Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Fräscht! Nu blir man ännu mer sugen på att köra Sli till sandy bridge!

Permalänk
Medlem

Neat! lägger upp det

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Har kört med Gigabyte tidigare men blir nog ASRock Extreme4 för mig (eller möjligtvis Pro3), vilket jag kom fram till för länge sedan genom att gå igenom alla utannonserade kort från alla tillverkare. Tänker köra med min 775-kylare vilket går bra på ASRock-korten också.

Vet du om alla 775 kylare fungerar för ASrock-korten? Jag trodde att det var lite annorlunda layout på den socketen. Vore nice att behålla sin gamla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grantopp:

Vet du om alla 775 kylare fungerar för ASrock-korten? Jag trodde att det var lite annorlunda layout på den socketen. Vore nice att behålla sin gamla.

C.C.O., stands for Combo Cooler Option, is another exclusive hardware design on ASRock boards. C.C.O. provides the flexible options to adopt different CPU cooler types and matches your socket LGA775, LGA1155 / LGA1156 CPU cooler in the respective holes. Once again, ASRock has successfully expanded the utilization of PCB by the exclusive C.C.O. design.

Bara o köra

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem

Som jag ser det ligger ASRock betydligen lägre i prissättningarna, har andra funktioner och verkar vara inställda på att vara med på marknaden när det gäller 1155

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem

Hoppas AsRock Extreme4 blir så bra som det kan bli. Då blir det svårslaget med tanke på priset.

Permalänk
Medlem

Sabertoothen ser riktigt skön ut. Fast tror ni inte den blockerar lite av kylningen från chassifläktarna med sin Thermal Armor?

Jag har inte överklockat förut men vet typ hur det fungerar. Med "k" modellerna och uEFI ser det ut som en barnlek dessutom.

Permalänk
Medlem

iljias tydligen skall det främja just för att luften får en "bestämd" väg att röra sig, helt enkelt man styr luften och kan således få bättre effekt.

I verkligheten fungerar ju teorin bra, men praktiskt det kräver flera tester.

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av iljas:

Sabertoothen ser riktigt skön ut. Fast tror ni inte den blockerar lite av kylningen från chassifläktarna med sin Thermal Armor?

Skulle gissa att det bilr sämre för alla som inte kör med Intels stockkylare, och det trodde han som recenserade kortet också.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Skulle gissa att det bilr sämre för alla som inte kör med Intels stockkylare, och det trodde han som recenserade kortet också.

Jo det känns lite så. Den svala luften från chassifläktarna blir ju tvungna leta sig in under "Thermal Armoren" genom mindre ytor. Blir väl helt enkelt att bestämma sig när de första sweclockarna fått sina p67or och kan ge sina omdömen. Såvida inte mfm har något att rekommendera redan nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mapo:

Asrock P67 Extreme4 är jag väldigt intresserad av. Tvivlar på att man märker någon skillnad med något billigare Gigabyte eller Asus. Förutom själva mjukvaran då kanske. Tycker det är dags för fler recensioner av moderkort snart. För det är ju en väldigt stor djungel av just den varan. Var det ens något negativt om asrock kortet? Har inte kikat på recensionen än.

Jag är med intresserad av en recension av Asrock P67 Extreme4 då jag nästan bestämt mig att köpa det, skulle vara intressant om Swecs testpanel hade orkat ta med det nästa gång dom ska testa moderkort. Har inget minne av att Asrock legat i testriggen ! ! !

Skrivet av Aka_The_Barf:

asrock var budget förut kommer jag ihåg, hade någon bra bräda som hette asrock dual sata2 någonting minns jag till socket 939 men sen har det varit ganska tyst från dem. den brädan led av lite olika problem, det som var bra med den var att den hade både AGP port och en PCIe 16 port.

Jag kör faktiskt på asrock dual sata2 än, som arbetsdator
Och har gjort det sen brädan kom ut, roligaste bräda jag har haft och det har tågat på helt felfritt 24/7!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Asrock P67 Extreme4 Verkar jävligt intressant, har även kikat lite på Extreme6 som lär va lite stabilare när man överklockar. Sabertooth ser också väldigt intressant ut, men vill nog se lite tester på huruvida kylningen funkar på den

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugorosenlund:

woho, kortet jag siktar på vann! Tack för länken!

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Medlem

AsRock Extreme4 kom bra till där! Bara två asus kort före. Maximus IV Extreme kostar ju vad det smakar också. Inget som lockar för min del. För max 1500 kr så är det inget snack om att AsRock gör moderkort mest för pengarna.

Permalänk
Medlem

Ser ut att bli extreme4.
MSI korten har ju inte ett riktigt UEFI, nån egen grej.

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Inaktiv

Tycker MSI snålar lite på PCIe 16x på dom billigare modellerna.

Permalänk
Medlem

Beslutsångest... Men blir mest troligt ett ASUS P8P67 PRO + 2500K.

Permalänk
Medlem

MSI ClickBIOS är väl UEFI. GD65 verkar för övrigt 500 kr billigare där än här...

I det där holländska testet var det lustigt att de anmärkte på att man bara får Realtek ALC889 på de dyraste korten och att det tydligen ska vara bättre än Realtek ALC892 som finns på de andra korten...

På mitt gamla Gigabyte EP45-DS3 har jag det bättre ALC889, 16x eller 8x/8x crossfire, dubbla LAN-portar och det går även att ha två grafikkort som tar upp dubbla platser utan att några SATA-kontakter täcks över. Detta kostade 995 kr när jag köpte det och nu får man inte ens allt detta om man köper P67A-UD4 för 1 757 kr.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Om jag förstått rätt är det en minimal skillnad mellan ALC889 och ALC892. Nått i stil med Dolby Digital Live eller liknande, vad det nu är.

Sen vad det gäller PCI-E har jag för mig att det inte var full hastighet tidigare och att de på Sandy Bridge korten är snabbare, minns inte riktigt vad jag läst eller om det stämmer helt dock.

Men ja 1155 moderkorten känns lite för dyra för vad man får. Fast tror att priserna helt enkelt beror på att de är nylanserade och att det kommer vara stor efterfrågan. Själv tänker jag köpa Asus P8P67, ser ingen anledning betala flera hundra extra för några små finesser jag inte har nytta av. Kommer dessutom bara använda ett grafikkort. Aldrig förstått grejen med att köpa dyra moderkort eftersom att om man lägger motsvarande pengar på bättre processor eller grafikkort får man helt enkelt mer för pengarna tycker jag.

Permalänk
Medlem

Msi GD-55 och GD-65 är ju riktigt prisvärda på inet. Ska ju ligga på 2 k annars.

Permalänk
Medlem

ASUS P8P67 LE tycker jag verkar prisvärt, vad exact är det som skiljer dom billigare brädorna som den här med p67chipset?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Tror ingen kommer bli missnöjd, men för mig handlar det inte mycket mer än att jag vill få upp mitt cpu till 4.5 (i5 2500k).
Då passar ASrock p67 extreme4
sen verkar asrock ha ett par bra usb lösningar som passar mig
men också om du ska ha SLI/CF?
antal usb3 platser och så vidare.

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem

Nu är det nära release! Jag kommer nog likt andra att köra på antingen ASrock P67 Extreme (4 eller 6), alternativt ASUS P8 P67. Ser att en hel del butiker redan börjat lägga upp de nya produkterna. Nu gäller det bara att bestämma sig, samt fundera ut vilka minnen man ska ha till. Spännande!

Permalänk

Enligt mig så ser det ut som att msi är prisvärdast för runt 1.5k
https://www.inet.se/jamfor?compare=1901992&compare=1901894&co...
Nästan identiska specs förutom på ud4 fast msi ger dig tre års garanti istället för ett eller två år.

Visa signatur

i5 2500k@stock ** P67A-GD65 ** AMD 6950 ** 1TB F3 ** Lian-Li PC-FI8

Permalänk
Medlem

Beställde nyss I5 2500k och Gigabyte GA-P67A-UD4
Synd att det inte är UEFI, skulle ju vara kul att testa.

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk

Jag har själv oxå köp ångest om vilket mobo jag ska välja till mitt 2500 k.. Ska ta ett p67 chipset men jag är osäker på vilken bräda. Vill helst ha ASUS, har alltid haft asus och är nöjda med de men de finns inte i lager(inte på inet iaf) och de kostar mer än tex msi och asrocks kort. Dessutom vilka mobo har UEFI? ASUS vet jag har och sen vet jag att msi har något som kallas click BIOS, kan någon förklara närmare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoofnBafn:

Jag har själv oxå köp ångest om vilket mobo jag ska välja till mitt 2500 k.. Ska ta ett p67 chipset men jag är osäker på vilken bräda. Vill helst ha ASUS, har alltid haft asus och är nöjda med de men de finns inte i lager(inte på inet iaf) och de kostar mer än tex msi och asrocks kort. Dessutom vilka mobo har UEFI? ASUS vet jag har och sen vet jag att msi har något som kallas click BIOS, kan någon förklara närmare?

http://www.guru3d.com/news/guru3d-msi-p67a-gd65-efi-bios-foot...

Finns som länk i första inlägget. Hoppas den hjälper dig!

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem

bumpade upp den för att de har lagts till mycket (hoppas om överseende)

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja