Datorjättar fasar ut VGA

Permalänk
Medlem
Skrivet av el_genius:

Är inte en del av hdmibandbredden reserverad för ljud?

Jo, men det är bara en väldigt liten del. 36.86 Mb/s nettobandbredd. Så detta påverkar i princip inte alls.

Permalänk
Medlem

Instämmer - äntligen, det är på tiden att börja fasa ut gammal teknik och som MBY skriver i sitt inlägg i tråden är det en bra nyhet då olika aktörer etc. inom framförallt dator och teknikbranschen har nu ett slutdatum för den tekniken att rätta sig efter med att ställa om sig och sin verksamhet till annan teknik som berör bildframställan i t.ex. ett datorsystem.

/Saint25

Permalänk
Skrivet av BOFH:

VGA dör ut , men PS/2 kontakten verkar aldrig dö....

det är ju för dom bästa tangentborden är för PS/2

tex. IBM modell m som är sjukt lätt att skriva på

använder dock samsung SDL1500 just nu för att det är en knapp som är sönder på mit IBM tangentbord

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem
Skrivet av pr0zaxz:

... finns nog inte en enda konferenslokal som gått upp till hdmi ännu, allt körs med VGA och det förväntas ju att kunden kommer med en laptop med vga uttgång, mins ju bara hur kaos det var när folk började komma med macar utan adapter kabeln...

Första vettiga inlägget!
Man kan lätt räkna med att om man i dag slutade leverera projektorer och annan konferensutrustning med VGA-anslutning skulle kanske behovet av VGA-kontakter vara borta redan om 15 år!

Jag och mina kollegor har redan i dag stora problem med att de bärbara datorerna saknar fast serieport. (Adapter USB till RS232 fungerar oftast inte i de tillämpningar vi använder!)

/Olle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Första vettiga inlägget!
Man kan lätt räkna med att om man i dag slutade leverera projektorer och annan konferensutrustning med VGA-anslutning skulle kanske behovet av VGA-kontakter vara borta redan om 15 år!

Jag och mina kollegor har redan i dag stora problem med att de bärbara datorerna saknar fast serieport. (Adapter USB till RS232 fungerar oftast inte i de tillämpningar vi använder!)

/Olle

Jag kan inte använda mina ISA-kort längre!

Nedå, förstår att det finns problematik med att standarder fasas ut. VGA tror jag fortf är det som används som mest inom skolor och företag men att börja fasa ut tycker jag inte är fel. Någongång måste man börja om vi vill ha fortsatt teknisk utveckling.

Som med allt som åldras VGA är under övergångsperiod till utfas, under tiden så får folk använda adaptrar. Olyckligt att inte USB-RS232 fungerar som det skall men för allra flesta är det väl för väl att vi inte har seriell- pch parallell-portar kvar på våra laptop:ar.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genesis:

Det är så jag förstått det också. Men varför stödjer isf nVidia 3D Vision inte detta över HDMI 1.3? Eller varför stödjer samtliga 120Hz skärmar på marknaden inte nVidia 3D Vision över HDMI 1.3? Jag vet inte vad som begränsar, men läser man recensioner på de så kan samtliga köra 3D endast över DVI, och inte över HDMI. Detta förstår jag inte...

Edit: Och varför stödjer 3D-blu-ray-spelare att mata en 3D signal över HDMI 1.3 fast max i 1080i, och inte 1080p som HDMI 1.4 klarar? 1080i i 3D är ju fortfarande 120 Hz (alternativt 60 Hz fast med två bilder per Hz). Hur fungerar 3D-TV som inte har HDMI 1.4, utan bara HDMI 1.3?
Men vissa 3D-blu-ray-spelare kan stödja 1080p över HDMI 1.3 efter en mjukvaruuppdatering? Ger mjukvaruuppdateringen helt enkelt stöd för frame packing över HDMI 1.3, så att detta fortfarande behöver en TV som stödjer HDMI 1.4?

Det finns flera varianter av 3DTV. En variant går ut på att man lägger bilden för höger och vänster öga bredvid eller ovanpå varandra och för att få plats med det så skalar man ned dem till hälften på ena ledden. På så sätt kan man skicka detta i 1080i25/30, 1080p24, 1080p50/60 whatever. Går under benämningarna Side by Side (SbS) och Top and Bottom (TaB) half resolution. Man offrar alltså upplösning för 3Deffekten.

Vill man ha full upplösning på detta sätt (utan frame packing och HDMI 1.4) så kräver det att TV:n och spelaren klarar en extra hög pixelklocka. Spelaren skicka då ut en bild som är 3940x1080 i SbS.

Så en 3DTV som inte har HDMI 1.4 får man antingen ställa in vilken 3D mode spelaren använder eller så kan läsa av vad spelare skickar i VSI:n över HDMI till TV:n.

Visa signatur

Intel Core i7-860, ASUS P7P55D PRO, 8 GB RAM (4 * 2 GB Kingston DDR3 HyperX 1333MHz), Antec P193 case, Chieftec Super Series 650W PSU, XFX Radeon HD 5850 1GB BE, Corsair H50 Hydro Series CPU cooler, Corsair SSD Performance P128, Hitachi Deskstar 7K1000.C 1TB, Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7240S, VScom PCI200HV2 multi-port serial adapter, Windows 7 Ultimate 64-bit, BenQ 24" LCD G2420HD

Permalänk
Skrivet av MankanG:

Det finns flera varianter av 3DTV. En variant går ut på att man lägger bilden för höger och vänster öga bredvid eller ovanpå varandra och för att få plats med det så skalar man ned dem till hälften på ena ledden. På så sätt kan man skicka detta i 1080i25/30, 1080p24, 1080p50/60 whatever. Går under benämningarna Side by Side (SbS) och Top and Bottom (TaB) half resolution. Man offrar alltså upplösning för 3Deffekten.

Vill man ha full upplösning på detta sätt (utan frame packing och HDMI 1.4) så kräver det att TV:n och spelaren klarar en extra hög pixelklocka. Spelaren skicka då ut en bild som är 3940x1080 i SbS.

Så en 3DTV som inte har HDMI 1.4 får man antingen ställa in vilken 3D mode spelaren använder eller så kan läsa av vad spelare skickar i VSI:n över HDMI till TV:n.

Är det inte så Playstation 3 gör för att köra 3D? PS3 har ju inte HDMI 1.4...

Permalänk
Medlem

Jag har länge funderat varför inte tillverkarna satsar mer på displayport eller hdmi... mDP är ju sjukt liten och smidig jämfört med VGA eller för den delen DVI... Bra initiativ

Visa signatur

Jag har en dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Nedå, förstår att det finns problematik med att standarder fasas ut. VGA tror jag fortf är det som används som mest inom skolor och företag men att börja fasa ut tycker jag inte är fel. Någongång måste man börja om vi vill ha fortsatt teknisk utveckling.

Jepp, men den utfasningen borde börjat för över fem år sedan (oach antagligen enda anledningen till varför inte är att tillverkare velat ha ett "lågkostnadssegment" medans de sålt slut på sina lager av AD-konverterare...), fem år är väldigt kort tid om man ser till saker som projektorer, och om man ser till skolan jag just nu går på så har alla föreläsningssalar projektor som förväntas pluggas in i VGA. de har suttit där i snart tio år och kommer nog vara kvar där i tio år till om det inte händer något som tvingar skolan till den stora kostnadsivestering det innebär att byta över 30 projektorer (vilket är antalet föreläsningssalar ja kan komma på på rak arm, sedan har skolan ett gäng portabla projektorer man kan låna/hyra för användning i andra salar)...

Permalänk
Skrivet av Xake:

Jepp, men den utfasningen borde börjat för över fem år sedan (oach antagligen enda anledningen till varför inte är att tillverkare velat ha ett "lågkostnadssegment" medans de sålt slut på sina lager av AD-konverterare...), fem år är väldigt kort tid om man ser till saker som projektorer, och om man ser till skolan jag just nu går på så har alla föreläsningssalar projektor som förväntas pluggas in i VGA. de har suttit där i snart tio år och kommer nog vara kvar där i tio år till om det inte händer något som tvingar skolan till den stora kostnadsivestering det innebär att byta över 30 projektorer (vilket är antalet föreläsningssalar ja kan komma på på rak arm, sedan har skolan ett gäng portabla projektorer man kan låna/hyra för användning i andra salar)...

Finns ju konverters...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Första vettiga inlägget!
Man kan lätt räkna med att om man i dag slutade leverera projektorer och annan konferensutrustning med VGA-anslutning skulle kanske behovet av VGA-kontakter vara borta redan om 15 år!

Jag och mina kollegor har redan i dag stora problem med att de bärbara datorerna saknar fast serieport. (Adapter USB till RS232 fungerar oftast inte i de tillämpningar vi använder!)

/Olle

hps NC serie har det fortfarande vad jag mins iaf, bara en not!

värsta tycker jag dock var att de började över gå från DVI/HDMI till displayport snabbare på GFX korten är på skärmarna dock, dessa adaptrarna är ju dyra som tusan

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se