Permalänk
Medlem

Ett trådlöst nätverk, hur?

Hej!

Tänkte att vi skulle skaffa ett trådlöst nätverk hemma nu, vi har ett modem med en antenn som sticker ut (D-Link) och en hastighet på 30mb/s

Vad är det man skall göra för att få det att fungera?

Permalänk
Medlem

Anlsuta en dator som har ett trådlöst nätverkskort ? det svaret kanske låter lite dumt men eftersom du inte säger vad du vill ansluta...

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Anlsuta en dator som har ett trådlöst nätverkskort ? det svaret kanske låter lite dumt men eftersom du inte säger vad du vill ansluta...

Syrrans laptop, morsans laptop, min telefon. alltså ett trådlöst nätverk

Permalänk
Medlem

Finns ett jättebra sökverktyg här på Sweclockers, "Sök innehåll" längre upp.

http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myrqie:

Finns ett jättebra sökverktyg här på Sweclockers, "Sök innehåll" längre upp.

http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

Bra guide, men jag fattar ingenting! Var får han dedär menyerna från? det enda jag kan är hur man kopplar in D-Linken...

Permalänk
Medlem

Menyerna hittar du i D-linken, du måste surfa in i den via web gränssnittet som är inbyggt, se manualen eller på d-links hemsida hur du gör detta med din router/accesspunkt.

När du gått igenom inställningarna där så borde nätverket "poppa upp" i din dator och det enda du skall behöva göra är att skriva in ditt lösenord. (glöm inte att slå på trådlösa nätverket på datorn)

Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av holm94:

Bra guide, men jag fattar ingenting! Var får han dedär menyerna från? det enda jag kan är hur man kopplar in D-Linken...

du må in på routern för de, är olika beroende på vilken du har, ena har jag 10.0.0.1 till och den andra har jag 192.168.1.254 de skrivs då i webbläsaren, men aja har en router trådlöst nätverk så kommer de vara på från student du startar den med standard lösen som jag inte vet (olika beroende på märke och modell)

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av holm94:

Bra guide, men jag fattar ingenting! Var får han dedär menyerna från? det enda jag kan är hur man kopplar in D-Linken...

På de flesta routers brukar det fungera att gå in på 192.168.0.1 i en webbläsare, från en dator kopplad till routern. Kan dock skilja beroende på fabrikat, så kolla manualen om du har den kvar, annars ut och leta på nätet. Det kan även i vissa fall stå på undersidan av routern hur du ska göra för att logga in.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Läs under routern, ibland står lösneordet och ssid till det trådlösa där. Gör det inte det så googla fram manualen.
I manualen tar du reda på hur du tar dig in i routerns webbinterface, hur man byter lösenord till den, och hur man aktiverar det trådlösa, anger ssid och sätter wpa eller wpa2 som kryptering. Blanda tecken+bokstäver i lösenordet till det trådlösa. När du är klar så tar du och skriver upp båda lösenorden på ett papper som du tejpar fast under routern. Tidigare har det för dig inte varit så viktigt med ett starkt lösenord på routern eftersom man måste ha fysiskt tillgång till den för kunna orsaka skada. Nu kommer alla inom trådlös räckhåll åt den men så klart inte utan nyckeln (lösenordet).