Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Qualcomm Snapdragon mot 28 nanometer

Permalänk
Melding Plague

Qualcomm Snapdragon mot 28 nanometer

Amerikanska Qualcomm fortsätter att utveckla den ARM-baserade plattformen Snapdragon. Under 2011 hoppas företaget på att nå 28 nanometer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Qualcomm förbereder även grafikprocessorer i Adreno 300-familjen vilka ska erbjuda prestanda jämförbar med Playstation 3 och Xbox 360

Um ok.. har inte läst artikeln på Anandtech, ännu, men det där kan inte stämma..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anosh:

Um ok.. har inte läst artikeln på Anandtech, ännu, men det där kan inte stämma..

om det väl gör det så kommer nog microsoft och sony få tänka om lite med deras nästa generation som kommer under samma tid...

kommer att älska emulerings program på mobiler OM det väl stämmer ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Hahaha härligt att de tror mitt gamla elefantöra är lika kraftfullt som ett psp

Permalänk
Skrivet av Anosh:

Um ok.. har inte läst artikeln på Anandtech, ännu, men det där kan inte stämma..

@anandtech: Even more interesting is Qualcomm stating that Adreno 3xx will have performance similar to the Xbox 360/PS3.

Permalänk
Medlem

Jo men tjena. Bullshit så det bara skriker om det.

Det kan givetvis stämma i något avseende men det är ganska irrelevant. Sättet man försöker få det att låta gör att det inte är något annat än ful marknadsföring. Störtlöjligt.

Permalänk
Medlem

Sweclockers pessimistforumet 2010

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

"Prestandan anges till fem gånger bättre jämfört med första generationens Snapdragon, vilken finns i bland annat Google Nexus One och HTC Desire. Grafikprestandan ska ha dessutom ha fyrdubblats samtidigt som hela plattformen förbrukar 75 procent mindre energi."

Kom igen Bulldozer och Radeon 7000!!! Visa framfötterna!!

Men mer seriöst, det är riktigt bra förbättringar Qualcomm verkar ha fått till, så mycket mer prestanda till så mycket mindre energi är helt fantastiskt, dessutom lär de ju bli billigare i samma veva. Sen om det där med 360 och ps3 stämmer kan man väl diskutera, i vissa avseenden och med vissa specifika tester kan det kanske stämma, men annars låter det lite väl optimistiskt att hävda detta. Iofs, i dagsläget är ju ps3 och 360 rätt gamla om man ser till hur snabbt hårdvara åldras, och om ytterliggare 3 är lär de ju vara reliker. Dagens telefoner är ju ungefär lika kraftfulla som en high-end dator för ca 10 år sen, så om 3 är är det ju inte helt otänkbart att de presterar som en high end 2003-5 dator, vilket är ganska likt en ps3 och 360.

Permalänk
Inaktiv

Nåja nu är det väl så att det är en dualcore processor man talar om. PS3 har väl en 8 core om jag inte minns fel? Dessutom en relativt krafig sådan?

Om det nu är så att deras system kan jämföras med PS3 och dra 75% mindre energi än dagens mobiltelefoner, borde man då inte satsa på samtliga datormarknader? Sätt ihop en 10stk sådana dualcore processorer i en dator och den kommer spöa skiten ur vilken AMD/Intel burk som helst dessutom förbruka mindre energi än en Intel Atom dator.

Skrivet av Inian:

"Prestandan anges till fem gånger bättre jämfört med första generationens Snapdragon, vilken finns i bland annat Google Nexus One och HTC Desire. Grafikprestandan ska ha dessutom ha fyrdubblats samtidigt som hela plattformen förbrukar 75 procent mindre energi."

Kom igen Bulldozer och Radeon 7000!!! Visa framfötterna!!

Men mer seriöst, det är riktigt bra förbättringar Qualcomm verkar ha fått till, så mycket mer prestanda till så mycket mindre energi är helt fantastiskt, dessutom lär de ju bli billigare i samma veva. Sen om det där med 360 och ps3 stämmer kan man väl diskutera, i vissa avseenden och med vissa specifika tester kan det kanske stämma, men annars låter det lite väl optimistiskt att hävda detta. Iofs, i dagsläget är ju ps3 och 360 rätt gamla om man ser till hur snabbt hårdvara åldras, och om ytterliggare 3 är lär de ju vara reliker. Dagens telefoner är ju ungefär lika kraftfulla som en high-end dator för ca 10 år sen, så om 3 är är det ju inte helt otänkbart att de presterar som en high end 2003-5 dator, vilket är ganska likt en ps3 och 360.

Permalänk
Medlem

Snarare är dagens mobiltelefoner eller snapdragon som en dator som va riktigt slö för 10 år sen inte en highend för 10 år sen.
men kul att det går framåt mycket marknadsföring liten förankring med verkligheten

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk

I andra rutan där så menar den att den skall ha samma spelprestanda som PS2, Wii och .... Iphone 3GS? Det KAN väl inte stämma, det betyder att dessa 3 enheter har samma prestanda men itne har väl en 3GS nått att sätta mot en PS2 eller wii?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

och här går jag och är väldigt sugen på att köpa en Galaxy S..
man vet ju att Samsung kommer vara en av de första att leverera telefoner med denna nya CPU när den väl är färdig.

enligt rykten så har ju Samsung en Galaxy S2 på gång som ska använda den nya CPU:n i början på nästa år.

Ska man vänta 3 månader och se vad samsung kommer med eller ska man ändå köpa en Galaxy S nu?
sitter på en Samsung Jet nu som jag ångrar att jag köpte (den var iofs billig men ändå), skulle köpt något med Android i istället.

vilket dilemma...

Permalänk
Medlem

Jag hade en AMD K7 på 650 MHz och ett GeForce 256 kort i gymnasiet (kommer ej ihåg resten av specarna), det var runt 2000, och det var bland det bästa som fanns, om inte annat var det det bästa som fanns 1999(då den hårdvaran släpptes), och den riggen spöar dagens smartphones upp med lätthet. Givet så är det rätt exakt 11 år sen den hårdvaran släpptes och inte 10, men det är nära nog för min grova hypotes om möjligheten för Qualcom att leverera något som motsvarar en ps360 runt 2013, speciellt då telefoner tar in på traditionella datorer hårdvarumässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

I andra rutan där så menar den att den skall ha samma spelprestanda som PS2, Wii och .... Iphone 3GS? Det KAN väl inte stämma, det betyder att dessa 3 enheter har samma prestanda men itne har väl en 3GS nått att sätta mot en PS2 eller wii?

Precis och prestandaskillnaden mellan wii och ps2 är också rätt stor till wiis favör.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Hur som låter det bra då tex min Desire äter upp batteriet på 4 timmar med GPS och Copilot igång
Sen hade jag gärna sett denna med dualcore (om det nu inte är det)

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem

Så svårt kan det inte vara att slå ett PS3s grafikprestanda. Komponenterna där i var ju fan gamla när konsolen lanserades. Sitter ett geforce 7800 i PS3, ganska värdelöst alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Hahaha härligt att de tror mitt gamla elefantöra är lika kraftfullt som ett psp

Så dålig var väl inte n-gage. Det var ju den bästa bärbara konsolen när den kom. Med sin 3d-grafik pissade den ju på gameboys 2d.

Många spel som gjordes till ngage portades över till nintendo ds. 3d-Splintercell som gjordes till ngage finns att köpa till nintendo ds till exempel:P Dock gjorde man om det för högre upplösning osv, men grunden och grafikkmotorn ska vara samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inian:

Jag hade en AMD K7 på 650 MHz och ett GeForce 256 kort i gymnasiet (kommer ej ihåg resten av specarna), det var runt 2000, och det var bland det bästa som fanns, om inte annat var det det bästa som fanns 1999(då den hårdvaran släpptes), och den riggen spöar dagens smartphones upp med lätthet. Givet så är det rätt exakt 11 år sen den hårdvaran släpptes och inte 10, men det är nära nog för min grova hypotes om möjligheten för Qualcom att leverera något som motsvarar en ps360 runt 2013, speciellt då telefoner tar in på traditionella datorer hårdvarumässigt.

Jag tror inte ens en Samsung Galaxy S slår den datorn stort, jag skulle gissa att t ex CPU-prestandan är liknande.

Permalänk

Hade velat ha en telefon på marknaden som har en månads batteritid. Med denna hårdvaran kan det vara möjligt. Ta bort all lull lull förutom SMS, MMS och ringfunktioner, gör mjukvaran 99.9% buggfri, och satsa på mick/högtalare av studiokvalitet och överdriven byggkvalitet.

Det företaget som är först med denna telefon kommer sälja MÅNGA, så man kan använda sin smartphone som dator och ha en telefon som är just det...en telefon. Jag hade köpt en direkt som tillbehör för min Galaxy.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Det är pinsamt att de gör såna här jämförelser, de flesta förstår att de inte kommer att kunna leverera vad de "lovar". Snart kommer dessutom några än mer pinsamma prylfreaks gå omkring och tro att de har en PS3 i fickan :-/ suck

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Varför? LG kommer med sin mobil som innehåller en dual core med TEGRA 2 platform redan nästa år.

Permalänk

Tillverkar Qualcomm sina kretsar själva? Eller är det TSMC som sköter den biten?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

Precis och prestandaskillnaden mellan wii och ps2 är också rätt stor till wiis favör.

Wii har exakt samma komponenter som i en gamecube, det enda så är det att dom har klockat processorn lite och sen lagt till nytt skal samt fixat handkontrollerna. Ett wii har med andra ord inte speciellt bra grafik och det ser du väll ändå när du kollar på ett wii spel?

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem

Inte riktigt sant wii är i allafall 50% snabbare än gamecube

Skrivet av raffe1995:

Wii har exakt samma komponenter som i en gamecube, det enda så är det att dom har klockat processorn lite och sen lagt till nytt skal samt fixat handkontrollerna. Ett wii har med andra ord inte speciellt bra grafik och det ser du väll ändå när du kollar på ett wii spel?

Wii är märkbart mycket snabbare än Gamecube, den är snarare någonstans runt xbox 1 i prestanda

skickar med lite länkar som källor ^^
Broadway (microprocessor) - Wikipedia, the free encyclopedia
Wii Technical Specification - Hyrule.net
Hollywood (graphics chip) - Wikipedia, the free encyclopedia
Revolution's Horsepower - Wii News at IGN

Permalänk
Medlem
Skrivet av TofZ:

och här går jag och är väldigt sugen på att köpa en Galaxy S..
man vet ju att Samsung kommer vara en av de första att leverera telefoner med denna nya CPU när den väl är färdig.

enligt rykten så har ju Samsung en Galaxy S2 på gång som ska använda den nya CPU:n i början på nästa år.

Ska man vänta 3 månader och se vad samsung kommer med eller ska man ändå köpa en Galaxy S nu?
sitter på en Samsung Jet nu som jag ångrar att jag köpte (den var iofs billig men ändå), skulle köpt något med Android i istället.

vilket dilemma...

Jag skulle vänta. det gör jag föresten redan, hehe. vill också ha en galaxy s, men det känns som att den börjar bli gammal nu. iofs så har den ju även blivit billigare.. nej vänta säger jag.

Visa signatur

MSI GT73VR Titan

Permalänk
Medlem

Citat nyheten:
"Grafikprestandan ska ha dessutom ha fyrdubblats samtidigt som hela plattformen förbrukar 75 procent mindre energi."
Menar dem att den nya plattformen drar 75 % eller 25 % av vad den föregående plattformen drog? Det som faktiskt skrivs är 25 %, men det låter som lite väl mycket fantasi för att jag ska kunna svälja det rakt av

Permalänk

Ja de har skrivit fel. Processorn i Xbox360 och PS3 är betydligt mycket snabbare.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

5x prestanda och 75% mindre energiförbrukning. Tror jag på när jag ser det

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Ja de har skrivit fel. Processorn i Xbox360 och PS3 är betydligt mycket snabbare.

Om du tittar lite mer noga så ser du att de skriver "similar game performance" alltså liknande spelprestanda. Detta betyder inte alls att processorn är lika snabb som i ett ps3. Det betyder att du kan spela liknande spel som du idag kan spela på ps3, med likartad prestanda.

Permalänk
Medlem

Plastation Phone eller PSP2 kommer att ha en Snapdragon processor och komma i slutet av 2011!!
Fan vad najs om den hade grafik som är nåt mellan PS2 och PS3 Och att kunna ringa och sms är ju inte helt fel

mer info!
Visa signatur

SG09, 760g, FX8350, H80i, HD7870, 8Gb, 2Tb, 630watt