Tickande Corsair - helt nytt - varsamt hanterat - farligt att använda?

Permalänk
Medlem

Tickande Corsair - helt nytt - varsamt hanterat - farligt att använda?

Hej!

Jag fick igång min nya rigg igår (se setup i signaturen!) och är mycket glad för det.
Men jag tror mitt nätagg är ett måndagsexemplar då det började ticka efter ett 1.5 - 2 timmars drift.

Jag drar storyn ifrån början till slut pga det mesta.

I somras köpte jag en bunt nya delar för att bygga en smaskig rigg för både nytta och nöje (minnena, 2 hårddiskar och chassiet var med sen förra bygget + kylning). Däribland köptes ett Corsair HX850 från Indomo för ca 1700 riksdaler. Delarna låg i kartonger från i Juni i år tills för tre dagar sedan då det fanns tid och möjlighet att sätta ihop allting.

Så igår, efter en hel del slit så blev datorn alltså startklar. Men såklart blev det stolpe ut vid första start.
Jag var tvungen att ta ur 6kärniga prollen för att uppdatera BIOS (den vägrade komma in i BIOS med 6kärnig processor och gammal BIOS version) så för att kunna uppdatera plankan satte jag i min gamla 2 kärniga prolle, uppdaterade BIOS'et (utan skandaler) tog ur X2'an och satte i den nya 6kärniga processorn igen. När arbetet var utfört hade jag lyft och flyttat runt nätaggregatet inuti lådan lite grann, men hanterat det - liksom alla andra komponenter - med försiktighet, "bommullsvantar" och proffessionell ESD utrustning (matta, rock, armband, handledsband som uppfyller internationella produktionskrav)

Med 6kärnig processor i och nytt BIOS trycker jag på knappen och datorn går igång! Glad är jag, naturligtvis, tillsdess att jag efter 40 minuter hör ett mycket välbekant tickande. Och jag börjar bli lite sur. Det verkar som om det är fel på mitt nätaggregat. Igen. Jag köpte mig ett Be-quiet! tidigare i år som också började ticka ganska fort efter att datorn var ihopbyggd. (Liksom, hallå, oddsen?) Båda gångerna startades datorn i samma hus (det hus jag sitter i nu) och i samma väggutag - vilket saknar jord.
Jag lät datorn gå några minuter idag och det tickade inte mindre än vad det gjorde igår.
Nätagget är jättefint i övrigt, inga bucklor, märken, inget skrammel, kom bra paketerad etc.
Jag är riktigt paff! Kan mitt moderkort döda nätagg? Det tycker jag är längre än långsökt isåfall..

Jag sitter med win7-64bit redo att installeras men jag vågar inte dra igång maskinen. Vet inte om nätagget skickar ut spänningsspikar (negativa eller positiva) eller gör något annat dumt när det låter såhär. Jag vågar inte heller plugga in den i mitt ojordade väggurtag igen efter att ha läst om krypströmmar pga saknad jord i en annan tråd här på swec.

Jag skulle nu bara vilja veta: Är det farligt att använda datorn med tickande nätagg? Är det någon som har erfarenheter? Hur mycket ska man oroa sig för krypströmmar?

Detta är min första tråd på sweclockers och jag hoppas att jag slipper nybörjarmissarna och inte dödar någon med irrelevant snack/mängder med text. Hursomhelst, jag skriver hellre för mycket än för lite.

Jag är en blivande elektroniktekniker, har god elkunskap & komponentkunskap sen 3 år tillbaks och har varit datafreak sen lång tid tillbaka, så jag hänger med på detaljerna ifall någon kommer beskriva dem.

Tacksam för alla svar och inputs! (och gott nytt år!!)

Visa signatur

Corsair AX850 | Asus M4A89TD PRO | AMD Phenom X6 1055T | ATI Firepro V5800 | 4GB Corsair Dominator GT DDR3 | 2WD Black 3gbps, RAID 0 & Hitachi HDD | Iskall och mycket tyst |
Part engineer, part student, part inventor, part crazy and very creative.

Permalänk
Medlem

Har nu kört datorn i en timma med installation av Win7 - i jordat urtag - och den har inte tickat en enda gång!
Lyssnade ordentligt vid utblåset före under och efter installationen och det har varit knäpptyst.

Än så länge går det prima sade han som hoppade från 12:e våningen och precis passerade den 6:e. Hoppas det håller i sig!

Visa signatur

Corsair AX850 | Asus M4A89TD PRO | AMD Phenom X6 1055T | ATI Firepro V5800 | 4GB Corsair Dominator GT DDR3 | 2WD Black 3gbps, RAID 0 & Hitachi HDD | Iskall och mycket tyst |
Part engineer, part student, part inventor, part crazy and very creative.

Permalänk
Medlem

vad menar du med "ticka"?
Låter det snabbt, i samma hastighet som fläkten ungefär?

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Det är faktiskt lite svårt att beskriva exakt hur ticket låter, men jag ska försöka;
Det mest jämförbara och lättbeskrivna jag kan komma på är ljudet som blir när man klipper naglarna med en helt vanlig nagelklippare - fast hälften så högt.

Nej det är inte synkat med fläkten på något vis, och är oregelbundet.
Såhär kan det vara: tyst i 20 sekunder, två tick i olika styrka strax efter varandra (någon halv sekund), tyst i 30 sekunder, tick, 15 sekunder senare, ett svagare tick, 40 sek senare ett lite kraftigare tick osv.

Tickandet började ganska fort efter att jag startat datorn här i rummet (utan jord) tidigare idag. Det upprepades oregelbundet och la aldrig av.
Men som sagt efter att ha pluggat in den i en jordad kontakt så har det varit (och är fortrande) tick-fritt.

Visa signatur

Corsair AX850 | Asus M4A89TD PRO | AMD Phenom X6 1055T | ATI Firepro V5800 | 4GB Corsair Dominator GT DDR3 | 2WD Black 3gbps, RAID 0 & Hitachi HDD | Iskall och mycket tyst |
Part engineer, part student, part inventor, part crazy and very creative.

Permalänk
Medlem

överspänningar i el-uttaget kanske

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Medlem

Nja jag tror inte det, hela huset går ju på samma lina från elnätet (vad jag vet) och då innebär det att spänningen i hela huset ska vara densamma. Jag är väldigt säker på detta då vi bara har en elcentral och att jordfelsbrytaren drar hela kåken när den löser ut - oavsett vart jordfelet uppstår.

Visa signatur

Corsair AX850 | Asus M4A89TD PRO | AMD Phenom X6 1055T | ATI Firepro V5800 | 4GB Corsair Dominator GT DDR3 | 2WD Black 3gbps, RAID 0 & Hitachi HDD | Iskall och mycket tyst |
Part engineer, part student, part inventor, part crazy and very creative.

Permalänk
Skrivet av Xstreamz:

Nja jag tror inte det, hela huset går ju på samma lina från elnätet (vad jag vet) och då innebär det att spänningen i hela huset ska vara densamma. Jag är väldigt säker på detta då vi bara har en elcentral och att jordfelsbrytaren drar hela kåken när den löser ut - oavsett vart jordfelet uppstår.

Jo, men överspänning ska inte lösa ut någon jordfelsbrytare, den ska bara utlösas av jordfel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willaim:

överspänningar i el-uttaget kanske

Om det nu vore överspänningar tycker jag rimligen att nätaggets överspänningsskydd skulle stängt av datorn flera gånger om - men den har låtit datorn gå. Det kanske bara var spänningsspikar/transienter?
De kanske kompenseras bort - genom att ticka? Inte omöjligt - jag skulle verkligen vilja prata med dem som konstruerat nätagget asså òwÓ

Skrivet av PanicOutPut:

Jo, men överspänning ska inte lösa ut någon jordfelsbrytare, den ska bara utlösas av jordfel.

Jepps, helt riktigt. Jag kanske var otydlig, men det var enbart jordfel jag syftade på i mitt inlägg som du citerade. =]

Mvh

Visa signatur

Corsair AX850 | Asus M4A89TD PRO | AMD Phenom X6 1055T | ATI Firepro V5800 | 4GB Corsair Dominator GT DDR3 | 2WD Black 3gbps, RAID 0 & Hitachi HDD | Iskall och mycket tyst |
Part engineer, part student, part inventor, part crazy and very creative.

Permalänk
Medlem

Det började ticka igår strax efter 23:00 - fastän den satt i det jordade urtaget!!
Det enda jag gjorde var att låta datorn gå i 30 minuter, installera lite drivrutiner under den tiden och sedan köra minnestestet som går att köra i Win764 bit.. Efter att jag kommit in i windows och den stått där en stund så började det låta "suuus zzzzz-tick! zzztick ... ssss zzz tick" trodde inte det var sant, satte örat mot gallret på nätaggets utblås och ljudet kom därifrån. Det slutade inte förräns jag stängde av datorn.

Why is this always happening to me... Ò.Ó

Intermittent fel kallas det. Felet kommer och går utan förvarning. Kanske därför den hade tur att ta sig ut som godkänd ifrån fabriken? Jag undrar förövrigt hur dem testas..

Nu är datorn på mekbänken och ett reklamationsärende igång igen. Tur att jag har med Indomo att göra. Bemötandet var i toppklass även denna gången över telefon. (Det är andra gången jag måste returnera en produkt hos dem, det förra var Be-Quiet nätagget jag nämnde tidigare)

Kommer slå till på ett AX850 denna gången (lägger bara en hundring emellan, fett värt det). Tredje gången gillt med nätaggen, annars måste jag väl ta hit någon filur som kan driva ut plågoandarna ur kåken...

Och denna gången kommer jag ENBART köra datorn i jordat urtag.

Visa signatur

Corsair AX850 | Asus M4A89TD PRO | AMD Phenom X6 1055T | ATI Firepro V5800 | 4GB Corsair Dominator GT DDR3 | 2WD Black 3gbps, RAID 0 & Hitachi HDD | Iskall och mycket tyst |
Part engineer, part student, part inventor, part crazy and very creative.

Permalänk
Medlem

Nya AX'et imonterat! Mycket fint och litet nätagg! Provstartar datorn senare idag!

Visa signatur

Corsair AX850 | Asus M4A89TD PRO | AMD Phenom X6 1055T | ATI Firepro V5800 | 4GB Corsair Dominator GT DDR3 | 2WD Black 3gbps, RAID 0 & Hitachi HDD | Iskall och mycket tyst |
Part engineer, part student, part inventor, part crazy and very creative.

Permalänk
Medlem

Oj vad tyst AX'et är! (och datorn med!! Stor skillnad mot HX850't jag hade innan!) Körde båda med gummidämpare för agget men gummidämparen och AX:et asså.. Det här är ju löjligt tyst! 8D

Datorn har gått en halvtimma och än så länge så har jag bara hört normalt susande när jag spelat volvo the game (det enda jag kunde installera för stunden)

Ska i med lite spel (racing ofc), sen ska vi se vad som händer när riggen börjar bli lite varm!

Visa signatur

Corsair AX850 | Asus M4A89TD PRO | AMD Phenom X6 1055T | ATI Firepro V5800 | 4GB Corsair Dominator GT DDR3 | 2WD Black 3gbps, RAID 0 & Hitachi HDD | Iskall och mycket tyst |
Part engineer, part student, part inventor, part crazy and very creative.

Permalänk
Medlem

HX brukar vara bra nätagg men visst finns det måndagsex i alla serier. Bra att du reklamerade det eftersom det verkat lösa dina problem. AX är tyst i idle för att det är semi-passivt, antagligen därför du märker sån stor skillnad.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

HX brukar vara bra nätagg men visst finns det måndagsex i alla serier. Bra att du reklamerade det eftersom det verkat lösa dina problem. AX är tyst i idle för att det är semi-passivt, antagligen därför du märker sån stor skillnad.

Precis, och utöver det du säger så är det också så att det är så fenomenalt bra byggt och har en verkningsgrad som heter duga, så det finns inte mycket värme att blåsa ut heller =] Blir det någon så görs det tyst, det sitter en Sanyo denki som gör det jobbet, och fläktbladen på den är riktigt välgjorda.
HardwareSecrets var tokiga nog att stycka ett AX 850 och även köra det riktigt hårt. Den recensionen bjuder på massvis av positiva överaskningar!

Sedan var det också så att paketeringen var ett snäpp nogrannare än HX. På lådan till AX:et satt det lappar på kartongen där den öppnades, två på vardera sida till och med, för att kunden (jag i detta fallet) ska kunna lita på att nätagg kablar etc inte bytts ut i efterhand. Dessutom var hela agget omslutet i rejäl skumplast och när jag väl packat upp det kunde jag också konstatera att det var mindre.

Fasen att de ska kosta så mycket som de gör bara.. Det borde bannemig vara rejält subventionerade av diverse svenska myndigheter! (Vattenfall skulle nog inte gilla det dock )

Visa signatur

Corsair AX850 | Asus M4A89TD PRO | AMD Phenom X6 1055T | ATI Firepro V5800 | 4GB Corsair Dominator GT DDR3 | 2WD Black 3gbps, RAID 0 & Hitachi HDD | Iskall och mycket tyst |
Part engineer, part student, part inventor, part crazy and very creative.