Diablo (första!) experience/leveling tips?

Permalänk
Avstängd

Härligt, då har jag "bara" 12 clvl kvar på min Warrior. Hmmm...

Jag ska samla ihop gold så jag kan köpa elixir of strength + magic. Sen ska jag köra på normal fram till Hell och köpa böcker. Men i övrigt går det ganska segt.
Hittade just Overlord's Helm, vilket var lite kul, men sen behöver jag gärna lite mer roliga grejer.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D || Corsair HX1000 || ASUS P6T SE || Core i7 920 @2.67GHz (stock) || Thermalright IFX-14 + 2st NF-P14 FLX || 3x2GB Corsair Dominator 1600 || Sapphire HD5870 || WD Raptor 150GB || Windows 7 x64 Home Premium || ZM-MFC3 || LG GGC-H20L || Samsung LED 7-series 46" UE46B7050 Min sida på DVD Profiler!

Permalänk
Avstängd

Nu har jag kommit rätt långt med min warrior. Det som behövs nu är utrustning. Jag har läst inlägget av Nilzohn, så jag har ett hum. Problemet är att jag inte hittar nåt av det där riktigt spännande.

Jag får rätt stora problem i Hell/Hell, dessutom. Men så är det ju utan rätt grejer. Redan Caves/Nightmare är en utmaning.
På normal/Hell är det dödsenkelt och jag behöver knappt vara försiktig var jag än går. Men det är inte mitt slutmål. Slutmålet är att vara praktiskt taget oövervinnlig.
Jag kör fortfarande SP. Ska jag dra igång en Warrior på MP lär jag börja från scratch och då har jag mina tankeg¨ångar på att faktiskt först lägga det mesta på vitality, eftersom alla de andra attributen finns det elixir för. Med hjälp av sådana ser min karaktär ut så här nu:

Med utrustning:

Det som syns på bilden ovan är:
Overlord's Helm
Fine sword of swiftness, dam 6-15, to hit +10%, +48% damage
Diamond plate of the stars, AC 55, resist magic 53%, +9 to all
Shield of the ages, armor 19
Amulet of the stars, +10 to all
2 st Ring of the moon +6/+5 to all

Jag har också vid sidan av detta en Meteoric bow of the heavens (+14 to all, +70% to hit), en Ruby ring of vigor (resist fire +56%, +18 vitality) samt en Amber ring of radiance (resist all +20%) samt lite saker som kan boosta min magi till 148 (blott).

Som synes har jag inte direkt bra grejer. Knappast tillräckligt bra för att klara spelet på varken Nightmare eller Hell i varje fall.
Bra AC (full plate) med resist är ett problem att hitta, samt saker med resist-attribut som dessutom har +all, samt svärd som gör stor skada, osv samtidigt som de är snabba. Svärdet jag har nu är okej. Enligt mig bättre än Griswold's Edge.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D || Corsair HX1000 || ASUS P6T SE || Core i7 920 @2.67GHz (stock) || Thermalright IFX-14 + 2st NF-P14 FLX || 3x2GB Corsair Dominator 1600 || Sapphire HD5870 || WD Raptor 150GB || Windows 7 x64 Home Premium || ZM-MFC3 || LG GGC-H20L || Samsung LED 7-series 46" UE46B7050 Min sida på DVD Profiler!

Permalänk
Medlem

hej

Testa lvla upp en sorc till 30+ och kör lazarus och lvl 16 på normal eller nightmare om du klarar, och fixa fireball level 15. På det viset kanske du hittar nåt mer användbart till din warrior, men om du tvunget vill spela med warrior med dom sakerna borde du först o främst leta på level 15-16 i normal,skit i 13-14 om det är för lätt. Tänk på att använda chain lightning med warrior den är bra med honom och fixa en alternativ setup när du kör magicmode, rings of wizardy och dreamflange mm så att din mana blir hög. Annars tipsar jag dig att spela nightmare caves med magicsetup så att du dels får exp och dels kan skrapa ihop items. Alternativ 3 är att gå in i ett spel och kolla vasd griswold har för saker och har han inget du behöver startar du helt enkelt om. Testa göra det i några timmar så hittar du säkert något bättre än det du har.

Framförallt måste du fixa mer ac helst 200+ samt mer to hit helst 150+ för NM och mer dex 120+.

Och du borde spela Multi men det skrev jag innan ser jag.

ps. undvik allting under level 9 för tillfället, inga bra drops. På din character level kan du hitta saker hos griswold såsom obsidian shield of the tiger,awesome shield of the tiger, awesome plate, eller saintly för den delen. Masters/Kings sword of haste/speed/heavens.

Visa signatur

Shuttle x48, 4gb RAM, Radeon 4850, intel 9450 2,66, nec lcd 20 wgx2, seagate 500gb 7200.2,

Permalänk
Avstängd

God morgon (eller natt, eftersom jag inte lagt mig än, haha...).

Jag har fått lite fnatt och kör just om alla tre klasser igen... Parallellt.
Faktum är att det jag märker tydligt är att de som gör snabbast framsteg är i följande ordning sorcerer, rogue och warrior. Samt hur pass bra de är att ta kål på fiender. Även om sorcerer inter tål så mycket stryk eller klarar av närstrider ens med de simplaste fiender, så äger han det mesta annat just för att hans magi är så mäktig.
På bara några dagar har jag fått upp honom nu i clvl 34! Vilket är det högsta hittills. Jag har maxat strength och vitality, eftersom jag som sagt kommer köpa elixirs för magic och dexterity. Enkelt gjort om man samlar gold på hell. Jag får ihop 200 000 golds på de första 6-7 dlvls.

Warrior var riktigt trög att spela med, speciellt eftersom jag envisas med att spela direkt på nightmare och så fort jag tror jag klarar det så maxar jag allt på hell. Det drygaste med honom är att han måste klara närstrider även på hell/hell vilket känns som en utopi om man inte är riktigt skillad spelare samt att han har idealiska saker och enormt hög clvl. Samt hans värdelösa magikunskaper... Tråkigt.

Rogue är mest lite instabil, men hon blir ju bättre vartefter. Dessvärre är man ju låst med pilbåge för henne vilket gör att hon inte kan bära sköld och gör henne sårbar för projektiler och i närstrider. Sedan är hennes magikunskaper inte alldeles utmärkta.

Nej, just nu spelar jag mest sorcerer som sagt och jag är lite glad eftersom jag lyckades stöta på Naj's Light Plate. Nu saknar jag mest den legendariska Thinking Cap, var jag nu hittar den.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D || Corsair HX1000 || ASUS P6T SE || Core i7 920 @2.67GHz (stock) || Thermalright IFX-14 + 2st NF-P14 FLX || 3x2GB Corsair Dominator 1600 || Sapphire HD5870 || WD Raptor 150GB || Windows 7 x64 Home Premium || ZM-MFC3 || LG GGC-H20L || Samsung LED 7-series 46" UE46B7050 Min sida på DVD Profiler!

Permalänk
Medlem

satsa bara på magic med sorceror.

Visa signatur

Shuttle x48, 4gb RAM, Radeon 4850, intel 9450 2,66, nec lcd 20 wgx2, seagate 500gb 7200.2,

Permalänk
Avstängd

Mjo, jag satsar på magic med honom, men det är smartare att lägga krutet först på vitality, eftersom det finns ju elixir för det andra. Jag har just samlat ihop 200 000 golds så jag kan få upp honom nu i 255+ i magic, även om det inte är max än eftersom han har saker som höjer attributen.
Men snart kommer min karaktär att ha max i allt. Sedan är det "bara" att leta saker och köpa böcker.
Dock är det fortfarande kämpigt med honom nere i hell på dito svårighetsnivå.
Det känns väldigt avlägset just nu att nå clvl 40, eftersom jag då måste spela där nere en hel massa.

Just nu har jag en "shield of blocking", vilket känns okej, men jag vet att jag kommer få ge upp den sen för att ha en arch-angel's staff. Men han är ändå inget vidare på att blockera projektiler. Dessvärre så kan ju ett svärd och en sköld tillsammans ha bra attribut som t ex +all eller resist, osv. Vilket en arch-angel stav inte har. Beige't...

Screen:

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D || Corsair HX1000 || ASUS P6T SE || Core i7 920 @2.67GHz (stock) || Thermalright IFX-14 + 2st NF-P14 FLX || 3x2GB Corsair Dominator 1600 || Sapphire HD5870 || WD Raptor 150GB || Windows 7 x64 Home Premium || ZM-MFC3 || LG GGC-H20L || Samsung LED 7-series 46" UE46B7050 Min sida på DVD Profiler!

Permalänk
Medlem

ALDRIG Vitality på Sorceror! Det är slöseri till vansinne! Du använder väl Mana Shield?

Permalänk
Medlem

suck, spela diablo UTAN hellfire och senaste patchar...
sorc är enda som gäller mana och faster hit recovery och spamma hydra så det står härliga till. inga resists knappt? du har inte spelat nånting på nightmare/hell då lr?

kan dock rekomendera closed battle.net på diablo 2. riktigt kul fortfarande

edit: när det gäller en stav med archangel så ska du ha magic lr faster hit recovery suffix på den. och +2 spell level är inte nödvändigtvis den bästa prefixen du kan ha. jag skulle inte skita i nånting med +all resist och en bra suffix som tex faster hit recovery

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nilzohn:

ALDRIG Vitality på Sorceror! Det är slöseri till vansinne! Du använder väl Mana Shield?

Jag är lite allergisk mot mana shield eftersom den äter upp manan som jag gärna vill ha till spells...
Men det är klart, jag har väl förstått meningen med mana shield, bara att i början så har man inte lika stor nytta av den.
Slöseri vet jag inte, eftersom det finns elixir för magic och de andra.

Skrivet av ajsman:

suck, spela diablo UTAN hellfire och senaste patchar...
sorc är enda som gäller mana och faster hit recovery och spamma hydra så det står härliga till. inga resists knappt? du har inte spelat nånting på nightmare/hell då lr?

kan dock rekomendera closed battle.net på diablo 2. riktigt kul fortfarande

edit: när det gäller en stav med archangel så ska du ha magic lr faster hit recovery suffix på den. och +2 spell level är inte nödvändigtvis den bästa prefixen du kan ha. jag skulle inte skita i nånting med +all resist och en bra suffix som tex faster hit recovery

Det är det jag gör. Faster hit recovery verkar inte göra lika stor skillnad på hell difficulty som på normal. Jag undviker hellre att bli instängd bland fiender och spelar lite som warrior. Med att ta några fiender i taget och inte ge mig in i svärmar.
Spamma hydra...? Vad menas med det?
Nej, jag hade inte hittat några bra grejer med resist. Men nu har jag gett upp några ringar osv med +all för att istället ha resist och t ex +vitality. Även om +magic vore trevligare.
Jag letar dock med ljus och lykta efter Thinking cap nu. Kanske kan jag efter det hitta en ring med fastest hit recovery. Då har jag både resist, bra med spell levels (om jag har en arch-angels staff) och hit recovery.
Om nån kan tipsa mig om hur jag enklast kanske hittar Thinking cap vore det bra. Ringar dräller det av, även om de flesta är junk.
Jag har i princip min karaktär nu med max på allt. Har gold så det räcker och blir över till elixir för resterande dexterity. Sedan väntar spell levels för främst chain lightning, golem, fireball, flame wave, guardian och elemental. Dvs flera av de dyraste böckerna. Men golds är sällan nåt problem. Det är bara en fråga om tid där.

För tillfället har jag:
obsidian amulet of vigor (+34% / +18)
amber ring of vim (+20% / +11)
naj's light plate som ger +20% resist all
och en sköld som ger 10% resist all.

Verkar vara enklare att hitta ringar som ger +vitality än +magic, dessvärre.
Skölden ska ju bort framöver. Bara en tidsfråga. Och lyckas jag hitta Thinking cap så skulle det teoretiskt räcka med en topaz ring of harmony, t ex, som jag byter mot amber ring of vim. Den andra ringen jag har är en simpel ring of the moon, som ju kan bytas ut mot de bästa som går att hitta. Gärna en ring of the zodiac. Drömmen vore ju en dragon's, av dito... Typ +60 mana och 20 +all.

Sorceror är nog den mest tacksamma att spela med och om jag får till honom rätt kan jag nog lockas mer sen till att spela MP på battle net...
Än så är jag i den där inlärningskurvan. Vet inte om jag har nåt clvl-mål, men gärna 40 iaf.

Så här ser det ut nu:

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D || Corsair HX1000 || ASUS P6T SE || Core i7 920 @2.67GHz (stock) || Thermalright IFX-14 + 2st NF-P14 FLX || 3x2GB Corsair Dominator 1600 || Sapphire HD5870 || WD Raptor 150GB || Windows 7 x64 Home Premium || ZM-MFC3 || LG GGC-H20L || Samsung LED 7-series 46" UE46B7050 Min sida på DVD Profiler!