Asus prissätter moderkort för Sandy Bridge

Permalänk
Melding Plague

Asus prissätter moderkort för Sandy Bridge

Med Intel Sandy Bridge runt hörnet passar Asus på att skicka ut prislistor med inte mindre än 17 moderkort i alla prisklasser.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Maffig fläns runt processorn. Får man plats med NH-D14 där?

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem

En del av dem var ju ganska så bra pris på.

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av edda123:

Maffig fläns runt processorn. Får man plats med NH-D14 där?

ser ingen anledning varför den inte skulle få rum.

ot: ser ut att kunna bli intressanta priser på sandy-bridge faktist

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av edda123:

Maffig fläns runt processorn. Får man plats med NH-D14 där?

Utan problem

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Blir å köpa ett sabertooth!

Permalänk
Hedersmedlem

Kan någon förklara varför jag som tänker köra med ett, eller flera (SLI, CF), grafikkort behöver en integrerad grafikdel? Förstår inte riktigt syftet men jag antar att det finns en logisk förklaring till det hela.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Avstängd

Var lite som jag trodde ang Maximus IV Extreme, men ett sådant får det bli.

Permalänk

Lär bli ett Maximus IV Extreme för min del oxå

Visa signatur

[Asus GTX1070] [Intel i7 4790k] [Corsair Vengence 16GB@1680MHz] [Asus Z97-A] [Hyper 212 EVO] [Fractal Design R5] [Corsair HX850W] [SAMSUNG 840 EVO 5000GB] [Raid 2x2TB ]

Permalänk
Medlem

Riktigt fin prisuppsättning. Hoppas de billigaste klarar att låsa upp cpu till 46 multiplier och ~1000kronor brädorna sli/crossfire.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk

Kan inte bulldozer bara komma snart så att man kan få ett hyfsat mobo för ~1000 kr med dubbla 16x pcie plattser... 570 SLI eller 6950/70 CF... "dregglar"
2*4GB minnen 600-800 kr,
samt Bulldozer eller Sandy Bridge ~2000 kr.

Permalänk
Medlem

Ser bra ut men det blir nog ändå ett MB från Gigabyte för min del.

Visa signatur

I'm Winston Wolfe. I solve problems.

Permalänk
Medlem

Var är deras Maximus Formula?

Permalänk
Avstängd

WTB Maximus 4 Formula...

Annars blir det ett Sabertooth

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Proffsmobbare

Inb4 skitbrun bräda med fjollblå flänsar i lägre prisklasserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nembo:

Var är deras Maximus Formula?

De har bytt namn på den modellen till Biggus Dickus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Kan någon förklara varför jag som tänker köra med ett, eller flera (SLI, CF), grafikkort behöver en integrerad grafikdel? Förstår inte riktigt syftet men jag antar att det finns en logisk förklaring till det hela.

Som jag förstått det så har sandy bridge processorerna en grafikdel integrerad. Så anledningen till att du behöver en integrerad grafikdel är att du annars måste modda din processor om du vill köra intel.

Moderkorten med H67 har ju ingen integrerad grafikkrets utan bara kopplingen mellan skärmanslutningen på moderkortet och grafikdelen i processorn. Det går väl åt några kretsear däremellan men de är väl enklare en de tidigare integrerade grafikkretsarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bjjb:

Som jag förstått det så har sandy bridge processorerna en grafikdel integrerad. Så anledningen till att du behöver en integrerad grafikdel är att du annars måste modda din processor om du vill köra intel..

Öh va? Alla sandy bridge processorerna har en integrerad grafikkrets. Enda skillnanden mellan P67 och H67 är att H67 är den enda som använder den. Precis likadant som med H55.

Svårare än så är det inte.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Inb4 skitbrun bräda med fjollblå flänsar i lägre prisklasserna.

en person som bryr sig mer om ytlighet än vad som finns i

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem

När släpps detta? Är sugen på mini itx... Kommer den har extren nätdel?

Permalänk
Medlem

Har väldigt svårt att förstå varför man skulle köpa ett högprestanda kort som Maximus IV Extreme med tanke på att man slösar bort pengar på en integrerad grafikdel i CPUn, inte får 3 kanalers DDR3 utan bara 2 kanaler och CPUn får inte ens QPI i den här platformen utan får nöja sig med DMI. Ett billigare mini eller micro ATX kort till en HTPC eller surfdator är vettigare men då skulle jag nog hellre vänta in Bobcat för att se hur priser / prestanda ligger då.

Ett moderkort för en mellanklassplattform för 3385kr, nej tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

De har bytt namn på den modellen till Biggus Dickus

menar du inte XL-Epen? ^^

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk
Entusiast
Skrivet av H_Celine:

Har väldigt svårt att förstå varför man skulle köpa ett högprestanda kort som Maximus IV Extreme med tanke på att man slösar bort pengar på en integrerad grafikdel i CPUn, inte får 3 kanalers DDR3 utan bara 2 kanaler och CPUn får inte ens QPI i den här platformen utan får nöja sig med DMI. Ett billigare mini eller micro ATX kort till en HTPC eller surfdator är vettigare men då skulle jag nog hellre vänta in Bobcat för att se hur priser / prestanda ligger då.

Ett moderkort för en mellanklassplattform för 3385kr, nej tack!

Samma folk som köpte dyra moderkort till s1156 lär väl köpa dyra moderkort till s1155.
Vissa ska ha det värsta och det gäller ju speciellt överklockare som vill åt alla de funktioner som de dyrare korten har.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zax89:

en person som bryr sig mer om ytlighet än vad som finns i

Det är trots allt moddaren JaZid vi snackar om.
Men jag håller med honom, varför ska vi behöva dras med fula moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Öh va? Alla sandy bridge processorerna har en integrerad grafikkrets. Enda skillnanden mellan P67 och H67 är att H67 är den enda som använder den. Precis likadant som med H55.

Svårare än så är det inte.

Jag har ju inte påstått något annat. Jag var ju inte säker men mina antaganden var ju inga andra än vad du säger.

Anledningen till att personen jag svarade ska ha en integrerad grafikdel är alltså att den finns ialla processorer. Man kan alltså omöjligtvis välja bort den om man köper sandy bridge. Jag var inte allvarlig gällande moddningen av processorn för att få bort grafikdelen om det var det du trodde...

Permalänk
Medlem

Självklart blir det juh ett Asus, men frågan är vilket man ska välja av Sabertooth och P8P67 Deluxe jag ska endå köra sli 2-way och inte 3-way som P8P67 Deluxe stöder. men får en olustig känsla att det kommer samlas massor med damm under kylplattan på sabertooth, vad tror ni?

Visa signatur

_________________
Spelburk -sb-2600k | H70 | Asus p8p67 pro | 1600mhz cl 8 a-data | Gtx470 | Corsair hx850 | 500wd black / 2 tb ecogreen / 2 tb Elemental | R3 - HTPC - sb-2100t | MSI P67A-C45 | Corsair 1600mhz | HD4890 | 320gb | Antec 1200 | fractal integra 400w.
LG 46"LD550N | logitech z5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plumpen:

När släpps detta? Är sugen på mini itx... Kommer den har extren nätdel?

Ser tyvärr inte ut som det: http://pzportal.net/main/wp-content/uploads/2010/11/P8H67-I-D...

Är dock redigt sugen på ett sådant med PicoPSU och i3. Blir en fin server utav det Gäller bara att hitta en passiv kylare till i3:an.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bjjb:

Jag har ju inte påstått något annat. Jag var ju inte säker men mina antaganden var ju inga andra än vad du säger.

Anledningen till att personen jag svarade ska ha en integrerad grafikdel är alltså att den finns ialla processorer. Man kan alltså omöjligtvis välja bort den om man köper sandy bridge. Jag var inte allvarlig gällande moddningen av processorn för att få bort grafikdelen om det var det du trodde...

Fast verkar det inte som om Sandy Bridge EX som ändå är server och entusiastversionen ska levereras utan grafik? Är rätt säker på att jag läst det någonstans. I så fall är det ju bara att vänta till Q3 och köpa en sån så slipper du betala för grafiken.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast verkar det inte som om Sandy Bridge EX som ändå är server och entusiastversionen ska levereras utan grafik? Är rätt säker på att jag läst det någonstans. I så fall är det ju bara att vänta till Q3 och köpa en sån så slipper du betala för grafiken.

Det kan tänkas, jag är inte alltför insatt i Sandy Bridge då jag inte tror jag kommer hinna uppdatera innan det kommit något nytt.

Kan de processorerna köras i samma moderkort som de vanliga? Eller har de en speciell sockel?

Permalänk
Medlem

Sabertooth ser riktigt saftig ut. Det verkar som att den kommer ha inbyggd Blue-tooth?

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo