Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Nej, man tjänar inte på det och två pumpar låter mer än en.
Trodde själv man tjänade på två loops förut men det var nått test på en Tysk sida för nån månad sen som motvisade det coolt dock

Oki .. skönt! Men om man nu som jag tänker köra med en 360 & en 120 Rad.. behöver man fläktar på 360´n? .. 120 radiatorn kommer sitta med fläkt eftersom den sitter i mellan chassits org fläkt bak!
& om man måste ha fläktar är inte 140 fläktar bättre! låter mindre & har levererar mer luft?? (räknar förstås med att få bygga nya fästen på radiatorn)

Visa signatur

-=] cOz In Da HousE ]=-
#1 Game:
CPU: Intel I7 950 | GPU: Asus GTX480 | Ram: Corsair 3x2GB XMS3 CL7 | Chassie: Cooler Master HAF X | Moderbord: ASUS Rampage III Extreme | Nätagg: Corsair HX1000W | Skärmar: 2 st BENQ Led 24" |Kylning: EK Vatten

Permalänk
Skrivet av CøSmøZ:

Oki .. skönt! Men om man nu som jag tänker köra med en 360 & en 120 Rad.. behöver man fläktar på 360´n? .. 120 radiatorn kommer sitta med fläkt eftersom den sitter i mellan chassits org fläkt bak!
& om man måste ha fläktar är inte 140 fläktar bättre! låter mindre & har levererar mer luft?? (räknar förstås med att få bygga nya fästen på radiatorn)

En radiator gjord för 120mm fläktar skulle förlora väldigt mycket på att användas med större eller mindre fläktar(förutsätt att fästen finns t.ex TFC Monsta) av uppenbara anledningar.
Fläktar är ett måste på en radiator, annars så finns det inget som transporterar värmen ut ur kylaren, det finns passiva radiatorer men dem används så gott som endast i externt utförande.

Permalänk
Medlem

Ser detta korrekt ut ?

Vilken ordning ska vattnet gå i komponenterna för det bästa resultatet ?

Är det något jag borde ändra på min fläktsetup ?

Visa signatur

2500k @ 5Ghz [Vattenkyld] - ASUS Maximus IV Extreme - 4x4GB G.Skill ripjaws peformance 1600Mhz - Tri Crossfire Powercolor Radeon HD5870 @ 1050/1200 [Vattenkyld] - Corsair AX1200 - Corsair Force 120

Permalänk

Ta ut luft i toppen och sätt ett filter i baken

Permalänk
Medlem

Glöm inte att skölja ur radiatorn med vatten innan du monterar den, det finns en massa skit från tillverkningen som skitar ner slangarna (talar ur egen erfarenhet...).

Edit: Borde inte fläktarna på radiatorn trycka ut luften ur chassiet? Nu har du ju ingen utblåsfläkt så all varm luft samlas i chassiet.

Permalänk
Medlem

Går det att använda sig av vanligt kranvatten när jag ska sköljer radiatorn ?

Visa signatur

2500k @ 5Ghz [Vattenkyld] - ASUS Maximus IV Extreme - 4x4GB G.Skill ripjaws peformance 1600Mhz - Tri Crossfire Powercolor Radeon HD5870 @ 1050/1200 [Vattenkyld] - Corsair AX1200 - Corsair Force 120

Permalänk
Medlem

visst men kör destillerat för säkerhets skull. Batterivatten är ju inte direkt dyrt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kanske att ha utblås bak, och insug från toppen ?

Dock kanske luften blir varm när den har passerat radiatorn

Visa signatur

2500k @ 5Ghz [Vattenkyld] - ASUS Maximus IV Extreme - 4x4GB G.Skill ripjaws peformance 1600Mhz - Tri Crossfire Powercolor Radeon HD5870 @ 1050/1200 [Vattenkyld] - Corsair AX1200 - Corsair Force 120

Permalänk
Medlem
Skrivet av JaerNi-x:

Kanske att ha utblås bak, och insug från toppen ?

Dock kanske luften blir varm när den har passerat radiatorn

Svårt att säga, men jag kör med utblås i toppen och dom andra som insug. Min processor är 24 grader nu i idle med en rumstemp. på 23, så det är inte direkt ineffektivt

Permalänk
Medlem

Får köra lite tester när sakerna kommer hem

Visa signatur

2500k @ 5Ghz [Vattenkyld] - ASUS Maximus IV Extreme - 4x4GB G.Skill ripjaws peformance 1600Mhz - Tri Crossfire Powercolor Radeon HD5870 @ 1050/1200 [Vattenkyld] - Corsair AX1200 - Corsair Force 120

Permalänk
Medlem

Beställde en himla massa saker från coolingstuff.se efter tips från denna sida & ja dom gjorde ett paketpris på dom sakerna jag beställde! *kanon* hoppas lev tiden är kort!!

Men nu är det så att jag funderat om jag skulle ha förutom 240 rad & en 120 rad i burken även ha så att jag kan koppla på t ex en rad till utanför med tex snabbkopplingar!?

Den radiatorn skulle man kunna ha utomhus eller varför inte i ett större akvarium fyllt med kallt vatten? borde inte det funka! och om man nu skulle dra på ett LAN ja då kopplar man bara ur extra slangarna?? eller är det för mycket jobb mot vad man tjänar i temperatur?

Visa signatur

-=] cOz In Da HousE ]=-
#1 Game:
CPU: Intel I7 950 | GPU: Asus GTX480 | Ram: Corsair 3x2GB XMS3 CL7 | Chassie: Cooler Master HAF X | Moderbord: ASUS Rampage III Extreme | Nätagg: Corsair HX1000W | Skärmar: 2 st BENQ Led 24" |Kylning: EK Vatten

Permalänk
Skrivet av CøSmøZ:

Beställde en himla massa saker från coolingstuff.se efter tips från denna sida & ja dom gjorde ett paketpris på dom sakerna jag beställde! *kanon* hoppas lev tiden är kort!!

Men nu är det så att jag funderat om jag skulle ha förutom 240 rad & en 120 rad i burken även ha så att jag kan koppla på t ex en rad till utanför med tex snabbkopplingar!?

Den radiatorn skulle man kunna ha utomhus eller varför inte i ett större akvarium fyllt med kallt vatten? borde inte det funka! och om man nu skulle dra på ett LAN ja då kopplar man bara ur extra slangarna?? eller är det för mycket jobb mot vad man tjänar i temperatur?

Man har ingen användning av den tempraturvinsten man får, klockar man och ligger under 70C(CPU) och 70C(GPU) så är det bra om man kan göra det riktigt tyst.
Sen att vissa vill ligga på jättelåga temps med vatten är bara en skrytsak i sig.

Permalänk
Medlem

Leveransen kom på nolltid.
Dock kommer jultomten bara på julafton

[Edit] (beställde från aquatuning.se)

Visa signatur

2500k @ 5Ghz [Vattenkyld] - ASUS Maximus IV Extreme - 4x4GB G.Skill ripjaws peformance 1600Mhz - Tri Crossfire Powercolor Radeon HD5870 @ 1050/1200 [Vattenkyld] - Corsair AX1200 - Corsair Force 120

Permalänk
Medlem

Bättre om fläktarna i taker drar ur luft istället! Förutom det så ser det ju bra ut.

Permalänk
Medlem

Har redan konstaterat att jag vänder på fläktarna i taket och insug där bak

Visa signatur

2500k @ 5Ghz [Vattenkyld] - ASUS Maximus IV Extreme - 4x4GB G.Skill ripjaws peformance 1600Mhz - Tri Crossfire Powercolor Radeon HD5870 @ 1050/1200 [Vattenkyld] - Corsair AX1200 - Corsair Force 120

Permalänk
Medlem

Vad är det för chassi på bilden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evolved:

Vad är det för chassi på bilden?

Corsair 800D

Permalänk

Hej!

Tänkte låna tråden lite, hoppas det är okej
tänkte köpa lite vattenkylning nu inom de närmaste dagarna och såg nu att indomo har några färdiga paket. fastnade för detta paketet EK-KIT H3O - Supreme HF 360 | Indomo Online AB

Och undrar om det är prisvärt ? är det bra produkter som ingår i paketet? har ni något tips på ett kylblock till ett gtx 480 grafik kort ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheXviper:

Hej!

Tänkte låna tråden lite, hoppas det är okej
tänkte köpa lite vattenkylning nu inom de närmaste dagarna och såg nu att indomo har några färdiga paket. fastnade för detta paketet EK-KIT H3O - Supreme HF 360 | Indomo Online AB

Och undrar om det är prisvärt ? är det bra produkter som ingår i paketet? har ni något tips på ett kylblock till ett gtx 480 grafik kort ?

Jag tycker att pumpen är lite väl stark, kommer låta mer än en t.ex. EK 2.2. Iofs. kan man använda motstånd till pumpen. Har du kollat vad det kostar att köpa allting separat?

Permalänk
Skrivet av voro12:

Jag tycker att pumpen är lite väl stark, kommer låta mer än en t.ex. EK 2.2. Iofs. kan man använda motstånd till pumpen. Har du kollat vad det kostar att köpa allting separat?

Om man bortser från slangarna för hittade inte dem, och färg ämnet så kommer paketet gå på ca 2300 kr. Om man köper de separat

När du säger låta mer, hur mkt låter pumpen ungefär, har du något som man kan jämföra med ? Datorn behöver ju inte vara knäpp tyst, vill ha bra kylningsegenskaper, men visst behöver ju inte låta överdrivet heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheXviper:

Om man bortser från slangarna för hittade inte dem, och färg ämnet så kommer paketet gå på ca 2300 kr. Om man köper de separat

När du säger låta mer, hur mkt låter pumpen ungefär, har du något so man kan jämföra med ?

Ok, jo men det verkar helt ok EK gör bra grejer.
Vilken modell på GTX 480 har du?
Ang. ljudet så vet jag inte exakt hur mycket den låter, men min 2.2 låter nästan ingenting och jag har hört att 4.0 låter ganska mycket mer. Men om man bara ska kyla cpu+gpu så räcker det med en 2.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

En radiator gjord för 120mm fläktar skulle förlora väldigt mycket på att användas med större eller mindre fläktar(förutsätt att fästen finns t.ex TFC Monsta) av uppenbara anledningar.
Fläktar är ett måste på en radiator, annars så finns det inget som transporterar värmen ut ur kylaren, det finns passiva radiatorer men dem används så gott som endast i externt utförande.

Vadå??
Men du att om man har en 240 radiator å två 230 mm fläktar på den så e dt ineffektivt???

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Skrivet av remru218:

Vadå??
Men du att om man har en 240 radiator å två 230 mm fläktar på den så e dt ineffektivt???

Svar ja, nåt jag kan intyga då jag använde nyligen 2st 200mm fläktar på en 360 rad och kör nu 3st 120mm istället.
Det blir ineffektivt för att massor med luft åker på sidan om radiatorn och inte in mellan kylkammarna, tycker själv det låter helt logiskt men det är väl bara jag

Permalänk
Medlem

Hur pass bra kan en 360 Rad, tex en från EK leda bort värme? 500w?

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Skrivet av Woods:

Hur pass bra kan en 360 Rad, tex en från EK leda bort värme? 500w?

"The CS360 can shed 400w with 1400RPM fans and maintain a 10C delta and 300w with 1000RPM fans at the same delta."

Skinnee Labs | EK CoolStream 360

Bra sida i övrigt

Permalänk
Skrivet av voro12:

Ok, jo men det verkar helt ok EK gör bra grejer.
Vilken modell på GTX 480 har du?
Ang. ljudet så vet jag inte exakt hur mycket den låter, men min 2.2 låter nästan ingenting och jag har hört att 4.0 låter ganska mycket mer. Men om man bara ska kyla cpu+gpu så räcker det med en 2.2.

Tackar för hjälpen, tänkte kyla cpu med 360 radiatorn, sen köpa till en ny 240 och kyla dubbla 480 eller dubbla 570, vet inte riktigt vad det blir, lite beslut ångest där. Så det känns som att en stark pump behövs eller?
men eftersom cpu blocket är nickel, spelar de då nån roll om vga blocket är acetal lr koppar, lr nickel ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheXviper:

Tackar för hjälpen, tänkte kyla cpu med 360 radiatorn, sen köpa till en ny 240 och kyla dubbla 480 eller dubbla 570, vet inte riktigt vad det blir, lite beslut ångest där. Så det känns som att en stark pump behövs eller?
men eftersom cpu blocket är nickel, spelar de då nån roll om vga blocket är acetal lr koppar, lr nickel ?

Ska du köra två loopar ?

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk
Skrivet av Sarevok:

Ska du köra två loopar ?

ja jag tänkte göra det, först köpa paketet som jag länkade ovan, sen bygga ut det till 2 loopar, för att köra en loop med överklockad cpu plus dubbla grafik kort känns inte så effektivt. Då är det väl bättre att köra 2 loopar ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheXviper:

ja jag tänkte göra det, först köpa paketet som jag länkade ovan, sen bygga ut det till 2 loopar, för att köra en loop med överklockad cpu plus dubbla grafik kort känns inte så effektivt. Då är det väl bättre att köra 2 loopar ?

Ska själv köra med en 360 och en 140(kanske två) radiatorer i en loop som ska kyla en klockad cpu, mb och 2st gpuer. Tycker att det räcker om man har bra grejer. Ett två loops system är ju lite dyrare och tror inte att det är tillräckligt värt det.

Så personligen tycker jag att du borde köra på en loop och spara dig en massa pengar.

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk
Skrivet av Sarevok:

Ska själv köra med en 360 och en 140(kanske två) radiatorer i en loop som ska kyla en klockad cpu, mb och 2st gpuer. Tycker att det räcker om man har bra grejer. Ett två loops system ju lite dyrare och tror inte att det är tillräckligt värt det.

Så personligen tycker jag att du borde köra på en loop och spara dig en massa pengar.

Okej tackar för hjälpen, så ska köra en 360 och en 240 i samma loop då, denna pumpen EK-DCP 4.0 klarar av det eller ?