Råd om att bygga ett intel baserat 3d system 15-30 000

Permalänk

Råd om att bygga ett intel baserat 3d system 15-30 000

Hej skulle vilja ha råd om att bygga det absolut mest effektiva 3d systemet jag har för nuvarande 2st tämligen dyra riggar men detta ska vara byggt enbart för 3d.
Jag hade tänkt mig
Moderkort: gigabyte ud9
Processor:I7 980
Ram:12gig ddr3 1866mhz
Nätagg:Corsair AX 1200W PSU
Grafikkort: 2 x gtx580

Men jag är kluven på vad jag ska använda mig av för grafikkrets då jag nyligen fått förklarat för mig av en tämligen respekterad och kunnig swecklockers medlem att Nvidias 460 serie i princip piskar allt på marknaden isåfall vore det ju en jävla waste att köpa över dubbelt så dyra kort.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Henka_871:

Grafikkort: 2 x gtx580

Men jag är kluven på vad jag ska använda mig av för grafikkrets då jag nyligen fått förklarat för mig av en tämligen respekterad och kunnig swecklockers medlem att Nvidias 460 serie i princip piskar allt på marknaden isåfall vore det ju en jävla waste att köpa över dubbelt så dyra kort.

Exakt som jag skrev i den tråden piskar SLI 460 alla ENSKILDA grafikkort, exempelvis 1x580 eller 1x5970.

2x 580 kommer självklart att slå 2x 460 med god (~+90-95%) marginal. I din budget är det också (som jag påpekade i din andra tråd) 2x 580 som gäller.

460 kan dessutom inte köras SLIx3 eller x4, även om 470x3 är en lösning som också kan fungera, om än ej uppgraderingsbar.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Ja jag var mer eller mindre en smula ironisk i det jag skrev, jag ville få igång disskutionen på denna tråd istället därav inlägget.
Jag är fullt medveten om att 460 är inte jämförelsebart med 480, 580 men som du säger (zcenic) 2 i sli är en annan femma.
jag postade iaf i min andra tråd att jag nu beställer 2st 460 för att se om jag kan få bättre resultat än senast kanske har det kommit nya drivrutiner som får korten att prestera mkt bättre plus att jag valt kort som har amp så kommer överklocka rejält.
Jag skrev i ett inlägg i förra tråden att mitt ares var 7-8ggr snabbare än gtx 460 det var ren och skär ironi jag kände bara att ja var tvungen då just tråden fick så mycket uppmärksamhet.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*

Onödigt att skapa en ny tråd om detta. Den andra tråden spårade ur och att fortsätta på samma bana här ser jag ingen poäng med.