Vågar man köpa en 2TB hårddisk?

Permalänk
Medlem

Vågar man köpa en 2TB hårddisk?

Jag har just nu två stycken 500GB hårddiskar från Seagate som tjänat mig bra. Men dom är väl runt 3 år gammal så det är dags att byta ut dom känner jag.

Idag är ju 2TB modellerna väldigt prisvärd. Jag har kikat på Prisjakt på flera olika tillverkare och modeller, men det verkar som att ingen av dom är direkt stabil? Flera är DOA och andra får problem med dom i olika grad efter en tids användande.

Som det är nu vet jag inte om man vågar köpa en 2TB hårddisk? Eller är jag bara nojig?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är bara du som kan avgöra hur mycket information du är beredd att förlora vid en ev. hårddiskkrasch. Jag tror inte att 2TB-modellerna är mer drabbade än andra storlekar. Det är samma teknik, bara att varje platta har högre datatäthet.

Permalänk
Medlem

Jag har ex extra kopia av all viktig data på en annan hårddisk. Men det känns ju ändå surt om det skulle uppstå problem och extra arbete åt mig.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Jag backar upp mina viktiga mappar till den externa disken (1tb) ifall min 160gb skulle krasha (4 years and running). Önskar att jag hade en till TB så att dom skulle kunna fungera som varandras speglar. Om en dör så är den andra kvar. Att förlora 1TB av data är väldigt surt

Permalänk
Inaktiv

Om du är rädd om datan kan du ju köra två stycken i RAID-1, blir ju klart lite dyrare men värt det om du inte är beredd att förlora någon data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150287:

Om du är rädd om datan kan du ju köra två stycken i RAID-1, blir ju klart lite dyrare men värt det om du inte är beredd att förlora någon data.

Tanken har slagit mig. Jag överväger faktiskt om jag ska göra det eller om jag ska köpa en extern hårddisk och ha all viktig data på.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150287:

Om du är rädd om datan kan du ju köra två stycken i RAID-1, blir ju klart lite dyrare men värt det om du inte är beredd att förlora någon data.

Raid är, återigen, inte backup.
Raid 1 är bara säkrare, men är man inte beredd att förlora data, så kör hellre singeldiskar som du "speglar" och sparar off-site, bankfack eller nåt. Antalet diskar i proportion till datans värde, skulle jag säga.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

jag har personligen haft riktigt hårt med otur när det gäller wd green 2tb diskarna, gick igenom 5st 2tb diskar innan jag hittade 2st som funkade.
tillverknings datum på de jag haft problem med är från 9'e och 13'e oktober, kan ju dock vara så att netonnet där jag handlade fått en dålig batch. diskarna passerade surface scan och ett "write/read" test, var först vid "skarp" drift jag märkte av felen att det rapporterades korrupta filer

Permalänk
Medlem

2TB diskarna har inte större fel % än dom flesta andra diskarna så köp på.

Kör själv med 14st Samsung F4 2TB diskar som rullar på fint.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

Raid är, återigen, inte backup.
Raid 1 är bara säkrare, men är man inte beredd att förlora data, så kör hellre singeldiskar som du "speglar" och sparar off-site, bankfack eller nåt. Antalet diskar i proportion till datans värde, skulle jag säga.

Hur många gånger i veckan ska du springa till bankfacket och hämta din disk?

RAID1 är alldeles utmärkt för att skydda sej mot diskkrasch men man bör även offsite kopia utöver RAID1.

För vad händer när du är på väg till banken och ska hämta din disk och just då dyker datorn. Deltat mellan förra gångens backup och det som nu försvann är ganska trevligt att ha kvar.

RAID1 + offsite kopia
eller
RAID 5/6 + offiste kopia

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Seagate kom med nya gröna hårddiskar såg jag. Ska prova en sådan.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Det blev den nya gröna med Seagate på 2TB. Hittils är jag riktigt nöjd med den.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk

Hört att WD Green diskarna ska vara skräp (ojämn R/W)

Nån som har testat en av deras Green diskar och kan posta en dump på kurvan?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Grim_reaper_SwE:

Hört att WD Green diskarna ska vara skräp (ojämn R/W)

Nån som har testat en av deras Green diskar och kan posta en dump på kurvan?

Ojämna prestanda kan man få om man blundar sig förbi instruktionerna med gamla OS som XP och inte alignar disken med de gratisprograms som WD tillhandahåller. Något som för överigt gäller de flesta andra tillverkare numera, men alla är inte lika tydliga med informationen.

Läskurva 2TB (WD20EARS, 15aug2010) ny Green med 666GB/skiva (XP, alignad med WD align 2.0) på Intel ICH9R:

Edit:

En WD15EADS som jämförelse. 500GB/skiva. 512B/sektor istället för nya 4KB och därför inte alignad, behövs inte.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Kan du berätta mer om att aligna och viktigheten i det? Behövs det på ex samsungs 2tb HDs med? Hur gör man det isf och vad händer om man inte går igenom den proceduren?

Permalänk
Medlem

Detta fick jag ut när jag testade min hårddisk.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Blåmussla:

Kan du berätta mer om att aligna och viktigheten i det? Behövs det på ex samsungs 2tb HDs med? Hur gör man det isf och vad händer om man inte går igenom den proceduren?

Det gäller nya Samsung Green också iaf (men de verkar mer eller mindre skita i informationen). Alla med nya 4KB-sektorer och WinXP behöver det. XP lägger sektorerna fel så att en sektor hamnar över 2st, överlappande. Align-programmen rättar detta så att disken slipper läsa 2 sektorer när den egentligen bara behöver en.

Prestandan blir kraftigt lidande framförallt vid små 4KB-läsningar och skrivningar. Storagereview.com brukar testa med både alignade 4KB och ej alignade och skillnaden är enorm. De har testat t ex WD20EARS så du kan läsa där. Kör man XP med en 4KB-sektordisk som OS-disk, icke alignad, kommer det bli sirap emellanåt.

Vista och Win7 har inte detta problem.

Köper ytterst lite Samsung av många anledningar, så hur det löses där vet jag inte annat än de inte har mycket info om det. WD erbjuder två olika gratisprogram + kloningsprogram för direktflytt och aligning från gammal disk till ny 4KB-disk. Inklusive guider på deras sida som går igenom allt. Och det står tryckt på diskarnas etikett.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jo 2TB diskar som snurrar i 7200rpm har lite högre felratio, tex WD Black 2TB ligger på dryga 10%. Det är svårare att tillverka stora diskar i som snurrar i den hastigheten, därför det alltid kommer ut lågvarvare först varje gång de slår nya densitetsrekord. Sitter själv på 6st 2tb WD GP diskar & 4st 1tb wd gp diskar, alla snurar på fint.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Rekordmedlem

Har mängder med Samsung F3 2TByte och nån F4 2TByte, och nån Hitachi och WD de har fungerat ok och verkar inte sämre än någon annan disk jag haft, den enda disk som strulat för mig i modern tid är en WD 1TByte extern usbdisk som var doa, den var totalt stendöd vid uppackning, mätte upp nätdelen och den gav sin 12V så jag bytte ut den disken på garanti.
Jag gillar Samsungarna, de går tyst och svalt, Har några F3 1Tbyte också som systemdiskar, de är definitivt bland det snabbaste man kan ha utav normala drivar, bara ssd och velociraptorer som är kvickare, partionera dem korrekt med en lite lagom win del och en liten separat swap/page del så blir de oerhört snabba för att vara mekdrivar, och de är dessutom riktigt billiga idag. 1.5 TByte drivar verka däremot vara långsamma generellt sett och jag gillar dem inte, har några sådana ochså men som sagt de presterar sämre än sina mindre eller större syskon. Däremot har de inte gått sönder de heller, men mera ljud och sämre hastigheter tycker jag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har en 2 TB WD20EARS som jag köpte för ett halvår sedan. Använder enbart till lagring och nu efter 6 månader så är disken trasig. Read error Rate och Reallocated Sectors Count felmeddelanden. Så nu sitter jag och väntar på en ny disk. Lite tråkigt med det som var på disken bara för jag hade ingen plats att göra backup på så det som var på disken är nu borta. Har haft mindre hårddiskar tidigare och varit välldigt förskonad mot krascher tidigare förutom på tidiga Hitachi diskar som hade för vana att gå sönder ofta. Vet inte hur stor fel frekvens det är på större diskar men hoppas att det här var en engångs företelse.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Permalänk
Rekordmedlem

var kommer den grafen från ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Någon fransk sida tror jag, har varit uppe på swec's frontsida eller om det var notiser för någon månad sen. Men känns ändå lite si och så.

Men 2TB hårddiskarna i franska testet har väl allihopa minst 4 plattor. Medans dagens nya hdd-serier har 3 plattor. Borde ju minska på felration (iaf vad jag intalat mig själv så köper diskar med max 3 plattor).

Edit: http://www.hardware.fr/articles/810-6/taux-pannes-composants....

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Många tack för den texten, multiman!

Skrivet av MultiMan:

Det gäller nya Samsung Green också iaf (men de verkar mer eller mindre skita i informationen). Alla med nya 4KB-sektorer och WinXP behöver det. XP lägger sektorerna fel så att en sektor hamnar över 2st, överlappande. Align-programmen rättar detta så att disken slipper läsa 2 sektorer när den egentligen bara behöver en.

Prestandan blir kraftigt lidande framförallt vid små 4KB-läsningar och skrivningar. Storagereview.com brukar testa med både alignade 4KB och ej alignade och skillnaden är enorm. De har testat t ex WD20EARS så du kan läsa där. Kör man XP med en 4KB-sektordisk som OS-disk, icke alignad, kommer det bli sirap emellanåt.

Vista och Win7 har inte detta problem.

Köper ytterst lite Samsung av många anledningar, så hur det löses där vet jag inte annat än de inte har mycket info om det. WD erbjuder två olika gratisprogram + kloningsprogram för direktflytt och aligning från gammal disk till ny 4KB-disk. Inklusive guider på deras sida som går igenom allt. Och det står tryckt på diskarnas etikett.

Permalänk
Medlem

Seagate verkar lösa problemet bättre med 4k sektorer (Smart Align Teknologi). Jag såg en video clip på seagate sida deras ingenjör pratade om det. På segate webbsida klicka på länken "Don't Be Afraid of 4K" filmen föratt veta mer.
http://www.seagate.com/www/en-us/products/desktops/green-driv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jefe:

Har en 2 TB WD20EARS som jag köpte för ett halvår sedan. Använder enbart till lagring och nu efter 6 månader så är disken trasig. Read error Rate och Reallocated Sectors Count felmeddelanden.

Har en likadan och det visade sig att iaf min är extremt känslig för vibrationer, vet ju inte om din påverkats av det men jag hade en fläkt som gick väldigt ojämnt när den var kall. Blev korrupta filer/mappar och read/write erros samt reallocated sector count felmeddelanden. När den drog igång rejält så det lät i hela rummet innan jag bytte ut den blev disken korrupt. Bytte fläkten och nu har jag inte haft några problem alls med disken. 1TB disken ur green serien som satt närmare fläkten hade inga problem dock.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk

Om du ska 4K aligna och inte får det att funka med tillverkarens egna verktyg: http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?55238-...

Glöm inte att patcha Samsung diskar om ni har köpt dem. Det är fel på några modellers firmware. HD204UI bland andra.

http://www.samsung.com/global/business/hdd/faqView.do?b2b_bbs...
http://www.samsung.com/global/business/hdd/faqView.do?b2b_bbs...

Visa signatur

Rekommenderar Scythe och Sharkoon chassi fläktar. Noctua är alldeles för högt pris satta. Undvik fläktar över 140mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har mängder med Samsung F3 2TByte och nån F4 2TByte, och nån Hitachi och WD de har fungerat ok och verkar inte sämre än någon annan disk jag haft, den enda disk som strulat för mig i modern tid är en WD 1TByte extern usbdisk som var doa, den var totalt stendöd vid uppackning, mätte upp nätdelen och den gav sin 12V så jag bytte ut den disken på garanti.
Jag gillar Samsungarna, de går tyst och svalt, Har några F3 1Tbyte också som systemdiskar, de är definitivt bland det snabbaste man kan ha utav normala drivar, bara ssd och velociraptorer som är kvickare, partionera dem korrekt med en lite lagom win del och en liten separat swap/page del så blir de oerhört snabba för att vara mekdrivar, och de är dessutom riktigt billiga idag. 1.5 TByte drivar verka däremot vara långsamma generellt sett och jag gillar dem inte, har några sådana ochså men som sagt de presterar sämre än sina mindre eller större syskon. Däremot har de inte gått sönder de heller, men mera ljud och sämre hastigheter tycker jag.

Varför tjänar du prestande på att ha separat Win/Swap partition?

Permalänk

Det är ju antagligen så att ju långsammare diskarna snurrar desto lägre felmarginal är det, dock är nog felmarginalen på alla sorters diskar rätt så lika.. Såvida det inte är något sorts fel på produktionen som drabbar alla diskar som kommit just därifrån - tror dålig karma leder till fler hårddiskkrascher än något annat dock : P

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pzyber:

Har en likadan och det visade sig att iaf min är extremt känslig för vibrationer, vet ju inte om din påverkats av det men jag hade en fläkt som gick väldigt ojämnt när den var kall. Blev korrupta filer/mappar och read/write erros samt reallocated sector count felmeddelanden. När den drog igång rejält så det lät i hela rummet innan jag bytte ut den blev disken korrupt. Bytte fläkten och nu har jag inte haft några problem alls med disken. 1TB disken ur green serien som satt närmare fläkten hade inga problem dock.

Alla diskar är känsliga för vibrationer, oavsett märke. Det är därför Enterprisediskar har något som kallas RAFF, Rotary Acceleration Feed Forward (WDs system). Disken innehåller då accelerometrar som ger feedback till servomekanismen så att huvudena inte tappar spåret.

http://www.wdc.com/wdproducts/library/other/2579-001079.pdf

Det systemet behövs i servrar där det sitter många diskar i rack och skapar vibrationer. En stor och dålig fläkt kan utan tvekan vibrera betydligt mer.

Det finns flera fördelar att välja serverdiskar, tyvärr har priskillnaden till "vanliga" diskar ökat kraftigt. Innan köpte jag 100% Enterprise-diskar oavsett användning.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro