Permalänk
Medlem

Grymma problem med datorn - hjälp!

Hej!

Under höstlovet, för nån vecka sen, installerade jag Win 7 på min dator. Jag råkade då göra fel och ha kvar min gamla hårddisk, med Vista på, så bootfilerna hamnade på den hårddisken och inte på min nya på 1tb.
Så, jag tog ut en gamla hårddisken och lämnade bara kvar den nya, och installerade Win 7 igen (win 7 professional 64-bit)
Nu började problemen.

Jag kan starta upp datorn och komma in i windows. Men, efter ca 2 timmars vanligt användande fryser den. Helt plötsligt. Allt bara stannar. Ibland blir det blue-screen, men oftast inte.
Så jag åste då hålla in av/på knappen så den stängs av och boota den igen. Vanligtvis bootar den igen och man hör moderkorts-pipet, men ca hälften av fallen startar den inte och jag hör ingen pip.
Om jag väntar nån timme så går den igång. Kan det indikera på ett överhettningsproblem?

Jag kan inte köra något spel. Belastas datorn för mycket så fryser den.

Mitt problem är alltså att datorn fryser, konstant. Och jag är nu jävligt frustrerad och vet inte vad jag ska göra.
När jag har kommit in i windows har jag uppdaterat bios till det senaste, uppdaterat grafikkortsdrivrutinerna, jag har även ominstallerat win 7 utan problem.

sweclockers, hjälp mig. Vad ska jag göra?

Mina spec är:
Amd Phenom II 965 3,4ghz
Asusu m4a785d-m Pro
Sapphire Radeon 5850 1gb
8gb DDR2 a-data PC6400 ram
1TB samsung hårddisk
Corsair 550w

Tack på förhand!

Visa signatur

Antec sixhundred, Corsair XMS3 4GB (2 x 2GB) 1600MHz DDR III 4gb pc12800, Asus DirectCU II GTX 570, Corsair TX 650w V2, Amd Phenom II 965 3,4 ghz, 1TB Samsung HDD + 250 gb hdd maxtor, Asus M4A87TD EVO, Samsung T220 22", Razer Deathadder, Razer Arctosa, Logitech Z-4

Permalänk
Vila i frid

Tanka upp blåskärmsdumpen på http:/sharebee.com/ så kan vi analysera den åt dig.

Permalänk
Medlem

Inte för att jag vet felet men.

Uppdaterar man bios bruka det stå att man ska nollställa den efteråt. Ta först bort ström kabeln från datorn så att allt är helt död. Ta ut batteriet som ser ut som ett mynt ett tag (nån minut). Funkar den går du in i bios, ställ in det du vill och sparar.

När vissa installerade Win 7 räckte det inte att formatera utan de var tvungen att ta bort och skapa nya partitioner som snabb formaterades.

Någon nämnde Uppdatera med Win Uppdate och ladda ned drivrutiner till delarna om det finns bättre på tillverkarnas hemsida.

Sen kan man behöva gå in i bios och ställa in minnenas timing (latens eller Åtkomsttidstiming) och Volt (Spänning).
Exempel Komplett.se - Corsair TWIN2X PC6400 DDR2 4GB KIT CL5

Permalänk
Medlem

Ladda ner memtest86+ bränn på CD och boota med denna

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Ladda ner memtest86+ bränn på CD och boota med denna

ska försöka göra det om jag kan få tillgång till någon dator..
Någon som har en liten snabb aning om vad som kan vara problemet?

Visa signatur

Antec sixhundred, Corsair XMS3 4GB (2 x 2GB) 1600MHz DDR III 4gb pc12800, Asus DirectCU II GTX 570, Corsair TX 650w V2, Amd Phenom II 965 3,4 ghz, 1TB Samsung HDD + 250 gb hdd maxtor, Asus M4A87TD EVO, Samsung T220 22", Razer Deathadder, Razer Arctosa, Logitech Z-4

Permalänk
Medlem

Datorn frös nyss igen.
Jag hade kört den i ca 1,5 timmar och sen frös den.
Jag bootade igen på direkten med den frös innan den kom in i windows. Jag bootade 10min efter det och den frös i login till windows.
Jag bootade igen efter ca 5 min och den frös precis när jag kom in i windows.
Så det är som att jag kommer närmare och närmare, skumt som satan.

Visa signatur

Antec sixhundred, Corsair XMS3 4GB (2 x 2GB) 1600MHz DDR III 4gb pc12800, Asus DirectCU II GTX 570, Corsair TX 650w V2, Amd Phenom II 965 3,4 ghz, 1TB Samsung HDD + 250 gb hdd maxtor, Asus M4A87TD EVO, Samsung T220 22", Razer Deathadder, Razer Arctosa, Logitech Z-4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskario:

Datorn frös nyss igen.
Jag hade kört den i ca 1,5 timmar och sen frös den.
Jag bootade igen på direkten med den frös innan den kom in i windows. Jag bootade 10min efter det och den frös i login till windows.
Jag bootade igen efter ca 5 min och den frös precis när jag kom in i windows.
Så det är som att jag kommer närmare och närmare, skumt som satan.

Uppdatering:
brände memtest på en skiva men det vill fan inte fungera. Bootade med skivan, testet startade, tror jag. Det kom upp massa text och sen hände ingen. Försökte trycka ESC men inget hände.
Jag testade igen men datorn frös i BIOS-skärmen som kommer upp.
Alltså helvete nu börjar jag bli riktigt arg, varför händer detta?

tack för hjälpen ändå!

Visa signatur

Antec sixhundred, Corsair XMS3 4GB (2 x 2GB) 1600MHz DDR III 4gb pc12800, Asus DirectCU II GTX 570, Corsair TX 650w V2, Amd Phenom II 965 3,4 ghz, 1TB Samsung HDD + 250 gb hdd maxtor, Asus M4A87TD EVO, Samsung T220 22", Razer Deathadder, Razer Arctosa, Logitech Z-4

Permalänk
Medlem

Har du kollat temperaturer på allt?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

Jag skulle gissa på hårdvaru fel förmodligen ramminnet, testa att köra med en ramminnes modul åt gången och kör memtest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskario:

Uppdatering:
brände memtest på en skiva men det vill fan inte fungera. Bootade med skivan, testet startade, tror jag. Det kom upp massa text och sen hände ingen. Försökte trycka ESC men inget hände.
Jag testade igen men datorn frös i BIOS-skärmen som kommer upp.
Alltså helvete nu börjar jag bli riktigt arg, varför händer detta?

tack för hjälpen ändå!

Plocka ut så mycket minne du kan och testa ett och ett eller parvis, funkar gamla vistainstallationen bra? Alltså utan den nya disken....

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Plocka ut så mycket minne du kan och testa ett och ett eller parvis, funkar gamla vistainstallationen bra? Alltså utan den nya disken....

Nej samma frysproblem i vista, så det kan ju inte vara mjukvaran..
Kan testa det du nämnde nu.

Kan tillägga att jag hade Driver Stopped Responding And Recovered! - Page 5 - Windows 7 Forums detta problem som satan sista tiden jag körde vista och när Win 7 fungerad (ja det fungerade bra som fan när bootfilerna låg på den andra hårddisken, innan jag ominstallerade det på ITB hårddisken. Dock mot slutet när det var så, att jag körde win 7 fast bootfilerna på gamla hårddisken, så frös det också, vilket var anledningen till att jag tog bort den gamla och gjorde en ominstallation.)

Jag hade detta drivrutinsproblem som satan, spel började frysa och den där rutan kom upp, men sen kunde jag fortsätta spela.
Kan det ha någon betydelse?

Visa signatur

Antec sixhundred, Corsair XMS3 4GB (2 x 2GB) 1600MHz DDR III 4gb pc12800, Asus DirectCU II GTX 570, Corsair TX 650w V2, Amd Phenom II 965 3,4 ghz, 1TB Samsung HDD + 250 gb hdd maxtor, Asus M4A87TD EVO, Samsung T220 22", Razer Deathadder, Razer Arctosa, Logitech Z-4

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem som dig för 1 år sedan, det visade sig att det var fel på mitt moderkort, testade flera andra operativsystem men samma sak hände bilden frös, gick inte starta upp igen förens efter 1- 2 h, när jag överbelastade datorn med program så frös den.

Så jag provade broshans moderkort och det funkade som vanligt igen, köpte mig ett nytt och allt är nu frid och fröjd.

Ingen expert på datorer, prova byta moderkort hoppas det hjälper!

Permalänk
Medlem

Testa med ett minne i taget eller olika par till att börja med.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem

Ska köra ett memtest-marathon nu och köra ramstickorna i olika kombinationer, men som zappan sa misstänker jag också att det kan vara moderkortet.
Hittills när jag kört memtest har det bara stannat på ca 5%, men det fryser inte för en grej i vänstra hörnet blinkar, men testet stannar...
Har nu inte testat alla ramstickor enskilt heller så ska inte dra några förhastade slutsatser..

Visa signatur

Antec sixhundred, Corsair XMS3 4GB (2 x 2GB) 1600MHz DDR III 4gb pc12800, Asus DirectCU II GTX 570, Corsair TX 650w V2, Amd Phenom II 965 3,4 ghz, 1TB Samsung HDD + 250 gb hdd maxtor, Asus M4A87TD EVO, Samsung T220 22", Razer Deathadder, Razer Arctosa, Logitech Z-4

Permalänk
Medlem

Kom just på att när jag installerade mobbot för 3 månader sen så råkade jag komma åt kylflänsen över nordbryggan (sydbryggan?) så den sitter något löst. Kan det ha betydelse?

Visa signatur

Antec sixhundred, Corsair XMS3 4GB (2 x 2GB) 1600MHz DDR III 4gb pc12800, Asus DirectCU II GTX 570, Corsair TX 650w V2, Amd Phenom II 965 3,4 ghz, 1TB Samsung HDD + 250 gb hdd maxtor, Asus M4A87TD EVO, Samsung T220 22", Razer Deathadder, Razer Arctosa, Logitech Z-4

Permalänk
Medlem

Jag testade nu att starta datorn med ramstickorna i olika platser och olika många i men det gjorde ingen skillnad, alltså kan det inte vara ett ram fel. Jag börjar starkt misstänka att det är moderkortet som är boven. Moderkortet inköptes från inet i september.

Visa signatur

Antec sixhundred, Corsair XMS3 4GB (2 x 2GB) 1600MHz DDR III 4gb pc12800, Asus DirectCU II GTX 570, Corsair TX 650w V2, Amd Phenom II 965 3,4 ghz, 1TB Samsung HDD + 250 gb hdd maxtor, Asus M4A87TD EVO, Samsung T220 22", Razer Deathadder, Razer Arctosa, Logitech Z-4

Permalänk
Medlem

kan fortfarande vara fel på ditt ram minne då alla stickorna kan vara trasiga.. och sure kan vara den kylaren som du kom åt MEN det vet vi bara om du kan kolla tempraturerna på chipset är dom inte höga så är det inte felet..

skulle fortfarande gissa på att det är ditt minne som strular.. försök kolla med någon polare med samma typ av minnen om du kan få låna och prova med en av hans minnen

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Har tyvärr ingen möjlighet i nuläget att testa några andra ramstickor. Hur kollar man temperaturen på chipset på mobbot?

Edit: har nu testat att köra ramstickorna en och en åt gången men det är ingen skillnad...
Och jag vägrar att tro att alla är sönder då dom inte är exakt lika dana och jag köpte dem inte samtidigt.

Visa signatur

Antec sixhundred, Corsair XMS3 4GB (2 x 2GB) 1600MHz DDR III 4gb pc12800, Asus DirectCU II GTX 570, Corsair TX 650w V2, Amd Phenom II 965 3,4 ghz, 1TB Samsung HDD + 250 gb hdd maxtor, Asus M4A87TD EVO, Samsung T220 22", Razer Deathadder, Razer Arctosa, Logitech Z-4

Permalänk
Medlem

Tjabba
Jag hade EXAKT samma problem på min dator innan. Det löste sig när jag ändrade RAM minnets Timings. Jag drog även upp volten ett snäpp och detta tillsammans med fixade timings löstes problemet. Jag kan tyvärr inte svara på exakt varför det hälpte, men det gjorde det. Googla dina minnens artnmr så borde du få upp rekomenderade timings och volt för minnet. Kolla även upp ditt moderkort, för vissa moderkort fungerar bättre med vissa minnen om de INTE har sina orginal timings.

Jag är tyvärr inte insatt i AMDs grejor över huvud taget så jag kan inte svara på hur du gör detta, förutom att det måste ske i BIOS.

Men jag hoppas att det hjälper, jag vet hur frustrerande det var!!

Permalänk
Medlem

Skruva åt kylflänsarna till bryggan.
Om tex nordbryggan blir för varm kommer du få frysningar och liknande.
Kolla länken nedan, finns ett gäng bra program för övervakning och tester.

http://www.sweclockers.com/artikel/12202-atta-verktyg-for-ove...

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem

Ska testa ändra timings på ramet och fixa lite samt skruva åt kylflänsen.
Tack för svar!

Visa signatur

Antec sixhundred, Corsair XMS3 4GB (2 x 2GB) 1600MHz DDR III 4gb pc12800, Asus DirectCU II GTX 570, Corsair TX 650w V2, Amd Phenom II 965 3,4 ghz, 1TB Samsung HDD + 250 gb hdd maxtor, Asus M4A87TD EVO, Samsung T220 22", Razer Deathadder, Razer Arctosa, Logitech Z-4

Permalänk
Medlem

Märkte nyss när jag kollade i BIOS att jag har kört minnena i Unganged mode. Kan det har någon betydelse tror ni?
Jag ändrade självklart till ganged...

Visa signatur

Antec sixhundred, Corsair XMS3 4GB (2 x 2GB) 1600MHz DDR III 4gb pc12800, Asus DirectCU II GTX 570, Corsair TX 650w V2, Amd Phenom II 965 3,4 ghz, 1TB Samsung HDD + 250 gb hdd maxtor, Asus M4A87TD EVO, Samsung T220 22", Razer Deathadder, Razer Arctosa, Logitech Z-4

Permalänk
Medlem

Everest säger att moderkortet är 35 grader och det är ju inte så farligt. Märkte också att DRAM körs i 1.95v. Är det mycket? Har för mig att mina jag har ska köras i 1.8, kan det vara detta som är problemet?

Visa signatur

Antec sixhundred, Corsair XMS3 4GB (2 x 2GB) 1600MHz DDR III 4gb pc12800, Asus DirectCU II GTX 570, Corsair TX 650w V2, Amd Phenom II 965 3,4 ghz, 1TB Samsung HDD + 250 gb hdd maxtor, Asus M4A87TD EVO, Samsung T220 22", Razer Deathadder, Razer Arctosa, Logitech Z-4

Permalänk
Medlem

Fick ännu en blue-screen som jag hann ta kort på för, bilden frös under blue-screen -.-
Aha, jag kan lägga upp bilder imorgon men det stod i alla fall att det var fel med win32.sys
Någon som vet vad det kan betyda?

Visa signatur

Antec sixhundred, Corsair XMS3 4GB (2 x 2GB) 1600MHz DDR III 4gb pc12800, Asus DirectCU II GTX 570, Corsair TX 650w V2, Amd Phenom II 965 3,4 ghz, 1TB Samsung HDD + 250 gb hdd maxtor, Asus M4A87TD EVO, Samsung T220 22", Razer Deathadder, Razer Arctosa, Logitech Z-4

Permalänk

Kolla vad det ska vara för volt på ram minnena och ställ in därefter.
Jag hade problem med just detta förut då jag uppgraderade ram och i bios hade man fortfarande samma volt på ramen som dom gamla så jag fick sänka och då funkade det perfekto