Windows 7 och XP vill inte prata med varandra

Permalänk

Windows 7 och XP vill inte prata med varandra

Hej alla.

Har införskaffat en bärbar dator med Windows 7 64-bitars. Nu vill jag ju självklart skicka över en massa spel, film och musik till den eftersom Harpan faktiskt inte är kul längre.

Jag ser den bärbara (W7) på den stationära (XP 32-bitars) och har skapat en mapp där jag ska dumpa allt. Däremot då jag försöker slänga in min bildmapp, till exempel, så säger den:

"Det går inte att kopiera Thumbs. Det angivna nätverksnamnet är inte längre tillgängligt."

Försöker med enskilda filer, men det fungerar inte heller.

Jag ser den stationära i den bärbara (med W7), men då jag försöker komma åt den så säger den bara:

"\\HAL är inte tillgänglig. Kanske har du inte behörighet att använda den här resursen. Be serverns administratör om hjälp.

Ett RPC (Remote Procedure Call) nådde inte fram."

Jag har stängt av allt vad brandväggar heter och innebär (även i routern).
Den stationära kör via tråd till routern och den bärbara kör via trådlöst till routern.

Båda datorerna svarar på ping via CMD.

Förslag uppskattas.

Mvh Magnus.

Permalänk
Vila i frid

Enklaste sättet om man är nybörjare på fildelning är att stänga av "förenklad fildelning" och istället se till att använda de inloggningsuppgifter man har på den dator man ska koppla upp sig mot, dvs använda kontonamn och lösen genom att använda "Connect using different credentials..." eller vad det nu heter i svensk version.

Permalänk

Nybörjare och nybörjare... Det är W7 jag inte kan med...

Har i varje fall stängt av "Förenklad fildelning" på båda nu. Hittar ingen ställe att mata in inloggningsuppgifterna du pratar om dock.

Försöker jag skicka över min musik-mapp så kommer följande upp:
"(Filnamn) kunde inte kopieras. Sökvägen är för lång."
Detta oavsett var ifrån eller till var jag skickar allt.

Fler förslag?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av BlackLightStar:

Hittar ingen ställe att mata in inloggningsuppgifterna du pratar om dock.

Starta Utforskaren och tryckt på ALT-tangenten om du har gömt verktygsmenyn, välj "Verktyg", välj "Anslut nätverksenhet", välj "Anslut med ett annan användarnamn"