Kan inte överklocka, "endless" rebooting cykle uppstår...

Permalänk
Medlem

Kan inte överklocka, "endless" rebooting cykle uppstår...

Tjenare

För någon månad sedan köpte jag en ny datorn, jag satt ihop den, körde den oklockad i ungefär två veckor innan jag fick hjälp av min polare att klocka den. Vi klockade upp den till 4.09 ghz utan några problem, och där stannade vi.

Bild på datorns komponenter:

Jag körde den ett bra tag i denna hastighet. Men en dag på morgonen när jag skulle boota datorn så gjorde den inte som den brukade göra. Den startade i cirka 4 sekunder sen la den av, bootade upp, la av och höll på ett bra tag tills den gick igång, något klickade i datorn (förmodligen hårddisken) och den bootade Windows.

Detta problem har jag haft sedan det här inträffade. Detta problem inträffar BARA när jag inte har använt datorn på ett tag och den typ är "kall" Tex när jag har stängt av det över en natt. När väl datorn har startat , kan jag starta om den hur mycket jag vill utan att den går in i en så kallad "endless rebooting cykle"

Detta problem UPPSTÅR inte när jag har den oklockad, ni här på sweklockers borde fatta att man inte vill ha en oklockad i7a, det en enorm skillnad på prestandan när den är oklockad och klockad, och det är just därför jag vill ha hjälp, vill kunna köra den klockad utan att detta problem uppstår.

Det roliga är att detta problem uppstod helt random, jag hade inte ens rört något i bios sedan vi klockade den.

Jag har provat en massa saker tex:

Prova med en RAM sticka.
Provat bytt plats på ramen.
Rensat datorn från damm.
Kolla tempen, den är normal.
Kört prime95, kraschade inte.
Kollat så att alla kablar sitter som dom ska.
Uppdaterat BIOS.
Har även provat överklockat lite, tex till 3,2 men problemet finns fortfarande där.

Men inget verkar hjälpa, DIREKT när jag överklockar den och låter den stå avslagen ett tag så rebootar cirka var fjärde sekund, men tillslut går den igång, inget visas på skärmen när den rebootar.

Någon som har erfarenhet av något liknande problem?

Jag tror inte jag gör fel med överklockningen, men man vet ju aldrig, är inte 100 % säker. Det kanske är någon strömmen som är fel, men det är ju rätt konstigt att den funkar när datorn är "varm" samt att den klarar av att köra stresstest utan några problem.

Hjälp uppskattas!

Tack på förhand // Jonathan

Permalänk

Min dator startar alltid upp och stänger av sig 2 gånger innan den bootar på den tredje gången och det tar bara ca 2 sekunder mellan varje "reboot cycle".

Det är inte ovanligt att datorer(/moderkort?) gör så, men för dig är det extremt och jag kan bara gissa att det har med moderkortet att göra.

Permalänk
Medlem

Har haft exakt likadant problem som dig, köpte en ny dator för cirka 1 månad sen och började klocka lite.. Men sen så sluta det helt plötsligt av någon konstig anledning. Har likadant moderkort som dig.

Visa signatur

Yours,

Permalänk
Medlem

inzejjn, kan du berätta vilka settings du kör i bios? kanske är det jag som har gjort något fel?

Permalänk
Medlem

Just nu kör jag optimized settings, ska vänta med klockningen tills jag köper en ny CPU kylare.

Visa signatur

Yours,

Permalänk
Medlem

jag har samma problem, dock på ett äldre system... sker bara om jag har haft strömmen urdragen, dvs sitter den i väggen så fungerar det annars startar den om en gång sen rullar allt på som vanligt.
jag föreslår att ni fixar detta annars är det lätt att döda hårddiskar.

Permalänk
Medlem

kolla minnerna?

Visa signatur

Intel Core i5 2.8 Ghz @3.4Ghz|Corsair H70|Asus Maximus III Formula P55|Corsair 8GB 1600MHz XMS3 DHX+| ZOTAC GTX 470 1280MB|650D,
B-log; Riverst0ne

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakiras:

kolla minnerna?

edit: läste inte allt..

Visa signatur

Intel Core i5 2.8 Ghz @3.4Ghz|Corsair H70|Asus Maximus III Formula P55|Corsair 8GB 1600MHz XMS3 DHX+| ZOTAC GTX 470 1280MB|650D,
B-log; Riverst0ne

Permalänk
Medlem

inzejjn, kör jag optimized settings så funkar det bra för mig också.. konstigt :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av JottaN:

Någon som har erfarenhet av något liknande problem?

Jag har, med Gigabyte mobo.
AM3 men ungefär samma symptom.

In i bios ändra klock -> F10
Klarar alla stabillitetstester
reboot
Klarar alla stabillitetstester
Avstängd
Cooldboot -> död (klocken på cpu-nb som buggade)
clear cmos -> funkar
tillbaka till ruta 1.

Testade alla bios som fanns
Kontaktade gigabyte men de kunde inte se något problem o hade ingen support på överklockning.
Lämnade tillbaka kortet till komplett (beskrev problemet)
Bytte eländet mot ett asus.

Permalänk
Medlem

Det tråkiga är ju att jag måste vänta länge innan jag kan testa, datorn måste ju stå och kylas ner innan jag kan prova mina nya inställningar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av JottaN:

Det tråkiga är ju att jag måste vänta länge innan jag kan testa, datorn måste ju stå och kylas ner innan jag kan prova mina nya inställningar..

Skulle prova klocka lite idag men nu har jag fått tillbaka problemet, får det fan inte att funka alltså!

Visa signatur

Yours,

Permalänk
Medlem

inzejjn, inte är det kul heller, vet inte vad jag ska göra heller..