Överklocka grafikkort förstör garantin - eller hur? (Bevisa min kompis fel nu)=

Permalänk
Avstängd

Överklocka grafikkort förstör garantin - eller hur? (Bevisa min kompis fel nu)=

Hej, min kompis påstår att man kan överklocka grafikkort bara man klockar tillbaks dom innan man eventuellt RMA:ar dom till standard hastigheterna, är detta sant?

Jag trodde att det fanns någon spärr som man såg hade gått över som dom kollar på när folk skickar in grafikkort?

Permalänk
Skrivet av janmikkinen:

Hej, min kompis påstår att man kan överklocka grafikkort bara man klockar tillbaks dom innan man eventuellt RMA:ar dom till standard hastigheterna, är detta sant?

Jag trodde att det fanns någon spärr som man såg hade gått över som dom kollar på när folk skickar in grafikkort?

Din kompis har rätt

Permalänk
Medlem

Sålänge de inte är fysisktmoddade betvivlar jag att de kan se vad som gjorts med korten, men att t ex flasha om BIOS på kortet kan kanske påverka garantin (t ex för att kunna öka spänningar mer och annat). Men generellt sett har din kompis rätt.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det ligger till riktigt då jag aldrig klockat sönder ett kort, men oftast klockar du ju med programvara, så den nya frekvensen laddas väl inte förräns du kommit in i windows och har det programmet igång?

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Avstängd

Jahopp, då blev man ägd

Permalänk

Jag vattenkylde och klockade mitt ASUS 5970, det dog efter några månader så jag bytte bara tillbaks till stockylare och skicka tillbaks det så din kompis har rätt för jag fick ett nytt kort

EVGA däremot har livstidsgaranti(vid registrering) även om man byter kylare och klockar till världens ände

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Asheileon:

Jag vattenkylde och klockade mitt ASUS 5970, det dog efter några månader så jag bytte bara tillbaks till stockylare och skicka tillbaks det så din kompis har rätt för jag fick ett nytt kort

EVGA däremot har livstidsgaranti(vid registrering) även om man byter kylare och klockar till världens ände

jaha okej.

Men då förstår jag att vissa överklockar...