner o hämta den idag o kanske även jobba lite på bordet så ikväll kanske det kan bli ett par bilder.

Skrivet av Rstu:

Ett trevligt bygge du har för dig. Har du hunnit tänka på ifall du ska gömma kablarna upp till skärmarna? Eftersom du vill ha bort alla kablar så kanske det är ide att fasa ur ett spår eller liknande i konsolerna som håller i övre hyllan.

Jag har inte funderat så mycket på det faktiskt. tror inte det blir så eftersom konsollerna sitter mellan hålen in i skrivbordet och på så vis vid sidan av skärmarna också så då hade jag fått dra kablen åt sidan, ner längs konsollen och tillbaka in o hålet. blir onödigt. de får nog bara gå rakt ner. Men inget är skrivet i sten ännu så vem vet.

Visa signatur

Overclocking FTW!