Dator till en utvecklare för max 10000kr.

Permalänk
Medlem

Dator till en utvecklare för max 10000kr.

Hallå!

Jag använder just nu en dator som jag lånat ifrån skolan men kommer snart att bli av med den pga att jag tänker hoppa av, så nu behöver jag köpråd.

Jag söker en dator som lämpar sig för att programmera och designa webbsidor på, som jag har förstått det så är det viktigt med snabb HDD och mycket RAM på utvecklarmaskiner.

Jag vill gärna att det ska gå att spela WoW på den också, låg grafik är okej. Och jag kommer att använda 2x 1920x1080 skärmar.

Har kollat runt lite men har otroligt svårt att bestämma mig för en enda komponent jag vill ha så det är fritt fram för er att bestämma vad som passar mig.

Tack på förhand // Beardy

Permalänk

Bara förlorare eller riktiga vinnare hoppar av skolan! Kom ihåg det.. Vilket kategori tillhör du månne?
Något annat kan jag ej tillföra till tråden just nu för jag ska faktiskt iväg till skolan själv jag...
: D

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

svar

Skrivet av MyZk0:

Bara förlorare eller riktiga vinnare hoppar av skolan! Kom ihåg det.. Vilket kategori tillhör du månne?
Något annat kan jag ej tillföra till tråden just nu för jag ska faktiskt iväg till skolan själv jag...
: D

Varning: OT

Jag hoppar av skolan pga att få mer tid till att faktiskt lära mig något.

När du säger vinnare/förlorare antar jag att du pratar om pengar, jag skulle nog säga att jag inte har tillräckligt med erfarenhet för att avgöra om jag kommer att tjäna några stora pengar på det jag vill göra eller inte, men som jag känner just nu så kommer det att gå bra för mig, och jag är 99% säker på att jag kommer klara mig bra utan en avslutad gymnasieutbildning dvs ha ekonomin för att kunna ha lägenhet, bil och mat på bordet.

Men tack för omtanken. Känner mig lite smått lost just nu faktiskt, men jag gör rätt val, det vet jag.

Permalänk

Här är ett förslag:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/93200/programmeringsburk_o_s...

Grafikkortet är overkill egentligen om du nöjer dig med låg upplösning (kortet klarar hög upplösning i de flesta spel), så ett alternativ är att ta ett billigare kort och istället satsa på en i7 2600K, som har hyperthreading (för ännu mer processorkraft vid kompilering) alt. sparar pengarna istället.

Hur som helst blir det rackarns mycket prestanda för en utvecklingsburk (sitter själv på jobbet och programmerar på en core2duo lap-top med 4GB minne och en vanlig mekanisk disk och det går bra det med). Så vill du spara pengar kan du välja mycket klenare grejer innan det känns trögt.

EDIT: OBS! byt moderkortet i paketet mot detta:
http://www.inet.se/artikel/1901998/asrock-p67-pro3

Såg fel när jag lade i Gigabytekortet i varukorgen, det skall vara ett P67-kort om man skall kunna överklocka processorn senare.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

AMD 1055T
8gb valfritt 1333mhz ram
Gigabyte 890GPA-890GX
Corsair VX 550w (kampanj på Inet)
Corsair H50 med 2st Scythe GT 1150 eller 1450rpm
Valfritt chassi, tex FD Define R3
OCZ Vertex 2 SSD (30-120gb, välj själv)
WD Black 640gb 64mb SataIII
Scythe Himuro
HD 6850/6870
Eller motsvarande Sandy Bridge plattform.

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

svar

Skrivet av WrongTarget:

Här är ett förslag:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/93200/programmeringsburk_o_s...

Grafikkortet är overkill egentligen om du nöjer dig med låg upplösning (kortet klarar hög upplösning i de flesta spel), så ett alternativ är att ta ett billigare kort och istället satsa på en i7 2600K, som har hyperthreading (för ännu mer processorkraft vid kompilering) alt. sparar pengarna istället.

Hur som helst blir det rackarns mycket prestanda för en utvecklingsburk (sitter själv på jobbet och programmerar på en core2duo lap-top med 4GB minne och en vanlig mekanisk disk och det går bra det med). Så vill du spara pengar kan du välja mycket klenare grejer innan det känns trögt.

EDIT: OBS! byt moderkortet i paketet mot detta:
http://www.inet.se/artikel/1901998/asrock-p67-pro3

Såg fel när jag lade i Gigabytekortet i varukorgen, det skall vara ett P67-kort om man skall kunna överklocka processorn senare.

Ser bra ut! Skulle gärna ta fler förslag på vilka grafikkort jag har att välja mellan. Hur är det där med sandy bridge, är det värt att vänta på?

Skrivet av adde_mufc:

AMD 1055T
8gb valfritt 1333mhz ram
Gigabyte 890GPA-890GX
Corsair VX 550w (kampanj på Inet)
Corsair H50 med 2st Scythe GT 1150 eller 1450rpm
Valfritt chassi, tex FD Define R3
OCZ Vertex 2 SSD (30-120gb, välj själv)
WD Black 640gb 64mb SataIII
Scythe Himuro
HD 6850/6870
Eller motsvarande Sandy Bridge plattform.

Några fördelar/nackdelar?

Permalänk
Skrivet av Beardy:

Ser bra ut! Skulle gärna ta fler förslag på vilka grafikkort jag har att välja mellan. Hur är det där med sandy bridge, är det värt att vänta på?

Vilket grafikkort du väljer beror på vad du har för krav på grafikkvalitet och hur mycket du vill lägga på kortet. Ett GTX460 eller HD6850 ger bra mellanklassprestanda och klarar high i de flesta spel. HD5770 för runt 1100kr är väl vad jag skulle valt i klassen under och HD5670 i klassen under det.

i5 2500K och i7 2600K (2500K finns med i mitt paket och 2600K var alternativet för maximal processorkraft) är båda Sandy Bridge processorer.

Citat:

Några fördelar/nackdelar?

Fördelen med Sandy Bridge processorerna är att de har överlägset bäst prestanda per klockcykel. Fördelen med 1055T är att den har sex kärnor, vilket är bra i applikationer som skalar bra över flera kärnor (vilket spel sällan gör, men däremot en del andra applikationer). Dess nackdel är att varje kärna presterar sämre per klockcykel än SB och att den har lite för låg klockfrekvens i original.

Personligen skulle jag valt 2500K över 1055T alla dagar i veckan (ändå har jag en 1055T själv och den är på intet sätt en dålig processor, men SB är helt enkelt en bättre och nyare arkitektur). Jag använder min 1055T för att köra flera VM-Ware burkar och där presterar den bra för sitt pris (riktiga kärnor gör sig bättre än HT-kärnor i VM-ware enligt min erfarenhet).

Här är en jämförelse av processorerna i originalklock (läs texten vid staplarna för att se om hög eller låg stapel är bra):
http://www.anandtech.com/bench/Product/147?vs=288

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Skrivet av Beardy:

Ser bra ut! Skulle gärna ta fler förslag på vilka grafikkort jag har att välja mellan. Hur är det där med sandy bridge, är det värt att vänta på?

Sandy Bridge ligger redan med i det paketet du och det är grymt mkt bättre än de flesta cpuerna!
+ att den är väldigt överclocks vänlig.

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Medlem

svar

Skrivet av WrongTarget:

Vilket grafikkort du väljer beror på vad du har för krav på grafikkvalitet och hur mycket du vill lägga på kortet. Ett GTX460 eller HD6850 ger bra mellanklassprestanda och klarar high i de flesta spel. HD5770 för runt 1100kr är väl vad jag skulle valt i klassen under och HD5670 i klassen under det.

i5 2500K och i7 2600K (2500K finns med i mitt paket och 2600K var alternativet för maximal processorkraft) är båda Sandy Bridge processorer.

Fördelen med Sandy Bridge processorerna är att de har överlägset bäst prestanda per klockcykel. Fördelen med 1055T är att den har sex kärnor, vilket är bra i applikationer som skalar bra över flera kärnor (vilket spel sällan gör, men däremot en del andra applikationer). Dess nackdel är att varje kärna presterar sämre per klockcykel än SB och att den har lite för låg klockfrekvens i original.

Personligen skulle jag valt 2500K över 1055T alla dagar i veckan (ändå har jag en 1055T själv och den är på intet sätt en dålig processor, men SB är helt enkelt en bättre och nyare arkitektur). Jag använder min 1055T för att köra flera VM-Ware burkar och där presterar den bra för sitt pris (riktiga kärnor gör sig bättre än HT-kärnor i VM-ware enligt min erfarenhet).

Här är en jämförelse av processorerna i originalklock (läs texten vid staplarna för att se om hög eller låg stapel är bra):
http://www.anandtech.com/bench/Product/147?vs=288

Nu vart det lite lättare att välja, det får bli det du valde ifrån början. Tack för hjälpen!