ännu en "sökes en tyst chassi"

Permalänk
Medlem

ännu en "sökes en tyst chassi"

Ja, nu är jag trött på min stacker, den väsnas för mycket i förhållande till vad jag har i.

Min önskelista/kravet då:

-Önskad kostnad skulle inte vara över 1800kr.
-Vattenkylning är jag för korkad för att ha så låt oss inte ens gå in på det.
-Överklockningar är jag inte speciellt intresserad av.
-Storlek eller vikt spelar ingen roll.
-Mic+hörlur fram och så minst 3USB fram är ett måste.
- Inget bling bling eller plexiglas junk
-Om möjlig gärna modulär (kanske jag växer till mig IQ en dag och vågar mig på vattenkylning, dock inte närmaste året)

Just nu tampas jag med vibrationsproblem (trots extra dämpningsmaterial, samt dämpmatta under), värmeflöde verkar skumt nog inte den bästa fast jag har 2 fläktar fram, 1 stor bak.
Processorn har en stor kylare med 2 fläktar, någon extra kylning än ordinarie på GPU kortet har jag inte fixat.

Läste genom trådarna och det verkade som Fractal Design XL samt den mindre varianten av den som ofta poppade upp, dock när jag kollar upp dessa så verkar de inte alls så tysta och rätt många har vibrationsstrul med åtminstone XL.

LianLi ser toppen ut, har inte tittat närmare på någon specifik modell men sen kostar de där efter också.

Känner mig vilsen i denna djungel av chassis och jag kan inte finna något som passar mina behov.
Det ska vara så få decibel, åt närmare såsom det är med vattenkylning, samt helst det blir inte blir överhettad.
Fläktarna jag har i nuvarande chassi SKA vara relativt tysta och jag är medveten att ATI-kortets fläkt inte är världens tystaste men just nu sipprar det ut mer ljud än vad jag tycker det borde.

Tacksam för hjälp.

PS! Jag har tittat på R3 men "rimligheten" sträckte sig till att den kanske inte skulle klara av större grafikkort (29cm+?), vilket får mig att undrar hur det blir då med CF?

Visa signatur

Main: Corsair 700d+usb3 frony+Scythe Kaze Master Pro+5x Fractal D. Silent fans|Asus Strix B450-F | Ryzen 9 3900X|Corsair 16GB DDR4| MSI GeForce GTX 970 4GB II[B]| | 2xLG IPS277L+AOC I2757FM|Win10 pro64x

Permalänk
Avstängd

CF samt SLI ska inte användas i samma mening som "tyst dator".

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Finns massor med alternativ, köp något med lucka fram och inte allt för många fläktar sen kan en idé vara att byta ut kylare och slänga på lågvarviga fläktar på tex cpun och gpun för att få bort oväsen.

Sen som sagt flera grafikkort är inget som går ihop speciellt bra med tysthet om du inte har ett bra moderkort och kan dra på bra kylare på båda.

Permalänk
Medlem

..nu använder jag ju inte CF just nu men överväger, men som ni säger så lär det inte bli tyst och jag väljer heller tystnaden framför CF..

Att råda att "det finns flera lådor där ute" är lite som att säga, "goggla runt" vilket förlorar ju lite syfte att be om råd om saken här eller hur?

Fläktarna på cpun går redan på lågvarv och låter inte så mycket, problemet här är snarare att chassit isolerat ZERO just nu. Det går lägga på matta men då blir lådan för varm.
Frågan är inte hur jag ska vidare modda mitt nuvarande chassi för det är redan moddat till den gräns den kan moddas för kylning/tystnad.
Jag behöver nu något annat.

Full tower riktar jag mig på, tvivlar på det inte finns NÅN på forumet som har liknande utrustning som inte må hända har redan nån tyst låda.
Med tyst låda menar jag att jag vill kunna se på film utan att behöva ha filmen på brak volym bara för överrösta datorn. Nej, jag kopplar inte till någon tv eller sitter vid någon soffa så media-burk är inte ett alternativ.

Visa signatur

Main: Corsair 700d+usb3 frony+Scythe Kaze Master Pro+5x Fractal D. Silent fans|Asus Strix B450-F | Ryzen 9 3900X|Corsair 16GB DDR4| MSI GeForce GTX 970 4GB II[B]| | 2xLG IPS277L+AOC I2757FM|Win10 pro64x

Permalänk
Medlem

Varför måste du ha full tower? Kan du kompromissa välj Solo som är kungen över tysta lådor och allt R3 misslyckas vara.

Vill du ha en stor låda så hade jag nog valt en av följande:
Cooler Master ATCs 840 ATX Silver - Inet.se
Lian Li PC-B25FB, svart - Inet.se
Nexus Edge - Inet.se

Enbart Nexus har bra fläktar som är tysta men har i originalutförande lite begränsad kylning.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

ATCs 840 är ett ganska bra val. Ett sånt har jag kört med sedan i sommras. Väldigt rymligt och med mycket utrymme för grejer. Kolla min sig för det jag har proppat i den

Det enda som låter är grafikkortet, annars hör jag mest bara ett lugnande sus från de tre kolossala fläktarna som följer med. Har även isolerat chassit med dämpmattor så gott det bara går för att ta bort så mycket vibrationsljud som möjligt.

Visa signatur

Coolermaster ATCS 840 | Fractal Design Newton R2 1000W | Asus P6X58D PREMIUM | Intel Core i7 930@stock | H50 PnP | 6 GB Corsair XMS3 @1600 mhz | Sparkle nVidia GTX 480 | Corsair SSD Force Series 120 GB + 1 TB Samsung Spinpoint F3 | Windows 7

Permalänk
Medlem

Hur är det med ljud från hårddiskar? (fast mina är nya verkar de vara dumma å lite bullriga av sig)?

Visa signatur

Main: Corsair 700d+usb3 frony+Scythe Kaze Master Pro+5x Fractal D. Silent fans|Asus Strix B450-F | Ryzen 9 3900X|Corsair 16GB DDR4| MSI GeForce GTX 970 4GB II[B]| | 2xLG IPS277L+AOC I2757FM|Win10 pro64x

Permalänk
Medlem

Nexus edge såg din ut. Lian Li såg ut som min nuvarande mer eller mindre, så det gör mig skeptisk
Det jag undrar dock med alla dessa lådor är ljud som kommer upp och bakifrån?
Någon erfarenhet av Nexus lådan?
Ska titta lite på recensioner om det.
Tack för svaren, hjälper en aning.

Visa signatur

Main: Corsair 700d+usb3 frony+Scythe Kaze Master Pro+5x Fractal D. Silent fans|Asus Strix B450-F | Ryzen 9 3900X|Corsair 16GB DDR4| MSI GeForce GTX 970 4GB II[B]| | 2xLG IPS277L+AOC I2757FM|Win10 pro64x

Permalänk
Medlem

Antec P18x är väll inte den chassit som är mest inne för tillfället, men det är fortfarande ett riktigt stabilt chassi med goda förutsättningar för att bygga tysta datorer i. Enda nackdelen är väll att det är lite meckigt att dra kablarna snyggt i det då det saknar hål för kablaget i moderkortsplåten, och att de medföljande fläktarna inte är speciellt tysta.

Alla inte svindyra aluminium chassin har ofta så tunna/lätta sidoplåtar att de har vissa vibrations/resonans proble.

Kan ju vara värt att tänka på att chassin i sig inte låter Det är fläkrar och hårddiskar som för oväsendet, det går att bygga tyst i nästan vilket chassi som helst om man hänger upp hårddiskarna och kör med bra fläktar.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lideri:

Kan ju vara värt att tänka på att chassin i sig inte låter Det är fläkrar och hårddiskar som för oväsendet, det går att bygga tyst i nästan vilket chassi som helst om man hänger upp hårddiskarna och kör med bra fläktar.

chassin låter. dom tar oljudet/vibrationer som kommer från komponenter och förstärker den lite som gitarr gör.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Fractal Design Define XL?

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem

Häng upp hårddiskarna, och om du har ekonomi till det så är det kanske en ide att byta ut dina mindre diskar till en stor WD GP EARS. I chassiväg skulle jag rekommendera Antec p183 eller Fractal design R3. Om det behövs fixar man andra fläktar och ev sänker volttalet.

Visa signatur

Complete silence is an expensive hobby....

Permalänk
Medlem
Skrivet av pAcKiE:

Fractal Design Define XL?

Fått läsa från flera håll att den är inte så tyst samt att när den blir tyst så har den inte så bra luftflöde, trots sin storlek

Visa signatur

Main: Corsair 700d+usb3 frony+Scythe Kaze Master Pro+5x Fractal D. Silent fans|Asus Strix B450-F | Ryzen 9 3900X|Corsair 16GB DDR4| MSI GeForce GTX 970 4GB II[B]| | 2xLG IPS277L+AOC I2757FM|Win10 pro64x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xuestor:

Häng upp hårddiskarna, och om du har ekonomi till det så är det kanske en ide att byta ut dina mindre diskar till en stor WD GP EARS. I chassiväg skulle jag rekommendera Antec p183 eller Fractal design R3. Om det behövs fixar man andra fläktar och ev sänker volttalet.

I ett annat chassi hade jag dem upphängda i mitt nuvarande går det inte att hänga upp dem.
Den CM stacker jag har är lite för klumpig för det tyvärr.

Just nu sitter det 6st fläktar i mitt nuvarande och det är lite suck-varning på det förstås. Nej, har lessnat på modda den nuvarande, det var bli en ny bättre.
Tyvärr ser jag det som billigare att investera i nytt chassi än att byta ut det till SDD diskar och modda vidare på den nuvarande. Trust me det ÄR dyrare.

Nexus edge är den som verkar som mest intressant, R3:an kanske, ska se om jag kan se oc känna på den någonstans. Jag brukar åka utomlands ibland och i de länderna finns det butiker som kan ha chassis för att känna på..

Visa signatur

Main: Corsair 700d+usb3 frony+Scythe Kaze Master Pro+5x Fractal D. Silent fans|Asus Strix B450-F | Ryzen 9 3900X|Corsair 16GB DDR4| MSI GeForce GTX 970 4GB II[B]| | 2xLG IPS277L+AOC I2757FM|Win10 pro64x

Permalänk
Medlem

Tittade själv mycket på denna senast jag skulle köpa nytt chassi - blev en Fractal Design för min skull men Obsidianen är oxå väldigt trevlig.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Hedersmedlem

Vilket stacker är det du har? (Halvt irrelevant fråga, men ändå).

Antec P193 (Svart) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Miditower-chassin kanske hade varit något. Ganska stort och ska inte låta så värst mkt, men tyvärr så har den bara 2USB fram och kanske inte är så jätteanpassat för vattenkylning.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

den jag har är en STC-T01-UW1 så mindre/sämre än den vore ju skam. Den är inte dålig men jag saknar nån av frontsakerna och lite bakplåt, en hdd-hus av de 3 som fanns.

Visa signatur

Main: Corsair 700d+usb3 frony+Scythe Kaze Master Pro+5x Fractal D. Silent fans|Asus Strix B450-F | Ryzen 9 3900X|Corsair 16GB DDR4| MSI GeForce GTX 970 4GB II[B]| | 2xLG IPS277L+AOC I2757FM|Win10 pro64x

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

Vilket stacker är det du har? (Halvt irrelevant fråga, men ändå).

Antec P193 (Svart) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Miditower-chassin kanske hade varit något. Ganska stort och ska inte låta så värst mkt, men tyvärr så har den bara 2USB fram och kanske inte är så jätteanpassat för vattenkylning.

såg plastigt ut på bild är den så plastig då?

Visa signatur

Main: Corsair 700d+usb3 frony+Scythe Kaze Master Pro+5x Fractal D. Silent fans|Asus Strix B450-F | Ryzen 9 3900X|Corsair 16GB DDR4| MSI GeForce GTX 970 4GB II[B]| | 2xLG IPS277L+AOC I2757FM|Win10 pro64x

Permalänk
Medlem
Skrivet av dengo:

såg plastigt ut på bild är den så plastig då?

Betydligt mindre plastigt än alla Fractals modeller dessutom rejält byggd.
Om det är speciellt tyst vettefan, sidofläkten låter en del om jag inte missminner mig själv (går att modda troligtvis) men bra kylning är det.

Hade du inte tänkt köra SLI/CF så kolla på lillebrorsan till det där chassit P183.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Betydligt mindre plastigt än alla Fractals modeller dessutom rejält byggd.
Om det är speciellt tyst vettefan, sidofläkten låter en del om jag inte missminner mig själv (går att modda troligtvis) men bra kylning är det.

Hade du inte tänkt köra SLI/CF så kolla på lillebrorsan till det där chassit P183.

Säga så här, min byggprio är: först tystnad, sen skaffa mig SSD SEN titta på CF

Visa signatur

Main: Corsair 700d+usb3 frony+Scythe Kaze Master Pro+5x Fractal D. Silent fans|Asus Strix B450-F | Ryzen 9 3900X|Corsair 16GB DDR4| MSI GeForce GTX 970 4GB II[B]| | 2xLG IPS277L+AOC I2757FM|Win10 pro64x